گستره آدم ربایی و اقدمات دولت

آدم ربایی پدیده ای که در افغانستان فجایع آفریده، در تازه ترین مورد، پسر چهارده ساله ای را که تک پسر خانواده خود بود قربانی گرفت.

اباسین زازی پنج ماه پیش از منطقه کارته نو درکابل ربوده شده بود. آدم ربایان با بریدن یک انگشت دست او و فرستادن آن برای خانواده‌اش برای رهایی او، درخواست یکصد هزار دالر کرده بودند.

این آدم ربایان بعد از این که نتوانستند بابت این آدم ربایی اخاذی کنند، این کودک چهارده ساله را به قتل رسانده و جسد او را در منطقه چنارکیلی ولسوالی خاک جبار کابل دفن کردند.

پس از آن که پولیس کابل از دست گیری عاملان قتل و آدم ربایی این نوجوان افغان خبرداد، فعالان مدنی روز شنبه این هفته، خواستار اجرای عدالت برای این قربانی آدم ربایی در کابل شدند.

آنان گفته اند که بدون محاکمه، این قاتلان اباسین اعدام شوند. این در حالی است که رییس جمهور افغانستان گفته است که عدالت را در قبال این جنایت، اجرا خواهد کرد.

این فعالان مدنی خواستار تامین امنیت شهروندان افغانستان شده و گفته اند که آدم ربایی تبدیل به یک امر عادی در کابل شده است.

تجمع اعتراضی برای اجرای عدالت در زمینه قتل اباسی زازی
تجمع اعتراضی برای اجرای عدالت در زمینه قتل اباسین زازی

واکنش تند در مجلس نمایندگان

بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز در نشست شنبه این مجلس نگرانی شان را از افزایش آدم ربایی و جرایم جنایی در کابل اظهار کرده و خواستار اشد مجازات از سوی نهادهای عدلی و قضایی برای عاملان قتل اباسین شدند.

فوزیه کوفی عضو مجلس نمایندگان گفت که سطح ناامنی‌ها و جرایم جنایی از جمله قتل و اختطاف در شهر کابل افزایش یافته و نهادهای مسئول باید در این زمینه توجه جدی کنند.

عارف رحمانی، عضو دیگر مجلس نمایندگان گفت که عدم هماهنگی میان ارگان‌های امنیتی و جنایی و فساد موجود در استخدام نیروهای امنیتی باعث افزایش اختطاف ها و قتل ها در کابل شده است. او خواستار به وجود آمدن مدیریت سالم در اداره های امنیتی، کشفی و جنایی شد.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز خواستار برخورد قانونی نهاد های مسوول با عاملان آدم ربایی و قتل اباسین زازی شد. ابراهیمی هم‌چنان به کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان دستور داد که این قضیه را به‌طور جدی پیگیری کنند.

دادخواهی گسترده برای نوجوان قربانی آدم ربایی در کابل
دادخواهی گسترده برای نوجوان قربانی آدم ربایی در کابل

آفت فراگیر

گستره آدم ربایی در افغانستان، همواره اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده ی را در افغانستان در پی داشته است.

شهروندان هراتی به دلیل افزایش آدم ربایی در این شهر در سال 91 دست به اعتصاب عمومی زدند. در این اعتصاب که اتحادیه های پزشکان، صنعت گران، شورای متخصصان و چندین نهاد دیگر شرکت کرده بودند، در یک اقدام مشترک در اعتراض به آنچه “بی توجهی دولت به آدم ربایی” خواندند، دست به اعتصاب زدند.

در همین سال، علی سینا هشت ساله در هرات ربوده شد و بعد توسط آدم ربایان به قتل رسید.

خبر قتل علی سینا مردم را در هرات به خیابان ها کشاند. در این اعتراضات، تصاویر علی سینا حمل شده که معترضان خواهان “حکم اعدام” قاتلان او در ملاء عام شدند.

سال گذشته در جنوب افغانستان ربوده شدن و قتل هفت مسافر توسط نیروهای داعش در ولایت زابل، منجر به  تظاهرات بی سابقه‌ای در کابل شد که تظاهر کنندگان، خواستار مبارزه جدی با این موضوع شدند.

با این حال نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز در ماه سرطان سال گذشته در شورای امنیت این سازمان، اعلام کرده بود که از ۱۵ فبروری تا ۳۰ اپریل سال گذشته میلادی ، ۹۱ مورد آدم ربایی در افغانستان به وقوع پیوسته است.

اباسین، نمونه ی از تهدید آدم ربایی برای شهروندان افغان
اباسین، نمونه ی از تهدید آدم ربایی برای شهروندان افغان

اقدامات بزرگ

با آن که آدم ربایی امری جدی در افغانستان بوده، اما حکومت این کشور نیز آن را به عنوان تهدید جدی قلمداد نموده و اقدامات جدی را در راستای محو و کاهش آن انجام داده است. ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان دوسال پیش یک سر دسته بزرگ ادم ربایان را در کابل دستگیر کرد. در ماه سپتامبر سال 2014 میلادی، اداره استخباراتی افغانستان اعلام کرد که در عملیات “بزرگ و ویژه” که ۳۶ ساعت طول کشیده بود، سردسته خطرناکترین باند تبهکار به نام رییس خدایداد را با دو نفر از همراهانش دستگیر کرده است.

مقام‌های امنیت ملی گفته بودند که رییس خدایداد هم‌چنین در کشورهای تاجیکستان، پاکستان و امارات متحده عرب در رفت و آمد بوده و در فهرست سیاه پولیس تاجیکستان و “مجرمان بزرگ تحت پیگرد پلیس بین‌المللی” قرار داشته است.

رییس خدایداد پس از سپری کردن اولین محکمه اش به اعدام محکوم شد و در 28 فبروری 2015 اعدام گردید.

حبیب استالف یکی از سر دسته‌ی های دیگر باند آدم ربایان و یکی از دزدان حرفه ای بود که در کابل اعدام شد. پولیس کابل گفته بود که این فرد را بعد از عملیات پیچیده و دشوار توانسته اند در شهر کابل به دام بیندازد. به گفته پولیس کابل او در رویدادهای بزرگ آدم‌ربایی، دزدی‌های مسلحانه و قتل در افغانستان دست داشت.

حبیب استالف
حبیب استالف

حبیب استالف در سال 2013 در شهر کابل بازداشت شد و آقای کرزی رییس جمهور پشین دو روز قبل از پایان ریاست جمهوری‌اش، حکم اعدام او را امضا کرد.

با افزایش جنایت ها در افغانستان میزان اعدام‌ها نیز بلند رفته است. براساس آمارها،  از سال ۲۰۰۱ که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان شد تا سال 2014، حدود ۵۱ نفر اعدام شده است و سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته که تا نوامبر سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰۰ نفر در فهرست اعدام افغانستان قرار داشته است.

سایت عفو بین الملل نیز نوشته  است که ممکن کسانی که در فهرست اعدام قرار دارند، به ۵۰۰ نفر برسد که ۱۳۱ نفر آنان در سال ۲۰۰۸ به اعدام محکوم شدند، 133 نفر در سال ۲۰۰۹ و حدود ۱۰۰ نفر نیز در سال ۲۰۱۰ به اعدام محکوم شده‌اند.

با این حال، وزارت داخله افغانستان در ارتباط به ربوده شدن اباسین زازی اعلام کرده است که نیروهای پولیس و امنیت ملی افغانستان ۱۲ نفر از “عاملان” این آدم ربایی را بازداشت کرده اند.

محمد اشرف غنی ریس جمهوری روز شنبه این هفته در یک تماس  تیلفونی با حاجی عبدالغفور پدر اباسین گفته است که از وقوع این حادثه شدیدا متاثر شده و به ارگان های ذیربط بخاطر تطبیق عدالت بالای عاملان این حادثه هدایات جدی داده است.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *