قصه تلخ ستایش و سکوت دو جمهوری اسلامی

قتل دختر بچه‌ی افغان در ایران توسط یک ایرانی، احساسات عمومی را در افغانستان جریحه دار ساخته است. اکثرا افغان ها در شبکه های مجازی و محافل عمومی، قتل ستایش دختر هفت ساله افغان را جنایت خوانده و از سکوت مسوولان ایران و افغان در برابر آن، به شدت انتقاد نموده اند.

ستایش دختر هفت ساله مهاجر افغان در ایران، حدود یک هفته پیش توسط پسر هفده ساله همسایه اش مورد تجاوز قرار می گیرد و پس از آن با اسید سوختانده می شود.

این موضوع بازتاب عمومی یافته و واکنش های گسترده افغان ها را در داخل و خارج از این کشور برانگیخته است. با آن که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، واکنش جدی در قبال آن نداشته، اما برخی از سیاست مداران و اعضای جامعه مدنی این کشور به شدت این مساله را دنبال کرده اند.

احمد بهزاد عضو مجلس نمایندگان افغانستان در صفحه فیس بوک خود متن طولانی را در باره قتل ستایش و چگونگی برخورد با آن نگاشته است.

Ahmad Behzad on setayesh qoraishi

محمد عارف رحمانی عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز نوع موضع گیری ها نسبت به این فاجعه را در صفحه فیس بوک خود بررسی کرده و قتل این دختر بچه‌ی افغان را به شدت محکوم نموده است.

Arif Rahmani on Setayesh qoraishi

داوود ناجی، روزنامه نگار افغان، در نامه‌ای تحت عنوان «نامه‌ای به همسایه: اسید که مرا سوخت روح ترا نیشتر خواهد زد» شماری زیادی از روزنامه نگاران و فعالان نامی حقوق بشری ایران را خطاب قرار داده و نسبت به قتل این دختر افغان واکنش داشته است.

Dawood Naji Setayesh qoraishi

در عین حال فعالان مدنی بامیان روز یک شنبه این هفته، با راه اندازی راه‌پیمایی در این شهر، خواستار برپایی عدالت برای ستایش شده اند. آنان از نهادهای ملی و بین المللی خواسته اند تا به این موضوع با جدیت بپردازند.

تظاهرات فعالان جامعه مدنیِ بامیان در رابطه با قتل ستایش در ایران
تظاهرات فعالان جامعه مدنیِ بامیان در رابطه با قتل ستایش در ایران

با این حال صدها کامنت‌کاربران افغان فیسبوک در یکی از پست‌های یونیسیف، یکی از بخش های سازمان ملل که برای حقوق کودکان فعالیت دارد، آن را واداشته تا در کامنتی این جنایت را تقبح نماید و خوانان برقراری عدالت برای ستایش گردد.

UNICEF Setayesh qoraishi

گستردگی واکنش ها و برافروختگی احساسات عمومی در افغانستان، بازتاب گسترده در ایران نیز داشته است. برخی از مقامات ایرانی در حد نگارش متنی در فیس بوک نسبت به قتل ستایش واکنش نشان داده اند. در این میان، شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که بازتاب وسیع رسانه‌ای و واکنش‌های گسترده نشانه “عمق فاجعه” است و در این شرایط همدردی با خانواده ستایش کمترین کاری است که می توان انجام داد.

Shahin Dokht melaverdi on Setayesh qoraishi

حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس ایران گفته است  : “این حادثه دل مردم ایران را به درد آورد. رنج ملت افغانستان همچون رنج ملت خودمان است. برای دستگاه قضایی ایران تفاوتی بین قتل دختر ایرانی و افغانستانی وجود ندارد و طبق قوانین جمهوری اسلامی با قاتل ستایش برخورد خواهد شد”.

این در حالی است که تا کنون مقامات افغان در باره تجاوز و قتل این کودک افغان خاموش می باشند. با آن که انتظار عمومی در روزهای گذشته، پیگیری این فاجعه در عالی ترین سطح حکومتی افغانستان بود، اما دست کم نهادهای مسول ارتباط خارجی افغانستان نیز در محکومیت و پیگیری آن اعلامیه ای صادر نکرده اند. بسیاری از افغان ها در صفحات اجتماعی شان نسبت به این سکوت و عدم پیگیری واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده اند.

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *