فضای هوایی افغانستان روزانه به صورت میانگین شاهد 300 تا 500 پرواز می باشد. این مجموعه پرواز و عبور و مرور از فضای هوایی افغانستان از 9 مسیر هوایی انجام می شود.

با ان که آمار دقیقی از میزان پروازهای داخلی و خارجی افغانستان به صورت روزانه در دست نیست، اما مقامات اداره مستقل هوانوردی ملکی افغانستان برای افزایش در میزان پرواز ها، اخیرا تفاهم نامه جدید حمل و نقل هوایی را با تاجکستان امضاء نموده است.

هفته گذشته خط پروازی مستقیم تاجکستان – افغانستان با فرود نخستین هواپیما در فرودگاه کابل آغاز به کار کرد. بر اساس این موافقت نامه پس از این، هر هفته خطوط هوایی بین افغانستان و تاجکستان پنج پرواز خواه داشت. محمد قاسم وفایی زاده معین اداره مستقل هوانوردی افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که پیش از این بر اساس موافقت نامه که در سال 2002 میلادی بین کابل و دوشنبه به امضاء رسیده بود، یکی از شرکت های هوایی افغانستان در هر هفته یک پرواز را به دوشنبه انجام می داد.

قاسم وفایی‌زاده معاون اداره مستقل هوانوردی ملکی در جریان امضا توافق نامه با نمایندگان دولت تاجکستان
قاسم وفایی‌زاده معاون اداره مستقل هوانوردی ملکی در جریان امضا توافق نامه با نمایندگان دولت تاجکستان

با این حال، بر اساس توافق نامه جدید، شرکت های هواپیمایی کام ایر، آریانا و صافی از جانب افغانستان و سامان ایر و تاجک ایر از سوی تاجکستان این پروازهای هفته ای را انجام می دهند.

 احتمال توقف اجباری

با آن که این خطوط پروازی جدید در ناوگان هواپیمایی افغانستان اضافه شده اما شماری از شرکت‌های خصوصی هوانوردی در این کشور در معرض توقف اجباری فعالیت های هواپیمایی قرار دارند. مقام ها در حکومت افغانستان گفته اند که دلایل احتمال این توقف اجباری شامل ارایه خدمات بی کیفیت هواپیمایی، عدم پرداخت مالیات و تخطی از قوانین ایمنی می شود.

مقام ها در اداره مستقل هوانوردی افغانستان اعلام کرده اند که شرکت‌های هواپیمایی «صافی ایرویز» و «کام‌ایر» از جمله شرکت‌های متخلف هستند.

اما مدیران ارشد شرکت هواپیمایی صافی ایرویز در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفته اند که مالیه آنان 16 میلیون دالر مشخص گردیده که این شرکت توان پرداخت آن را با اندک درآمد داخلی ندارد. در عین حال، شرکت خصوصی هواپیمایی «کام ایر» نیز به عدم پرداخت 14 میلیون دالر مالیه متهم است. در این میان، شرکت هواپیمایی داخلی «افق شرق» به خاطر ملاحظات ایمنی پرواز و فرسودگی هواپیماهای آن، از پرواز منع شده است.

شماری از مقامات این شرکت ها تاکید کرده که ناوگان هواپیمایی افغانستان در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد و هواپیماهای آنان اجازه فرود در فرودگاه های اروپا را ندارند.

Airlines

سایه شرکت‌های خارجی

بر اساس گزارش ها، افزایش ناامنی ها ترانسپورت زمینی را بر روی بسیاری از شهروندان افغان ناممکن ساخته است. اما مقام‌های اداره مستقل هوانوردی افغانستان می گویند که تا سال 2014 میزان استفاده از ناوگان هواپیمایی در حال افزایش بود، اما پس از آن، تا کنون میزان نیازمندی بخاطر رکود اقتصادی به همان منوال باقی مانده است.

علاوه بر آن، گزارش شده که حضور گسترده شرکت های هواپیمایی خارجی در بازار حمل و نقل هوایی افغانستان میدان رقابت را برای شرکت های هواپیمایی داخلی تنگ ساخته است. بر این اساس، بسیاری از مسافران داخلی و خارجی برای سفر های بین المللی خود در این کشور، از شرکت های هواپیمایی خارجی استفاده می کنند.

براساس گزارش اداره مستقل هوانوردی افغانستان درسال گذشته میلادی 1.1 میلیون مسافر از چهار فرودگاه افغانستان سفرکرده‌اند و این پرواز ها شامل پرواز های مستقیم به امارات متحده‌ی عربی، ترکیه، عربستان سعودی و کشور های همسایه می باشد.

دراین گزارش تاکید شده که رقابت ها بین شرکت‌های هواپیمایی خارجی در افغانستان 30 میلیون دالر عواید مالیاتی و خدماتی دولت افغانستان در این عرصه را افزایش داده است.

با این حال محمد قاسم وفایی‌زاده، معین اداره مستقل هوانوردی افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که این اداره روی برنامه‌ای جامع برای خروج افغانستان از فهرست سیاه اتحادیه اروپا کار می کند.

به گفته این مقام ارشد حکومت افغانستان، کابل همواره در تلاش کاهش مالیات بر ناوگان هواپیمایی و حمایت از آن می باشد.

Afghanistan Airlines

دلایل ناکامی

مقامات اداره مستقل هوانوردی افغانستان یکی از دلیل اصلی ناکامی برخی از شرکت‌های داخلی ناوگان هواپیمایی افغانستان را در سرمایه گذاری اندک و کار پراکنده آنان می دانند.

محمد قاسم وفایی‌زاده، معین اداره مستقل هوانوردی گفت که دولت افغانستان همواره حامی شرکت های هوانوردی بوده اما این شرکت ها برای توسعه خدمات رسانی و ارتقای استانداردهای خدماتی خود استفاده بهنیه انجام نداده اند. به این جهت به گفته آقای وفایی زاده ” طبیعی است وقتی که فعالیت های شرکت های داخلی محدود باشد، قادر به رقابت در مقابل شرکت های قدرتمند منطقه نخواهد بود.”

تغییر مدیریت ترافیک هوایی

سال گذشته میلادی مدیریت فضای هوایی افغانستان به حکومت این کشور منتقل شد. محمد قاسم وفایی زاده، معین پلان و پالیسی اداره مستقل هوانوردی افغانستان می گوید که ترافیک هوایی بر فراز افغانستان و همچنین  پروازهای ورودی و خروجی به این کشور سالانه 33 میلیون دالر درآمد دارد. خطوط هوایی بین المللی به شمول امارات ایرلاینز، فلای دوبی، ایراندیا، ترکیش ایرلاینز و شماری دیگر در افغانستان فعالیت دارند و دیگر خطوط بین المللی نیز از فضای هوایی افغانستان استفاده می کنند.

فضای هوایی افغانستان که یک راهرو کلیدی میان اروپا و آسیا است، بعد از سقوط حاکمیت طالبان در سال 2001 میلادی توسط نیروهای بین المللی زیر رهبری ایالات متحده امریکا مدیریت می شد.

Afghanistan Airlines

افزایش درآمدهای عبور و مرور

از 9 کریدور پروازی افغانستان به طور متوسط روزانه، 300 تا 500 پرواز صورت می‌گیرد. از هر هواپیما که از این کریدور ها عبور می کند مبلغ 500 دالر حق العبور فضای افغانستان اخذ می شود. این مبلغ از طریق انجمن بین المللی ترانسپورت هوایی که شرکت های هوایی عضویت آن را دارد، جمع آوری شده و به شکل الکترونیک به حساب دولت افغانستان واریز می شود.

مقام های اداره مستقل هوانوردی افغانستان می گویند که کریدور های هوایی این کشور نیز افزایش خواهد یافت. آقای وفایی زاده می گوید که دولت افغانستان مصمم است تا میزان فعلی را به شانزده کریدورهای هوایی افزایش دهد.

با این حال گزارش شده است که 20 شرکت هوایی در افغانستان فعالیت دارد که از آن جمله 15 شرکت آن خارجی و 5 شرکت آن داخلی می باشد.

در عین حال، افغانستان با 12 کشور در بخش ترانسپورت هوایی موافقت‌نامه امضا کرده است.

ترانسپورت هوایی افغانستان در 27 ولایت فعال است و به گفته‌ی مقام های اداره مستقل هوانوردی، تلاش ها برای توسعه آن به تمام ولایات افغانستان جریان دارد.

در سال 2010 خطوط هوایی افغانستان به دلیل نداشتن استاندارد های ایمنی بین المللی توسط کمیته امنیت پرواز اتحادیه اروپا در کشورهای اروپایی تحریم شد. این تحریم ها بر پروازهای افغانستان به آلمان، هند، پاکستان، ترکیه، آسیایی مرکزی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تاثیر گذاشته است.

مختار پدرام و عبدالله رحمانی همکاران این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *