جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

افغانستان در آستانه سیستم پرداخت‌های الکترونیک

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

به تازگی بانک مرکزی افغانستان به همکاری وزارت‌های مخابرات وتکنالوژی و مالیه و همچنان اداره آیسا، نظام مدرن مالی پرداخت های الکترونیک را، ایجاد کرده است.

اداره سیستم تادیاتی افغانستان (APS) هفته گذشته با عضویت چهار بانک رسما آغاز به کار کرد. در محفل گشایش این اداره قرارداد همکاری بین نهادهای دولتی ذکره شده و چهار بانک عضو امضاء شد.

به گفته مسوولان اداره ای پی اس، با فعالیت و گسترش پرداخت های الکترونیک سیتسم مدرن گردش پول در افغانستان آغاز خواهد شد.

به باور مقام‌های بانک مرکزی، این سیستم می‌تواند گردش پول نقد را در بازار کاهش دهد و بجای آن معاملات تجاری از طریق کارت‌های اعتباری را ترویج نماید. آنان می‌گویند این مکانیرم می‌تواند اقتصاد غیر رسمی افغانستان را به سوی رسمی شدن سوق دهد.

اداره سیستم تادیاتی افغانستان می‌گوید که راه‌اندازی این سیستم در افغانستان ثابت کرده است که تادیات مصوون، شفاف و آسان صورت می‌گیرد.

ظهیر باور، رییس این اداره در گفتگو با خبرنامه گفت که گفتگوهای ابتدایی این پروژه در سال 2011 آغاز گردید که در سال 2013 مورد حمایت مالی بانک جهانی با بودجه‌ی حدود 6 ملیون دالر قرار گرفت و در سال 2014 این سیستم، توسط اداره توسعه یی ایالات متحده، ظرفیت‌سازی و تمویل شد.

تاکنون چهار بانک از جمله بانک‌ ملی، پشتنی بانک، عزیزی بانک و غضنفر بانک عضویت این اداره را به دست آورده و به گفته مسولان این اداره، عضویت آن محدود نبوده و هر بانک و شرکت‌ مخابراتی می‌تواند عضو آن گردد.

تا کنون بانک‌ ملی، پشتنی بانک، عزیزی بانک و غضنفر بانک عضویت این اداره را به دست آورده
تا کنون بانک‌ ملی، پشتنی بانک، عزیزی بانک و غضنفر بانک عضویت این اداره را به دست آورده

آقای باور در عین حال گفته است که با استفاده از این سیستم هر شهروند می تواند از طریق موبایل  انتقالات پولی خود را انجام دهد.

کاهش  فساد اداری

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که اجرایی سازی این سیستم می‌تواند فساد اداری را به‌طور چشمگیر کاهش دهد. شماری از مقامات بانک مرکزی در عین حال گفته اند که از جمله اهداف اساسی راه اندازی خدمات این سیستم الکترونیک، ترویج فرهنگ اقتصاد غیر نقدی، افزایش پرداخت مالیات و افزایش شفافیت و کاهش فساد می باشد.

خان افضل هده وال، معاون این بانک به خبرنامه گفت که با اجرای سراسری سیستم پرداخت الکترونیک اخذ مالیات از مغازه داران و تاجران و درعین حال حق العبور از رانند‌گان را الکترونیک می‌کند و عواید دولتی به صورت مستقیم به خزاین حکومت افغانستان انتقال می‌گردد.

اما رضا فرزام، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل در گفتگو با خبرنامه گفت که به خاطر گستردگی حوزه اقتصاد غیر رسمی در افغانستان تا زمانی که عوامل شکل دهنده اقتصاد غیررسمی از بین نرود، سیستم تادیاتی نمی تواند به تنهایی در این راستا موثر تمام شود.

او گفت که رسمی کردن اقتصاد افغانستان نیاز به یک نگاه کلان و استراتژیک دارد که نظام تادیاتی یکی از زیر مجموعه های کوچک همان استراتژی کلان در راستای کاهش اقتصاد غیر رسمی و فراهم سازی سهولت‌های لازم در عرصه بروکراسی و نقل و انتقالات پولی می‌باشد.

قربان حقجو، رییس اداره آیسا
قربان حقجو، رییس اداره آیسا

تسهیلات اقتصادی

مقام‌های اداره حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان بدین باورند که اجرای سیستم تادیات افغانستان می تواند تسهیلات تجاری مدرن در راستای انتقال الکترونیک پول و خریدارهای الکترونیک را فراهم سازد.

قربان حقجو، رییس اداره آیسا در گفتگو با خبرنامه گفت که پیش از این، در گفتگوهای تجاری که در بیرون از کشور با سایر تاجران داشته اند، همواره سوال اول تاجران خارجی در زمینه بازار آنلاین در افغانستان بوده است.

رییس اداره آیسا تاکید می کنید که علاوه بر تسهیل خرید و فروش، این سیستم پرداختی می تواند در زمینه تقویت صنعت و تولید افغانستان نیز به شدت تاثیر گذار باشد. او عنوان می کند که تا کنون اکثر اجناس تولیدی افغانستان با مارک کشورهای دیگر نظیر پاکستان وارد بازارهای بین المللی می شود.

برخی از آگاهان امور اقتصادی نیز تایید می‌کنند که اجرای سیستم پرداخت های الکترونیک می تواند تسهیلات جدی در بروکراسی به وجود آورده و زمینه‌ای را فراهم کند که شرکت های غیر رسمی یا حوزه اقتصاد غیر رسمی کاهش پیدا کند.

به باور رضا فرزام در سطح بین الملل این نظام می تواند سهولت های را فراهم کند چرا که به گفته او، وقتی که سیستم تادیاتی الکترونیک شکل می‌گیرد، سهولت های لازم تجاری را برای معاملات بین المللی از جمله داد و ستد تاجران داخلی با تاجران خارجی، انتقال وجوه مالی و پولی از خارج به داخل و بر عکس آن را فراهم می‌کند.

علی اکبر و نصیر فیضی همکاران این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان