جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

چهارمین میزبان در انتظار فرصت دیگر

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

نشست گروه به اضافه هفت (+g7) امروز تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل، آغاز به کار کرد. این چهارمین نشست گروه موسوم به اضافه هفت است که دایر می‌شود.

در این نشست که رییس جمهور افغانستان آن را آغاز نمود، روی مبارزه با فساد در سال جدید خورشیدی در افغانستان تاکید گردید.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در عین حال ضمن تاکید بر دولت داری موفق، گفت که تنها تمرکز بر شکنندگی دولت‌ها نمی‌تواند راه گشا باشد. آقای غنی تصریح کرد که باید اصلاحات در صدر برنامه دولت‌های شکننده قرار گیرد و افزود که نمی‌توان تنها با تکیه بر دیگران تغییر را به وجود آورد.

نشست گروه به علاوه هفت که امروز در کابل آغاز به کار کرد، برای دو روز ادامه خواهد داشت. در این نشست علاوه بر رهبری حکومت افغانستان به شمول رییس جمهور، وزیر خارجه و وزیر مالیه این کشور، نمایندگان بلندپایه از اعضای گروهی به اضافه هفت و کمک کنندگان مالی بین المللی نیز حضور دارند.

کابل میزبان چهارم

دولت افغانستان چهارمین میزبان این نشست است. پیش از آن نشست های وزرای گروه به اضافه هفت در سال 2010 در جوبا پایتخت سودان، در سال 2011 در پورتائو پرنس پایتخت هائیتی و در می 2014 در لیمو پایتخت توگو برگزار شده بود.

اما در افغانستان، از آن جهت این نشست اهمیت یافته که این کشور در زمره یکی از شکننده‌ترین دولت‎های جهان در سال 2016 میلادی قرار دارد. گزارش شده است که در کنفرانس کابل، روی ایجاد یک استراتژی مشترک میان کشورهای در حال توسعه برای بهبود وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی کار شود.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان حین آغاز به کار این نشست، ضمن تاکید بر بهبود و توسعه کشورهای در حال توسعه و اعضای گروه به اضافه هفت تاکید کرد که افغانستان با چالش‌های فراوانی مواجه است.

جریان نشست امروزی گروه به علاوه هفت در کابل
جریان نشست امروزی گروه به علاوه هفت در کابل

پیش از این، وزارت خارجه افغانستان با نشر بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده بود که این نشست بتواند تعهدات دوباره کشورهای کمک کننده مالی را برای کشورهای در حال توسعه به شمول افغانستان، فراهم سازد.

وحیدالله ویسی، رییس همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه افغانستان گفته است که “این یک نشست نیست بلکه یک روند است که در آن روی برنامه‌ها و طرح‌های مفید برای رفع چالش‌ها در افغانستان کار می‌شود.”

اولویت های گروه

از زمان آغاز به کار این گروه در سال 2010 میلادی، نشانه‌های وجود دارد که نسبت به بسیاری از سازمان‌های جهانی و منطقه‌یی دیگر در زمینه توسعه کشورها، این گروه توانسته است در سطح بین المللی دستاوردهای جدی داشته باشد.

این دستاوردها، ناشی از نوع اولویت بندی کاری گروه به اضافه هفت می‌باشد. بر اساس آن چه که این گروه به نمایش می‌گذارد، پنج اولویت اساسی برای اعضای آن مطرح می‌باشد. این اولویت‌ها شامل قرارداد جدید برای تعامل کشورهای آسیب پذیر، سیاست‌های حمایتی جهانی، همکاری و آموزش از هم‌دیگر، تقویت گروه به اضافه هفت و پسا 2015 می‌شوند.

گروه به اضافه هفت، می‌کوشد در قالب این پنچ اولویت، بتواند در زمینه‌های صلح‌سازی، دولت‌سازی و توسعه، تعامل مثبت و سازنده با کشورهای توسعه یافته و جلب حمایت مالی و فنی آن‌ها برای رفع چالش‌های کشورهای جنگ زده و در حال توسعه و در عین حال تبادل تجربه‌های موفق و دانش کشورهای عضو که همه فقیر و جنگ زده هستند برای حل چالش‌های مشابه فعالیت نمایند.

این گروه در عین حال تلاش کرده است تا با ایجاد یک دبیرخانه گروه که به عنوان یک واحد مستقل در سال 2014 در جلسه وزرای گروه در تیمور شرقی ایجاد شده است، ساختار سازمانی گروه را نیز به شدت تقویت و قدرت‌مند سازد.

نماینده گان کشورهای گروه به علاوه هفت، پس از ختم نشست
نماینده گان کشورهای گروه به علاوه هفت، پس از ختم نشست

تغییر در اولویت‌ها

گروه به اضافه هفت تلاش گسترده برای تغییر در اولولیت‌های اهداف توسعه پایدار که قرار است جایگزین اهداف توسعه هزاره شود، به خرج داده است.

در این راستا، گروه به اضافه هفت به صورت جهانی لابی نموده تا اهداف نظیر حمایت از جوامع مشارکتی و امن، تامین عدالت برای همه و ساختن نهادهای مفید، پاسخگو و مشارکتی به عنوان فهرست نهایی اهداف توسعه پایدار پذیرفته شود و جایگزین اهداف توسعه هزاره گردد.

برای نیل به این هدف، گروه به اضافه هفت در حاشیه اجلاس جهانی سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در سال های 2012 و 2014 جلساتی بزرگی را به شمول رهبران دولت‌ها، نمایندگان جامعه مدنی، سازمان‌های جهانی و شخصیت‌های تاثیر گذار برگزار کرده و برای گنجانیدن اهداف سه گانه‌ای بالا در اهداف توسعه پایدار تلاش کرده است.

گروه به علاوه هفت توسط کشورهای افغانستان، کنگو، هایتی، لیبریا، سودان جنوبی، سیرالیئون و تیمور شرقی به منظور ترک منازعه و ایجاد توسعه در کشورهای فقیر و جنگ زده عضو ایجاد شده است. در عین حال این گروه گفته است که “ماموریت جمعی ما این است که اعضای خود را حمایت نماییم تا به گذار به سوی خوشبختی و سطح دیگری از توسعه در همکاری با بازیگران ملی و بین المللی نایل شویم.”

علاوه بر این، کشورهای دیگر به شمول بروندی، آفریقای مرکزی، چاد، کروموس، غنا، گینه باسائو، سومالیا، یمن، توگو و سوا تومی به این گروه پیوسته اند.

علی شیر شهیر همکار این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان