شکیلا بیدار برنده جایزه جهانی قابله سال شد

دومین جایزه بین‌المللی برترین قابله به شکیلا بیدار، یکی از قابله‌های افغانستان اعطا شده است. اندریس شوگر سفیر سویدن در افغانستان حین اعلام این جایزه گفت که دلیل اهدای آن به شکیلا تلاش‌های مستمری است که او برای نجات جان زنان افغانستان انجام داده است.

جایزه برترین قابله، جزء از کمپاین «قابله‌ها برای همه» (midwives4 all) است که توسط وزارت خارجه سویدن راه اندازی شده است.

شکیلا بیدار پس از دریافت این جایزه  گفت که افتخار می کند که امسال عنوان برترین قابله از آن قابله های افغانستان شده است.

شکیلا به چالش های پیش روی قابله افغان اشاره کرده و درخواست‌های برای تغییر در وضعیت این صنف طبی در افغانستان شد. این خانم افغان خواهان ارتقای سطح دانش و تخصص گرایی در قابلگی شد و گفت که اکنون سطح سواد و معیارهای تدریسی در آموزشگاهای قابلگی به شدت پایین است.

خانم بیدار در عین حال خواستار ارتقای آموزش‌های عالی در بخش قابلگی شده و گفت که اکنون مدارک بالاتر از درجه لیسانس در افغانستان داده نمی‌شود.

در سال 2009 از طرف سفارت سویدن پالیسی بخاطر حل کمبود قابله‌ها در افغانستان ساخته شد. مقام‌های کمپاین «قابله ها برای همه» دلیل اصلی کمبود قابله ها در افغانستان را ناامنی در بعضی از ولایت‌ها و همچنان سنتی بودن جامعه خواند که تعدادی از خانواده‌ها حاضر نیستند دختران آنان بیرون از خانه کار کنند.

Midwives for all
اندرس شوگر، سفیر سویدن در افغانستان حین تشریح برنامه Midwives4all

برگزاری روز جهانی قابلگی

سفارت سویدن در کابل هم‌زمان با اهدای جایزه قابله سال به خانم شکیلا بیدار، از روز جهانی قابلگی نیز تجلیل کرد.

اندریس شوگر، سفیر سویدن در افغانستان گفت که این برنامه دومین سال است که در افغانستان برگزار می‌شود. او گفت خواست ما از برگزاری چنین برنامه‌ها حمایت از قابله‌ها، حمایت از حقوق زنان، دسترسی به منابع و در عین حال کاهش میزان مرگ و میر مادران در افغانستان است.

آقای شوگر آمار مرگ و میر مادران را در افغانستان نگران‌کننده خوانده گفت که مرگ‌و‌میر مادران در افغانستان سالانه از 3 تا 6 هزار تن عنوان شده است، در حال که این رقم در سویدن از 0 تا 6 نفر می‌رسد. آنان می‌گوید که سرمایه گذاری زیادی روی قابلگی انجام داده اند که میزان مرگ‌و‌میر افغانستان را به حداقل کاهش دهند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت افغانستان نیز در این مراسم گفت که حدود یک دهه قبل کم‌تراز پنجصد قابله در سراسر افغانستان وجود داشت که این رقم در سال جاری با تلاش‌های جامعه جهانی، دولت افغانستان و کشور سویدن به 4500 قابله می رسد. او گفت که افغانستان نیازمند 11 هزار قابله است.

Midwives-for-all
نمایی از میز گرد این برنامه

کمپاین «قابله ها برای همه» (midwives4all)

کمپاین «قابله ها برای همه» ابتکار وزارت امور خارجه سویدن است که از دو سال بدین‌سو برای آگاهی‌دهی در مورد ارزش قابله‌ها و هم‌چنان افزایش ظرفیت‌های قابله‌ها راه اندازی شده است. هدف از راه اندازی این کمپاین سویدن، افزایش فعالیت‌ها و بحث‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر به منظور جلوگیری از مرگ‌و‌میر مادران عنوان شده است.

کمپاین جهانی «قابله‌ها برای همه» در حالی ادامه می‌یابد که تنها در سال 2013 میلادی، مرگ‌و‌میر مادران در سطح جهان به 289000 زن می‌رسید و دلیل عمده آن نیز مشکل زنان و زایمان بوده است. بر اساس مطالعات کمپاین جهانی «قابله‌ها برای همه»، نزدیک به سه میلیون کودک نوزاد در ماه اول زندگی خود از دنیا می روند و بیش از دو میلیون و پنجصد هزار کودک مرده به دنیا می‌آیند. وزارت خارجه سویدن بدین باور است که اجرای این کمپاین می‌تواند تغییرات مثبتی را در زمینه جلوگیری از مرگ و میر مادران به وجود آورد.

Midwives-for-all
فیروزالدین فیروز وزیر صحت افغانستان حین اهدای جایزه برترین قابله به شکیلا

جایزه «قابله‌ها برای همه»

جایزه قابله‌ها برای همه ساله از سوی وزارت امور خارجه سویدن به قابله‌هایی اعطا می‌شود که در شرایط بحرانی و با امکانات کم، خدماتی چشم‌گیری را برای  شهروندان آن مناطق ارائه کرده باشند. این جایزه بیشتر به قابله‌های کشورهای داده می‌شود که از امکانات اندک درمانی برخوردار می‌باشند.

اولین جایزه قابله‌ها برای همه، به خانمی از اوگاندا اعطا شده است. گفته شده که این خانم فعالیت‌های پرثمری را برای قابلگی و مبارزه با مرگ‌و‌میر مادران انجام داده است.

نصیر فیضی و علی شیر شهیر همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *