طالبان باید بین صلح و جنگ، یکی را انتخاب کنند

در نشست آغاز به کار سال جدید شورای ملی افغانستان، اشرف غنی رییس جمهور کشور خط کشی واضحی برای طالبان کرد. او گفت که طالبان در یک آزمون جدی در انتخاب برای صلح و یا جنگ قرار گرفته اند. آقای غنی تصریح کرد که سوال این که آیا صلح شود یا نه، گذشته و باید به این سوال که چگونه صلحی را می خواهیم، بپردازیم.

این در حالی است که روز گذشته طالبان هر گونه توافق صلح را با دولت افغانستان رد کرده بودند. در اعلامیه‌ای که از سوی این گروه نشر شده، آمده است که در جریان گفتگوهای صلح مستقیم قرار ندارند و تا زمانی که پیش شرط‌های آنان پذیرفته نشود، حاضر به مصالحه با دولت افغانستان نمی‌باشند.

رییس جمهور غنی، اما ضمن تاکید مجدد بر روند صلح افغانستان، حمایت همه‌ی جوانب دخیل را در این باره خواستار شد. او گفت که طالبان تنها یکی از عوامل نا آرامی‌های افغانستان است. آقای غنی، افزود، القاعده، داعش و گروه های منطقه‌ای نظیر جنبش اسلامی ازبکستان و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در آسیای میانه عوامل دیگر جنگ در این کشور می‌باشند.

رییس جمهور غنی: طالبان در یک آزمون جدی در انتخاب برای صلح و یا جنگ قرار دارند
رییس جمهور غنی: طالبان در یک آزمون جدی در انتخاب برای صلح و یا جنگ قرار دارند

رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر به پاکستان اشاره کرد و گفت که جنگ اعلام نشده بین پاکستان و افغانستان در جریان است و این را عامل دیگر ناآرامی‌های افغانستان دانست. پاکستان همواره عاملی اصلی نا امنی‌های افغانستان دانسته می‌شود. مقام‌های افغانستان و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ناتو بارها از پاکستان به دلیل آنچه حمایت این کشور از طالبان خوانده می‌شود، انتقاد کرده است.

حضور سران طالبان در پاکستان از موضوعات جنجال بر‌انگیز در یک ونیم دهه گذشته میان حکومت افغانستان و پاکستان بوده است. پاکستان همواره حضور این گروه را در کشورش رد کرده است. اما به تازگی سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان پذیرفته است که رهبری این گروه همراه با خانواده‌های‌شان در پاکستان زندگی می‌کنند.

مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان در سفرش به آمریکا اعتراف کرد که طالبان در پاکستان از خدمات بهداشتی برخوردار اند و پاکستان می تواند بر آنها فشار وارد کنند تا به میز گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان حاضر شوند. او تاکید کرد که اگر طالبان حاضر نشوند، از پاکستان اخراج خواهند شد.

حضور نمایندگان مجلس در ساختمان جدید پارلمان افغانستان
حضور نمایندگان مجلس در ساختمان جدید پارلمان افغانستان

بر اساس اظهارت مقام‌های حکومت افغانستان قرار است در ماه جاری میلادی، گفتگوهای مستقیم بین طالبان و دولت افغانستان برگزار شود. پیش از این گروه هماهنگی چهار جانبه نیز در اعلامیه‌ای گفته بودند که گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان در هفته نخست ماه مارچ آغاز می‌شود.

با آن که طالبان این گفتگوها را روز گذشته رد کرده است اما یک مقام نزدیک به رییس جمهور که نخواسته نامش فاش شود به نیویورک تایمز گفته است که طالبان به این مذاکرات حاضر می‌شوند و این اعلامیه آن‌ها، بخشی از چانه زنی‌های پیش از مذاکره می‌باشد.

این مقام افغان با اشاره به گفتگوهای پشین دولت افغانستان، اعلام کرده که در گذشته نیز قبل از مذاکرات چنین اتفاقی افتاده اما پس از آن طالبان به میز مذاکرات حاضر شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز گفته است که در گفتگوهای چهارجانبه، تاکید گردیده که هیچ پیش‌شرطی، برای حضور در مذاکرات مطرح نشود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *