فرهنگ استفاده از رژ لب

توسطرقیه ابراهیمی

اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۵ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

در سلسله‌ای از گزارش‌ها معتبرترین نام‌های تولیدی رُژ لب گزارش شد؛ اما فرهنگ استفاده از آن و تاریچه‌اش نیز برای جلوگیری از عوارض جانبی و آگاهی در مورد یکی از حساس‌ترین مواد آرایشی نیز سوالاتی دیگری‌اند که به آن‌ها پرداخته ‌می‌شود.

دانستنی‌ها

اگر لب‌های باریک دارید و ‌می‌خواهید که لب‌های تان فربه و برجسته به نظر بیایند، بهتر است که اول از قلم‌های لب استفاده کنید و بعد قسمت داخلی لب را با رژ لب‌هایی به رنگ روشن پر کنید که این کار باعث ‌می‌شود که رژلب‌ها به مدت طولانی‌تری حفظ شود. کوشش کنید که رنگ رژلب همراه با مداد لب در تضاد نباشد. برای برجسته نشان دادن لب‌ها بهتر است از رژلب‌های رنگ روشن و برعکس برای باریک به نظر رسیدن از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

اکثر بانوان با استفاده از رژلب‌های بی‌کیفیت شاهد خشک شدن لب‌های خود هستند. اگر شما نیز با این مشکل روبه‌رو ‌هستید، باید قبل از استفاده‌ی رژلب از ویتامین ای برای مرطوب شدن لب‌های تان استفاده کنید. نکته دیگری که مهم است نباید از رژهای کهنه و فرسوده استفاده کرد؛ زیرا استفاده از این رژها باعث پوسته شدن لب‌های‌تان ‌می‌شود. بهتر است که بعد از مدت استفاده از یک رژ جای‌گزینی برای آن پیدا کنید.

lipsticks

برای استفاده و دوام طولانی رژلب‌ها، آن‌ها را در یخچال نگه‌داری کنید و در هنگام خرید هرگز از رژلب‌هایی که برای تست هستند به لب‌های تان نزنید. برای تست این رژلب‌ها بهتر است که  آن را با سر انگشتان‌تان امتحان کنید. رنگ سر انگشتان‌تان هماهنگی بیش‌تری به رنگ لب‌های‌تان دارد.

رنگ رژلبی که برای آرایش تان انتخاب ‌می‌کنید باید متناسب به آرایشی که کرده‌اید باشید. زمانی که از سایه‌های تیره برای چشم‌های‌تان استفاده کرده‌اید بهتر است که از رژلب‌هایی به رنگ تیره استفاده نکنید. تا به حال متوجه شده‌اید که چرا رژ لب روی لب‌تان قشنگ نمی‌نشیند، با این که از همان مارک رژ لبی استفاده ‌می‌کنید که برای مثال دوست‌تان استفاده می‌کند؛ اما رژ لب روی لب او بسیار زیباتر است. دلیلش به‌طورکامل مشخص است. باید بدانید چه‌طور رژ لب را استفاده کنید. برای پیدا کردن یک رنگ زیبا که به زیبایی چهره‌ی‌تان بیفزاید، خوب است که نزد یک متخصص زیبایی بروید. این رنگ چهره‌ی‌تان است که مشخص ‌می‌کند که شما از چه رنگی برای لب‌های‌تان استفاده کنید. بهترین رنگ ماتیک، رنگی است که دو درجه تیره‌تر از رنگ طبیعی لب شما باشد. اگر دندان‌های زردی دارید از رنگ‌هایی مانند جگری و گلابی استفاده کنید.

هرگز از یک خط لب تیره در کنار رژ روشن استفاده نکنید؛ چرا که این کار باعث ‌می‌شود لب بی‌روح و رنگ‌ و ‌رو رفته جلوه‌گر شود. مشخص بودن محدوده‌ی لب خیلی خوب است؛ اما توجه کنید که خط لب‌تان با رژ یا برق لب‌تان هماهنگ باشد. خط لب تیره به همراه رژ لب روشن، ظاهرتان را رنگ و رو رفته نشان خواهد داد.

Lipsteacks

گذشته‌ای رژ لب

استفاده از رژلب و رنگ کردن لب‌ها در میان بانوان از قدیم رواج داشته است؛ اما نه به شکل امروزی آن. در گذشته‌ها، از آب و شیره‌ی میوه‌های مختلف و گیاهان برای جلا و زیبایی رنگ پوست خود استفاده ‌می‌کردند. طوری که دیده ‌می‌شود استفاده از رژلب برای اولین‌بار در مناطق شرق میانه، شمال آفریقا و هند در تاریخ به ثبت رسیده‌اند؛ اما توسعه آن به مصر باستان بر ‌می‌گردد و به صورت امروزی گسترش ‌می‌یابد.

در آن زمان رنگ سرخ تنها رنگی بوده است که تولید ‌می‌شده است. مواد اولیه‌ی آن را از حشره‌ای که رنگ سرخ داشته است، استفاده ‌می‌کردند و تا امروز نیز در بعضی موارد از این ماده‌ی سرخ، برای تولید رژلب‌ها استفاده ‌می‌کنند.

یافته‌ها نشان ‌می‌دهد که تولید رژلب یک هنر باستانی بوده است که فرمول اساسی آن تا امروز یکسان باقی مانده است.

پس از انکشاف صنعت تولید رژلب توسط مصریان در قدم دوم این محصول زیبایی جایگاه خود را توسط بازی‌گران زن یونان و امپراتوری روم در اروپا پیدا کرد؛ اما زمانی که رژلب به دنیای عیسویت راه پیدا کرد کشیشان و مذهبیان دین استفاده از آن ماده‌ی سرخ رنگ را جایز ندانستند و فتوا دادند اشخاصی که از این ماده‌ی سرخ رنگ برای رنگ کردن لب‌های خود استفاده ‌‌کنند، پیرو شیطانند.

lipsticks

اما بار دیگر استفاده از رژ لب در قرن شانزده در بریتانیا توسط ملکه الیزابت اول مرسوم شد. اعضای خاندان سلطنتی، کشیش‌ها و طبقه‌ی پول‌دار جامعه از انواع مختلف رژلب‌هایی استفاده ‌می‌کردند که حتی دارای مواد زهری بوده‌اند و مریضی‌های گوناگونی را به بار ‌می‌آورند.

در آن زمان ملکه‌ی انگلستان با داشتن چهره‌ی سفید و لب درخشان رنگ آمیزی شده محبوبیت خوبی داشت و در این میان بانوانی که از طبقه‌ی بالای جامعه و یا در دربار سلطنتی بودند از رژلب استفاده ‌می‌کردند؛ اما پس از آن استفاده‌ی رژ لب به سرعت سقوط کرد و به حاشیه جامعه رفت که بعد از آن تنها زنان طبقه‌ی پایین جامعه از آن استفاده ‌می‌کردند. این روند برای چند دهه تغییری نکرد؛ اما در نیمه‌ی دوم قرن بیستم رژلب به خاطر قیمت‌های پایین و عکس‌های زیبایی که از این رژلب‌ها گرفته ‌شد و استفاده آن‌ها توسط بازی‌گران زن مشهور، عام و همه شمول شد.

در جامعه‌ی امروز، رژ لب به عنوان یکی از موارد مهم مد به شمار ‌می‌رود. این مواد آرایشی به دلیل داشتن قیمت ارزان و طرز استفاده آسان بیش‌ترین بازدید را در بین دیگر مواد آرایشی دارد.

ورود رژلب به دنیای زیبایی نه تنها مد را تغییر داد؛ بلکه وارد رسم و رسوم مردم نیز شد و حالا مردم از رژلب به عنوان یک سنت مرسوم نیز استفاده ‌می‌کنند.

نصیر فیضی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *