اخراجی‌های دانشگاه، اکنون بزرگترین سرمایه داران جهان اند

آمریکا بزرگترین تولیدکننده میلیاردرهای جهان است. از ده میلیاردر اول جهان، هشت میلیاردر آن آمریکایی است. با آن‌که این گزارش، بیشتر شبیه اطلاعات عمومی است، اما حاوی این پیام می‌باشد که ثروت اندوزی بستگی به دانش تخصصی ندارد بلکه استعداد و خلاقیت، می‌تواند به ثروت بی‌انجامد.

در دنیای تجارت امروزی در غرب به ویژه در امریکا، رقابت‌ها میان میلیاردرهای بزرگ، همه روزه در حال تغییر است. اما این ده نفر جز برترین‌ها است که از مقام نخست تا دهم را به خود اختصاص داده و میلیاردرهای دیگر کمتر توانسته اند موفق‌تر از آن‌ها باشند.

1 Bill-Gates

اول، بیل گیتس

ویلیام هنری «بیل» گیتس سوم مشهور به بیل گیتس. بیل‌گیتس 60 سال عمر دارد، بنیانگذار بنیاد بیل و ملیندا گیتس و رییس هیات مدیره بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم افزار دنیا موسوم به مایکروسافت است. او پولدارترین مرد جهان است و 77 میلیارد دالر سرمایه نقد دارد. بیل گیتس امریکایی ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺣﺪﻭﺩ 100 ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩالر ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﯿﺮﯾﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻭ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺻﺮﻑ ﮐﺮﺩه ﺍﺳﺖ. محبوب ترین مرد سال جهان هیچ مدرک رسمی تحصیلی ندارد. او در دومین سال تحصیلی خود از دانشگاه هاروارد اخراج شد. درآمد گیتس تا ساعت پنج دیروز صعود 304 میلیون دالری داشته است و به این ترتیب در هر ثانیه بیش از 250 دالر به حساب شخصی او واریز می‌شود.

2-Amancio-ortega

دوم، آمانسیو اورتگا

آمانسیو اورتیگا گاوونا اسپانیایی، ثروت‌مندترین اروپایی و دومین مرد ثروتمند جهان می‌باشد. او در نوجوانی با توجه به شغل پدر که کارگر راه آهن بود به همین کار مصروف شد و پس از اندک‌زمانی در لاکرونیایِ اسپانیا، مغازه‌ای را به نام جشن بنا کرد و حالا اورتیگایِ 79 ساله با 72 میلیارد دالر پول نقد، امپراطور خرده فروشی جهان و مالک شرکت‌های زارا، برشکا، ماسیو دوتی و ده برند پوشاک جهان است. او کم‌تر در رسانه‌ها ظاهر می‌شود، هرگز کراوات (نیکتایی) نمی‌بندد و لباسی را که می‌پوشد از تولیدات کمپنی‌هایش نیست. درآمد خالص اورتیگا تا ساعت پنج دیروز افزایش 472 میلیون دالری داشته است. مانسیو اورتیگا در 14 سالگی مکتب را رها کرد.

3 warren-buffett

سوم، وارن بافِت

وارن ادوارد بافِت امریکایی که به عنوان موفق‌ترین سرمایه گزار قرن بیستم شناخته می‌شود، با 65 میلیارد دالر پول نقد، سومین میلیاردر بزرگ جهان است. سرگرمی و راز موفقیت بافت، خرید سهام و سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های معتبر جهان است. او مالک و رییس هیات مدیره شرکت برکشایر هاتاوی، یکی از پنج بزرگ‌ترین کمپنی‌های جهان است. وارن هم‌چنین دارای سهام قابل توجهی در شرکت‌های ولز فارگو، کوکاکولا، امیریکن اکسپرس و آیبی‌ام می‌باشد. وارن بافت 85 ساله، علی‌رغم داشتن ثروت زیاد به داشتن زندگی اقتصادی و رفتار فروتنانه و بشردوستانه مشهور است. او در جون 2006، 83 درصد از دارایی‌های خود را که چیزی حدود 37 میلیارد دالر بود، به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. با این وجود اما او در سال 2008 به حاکمیت 13 ساله بیل گیتس به عنوان ثروت‌مندترین فرد جهان پایان داده بود و خود بر سکوی اولی ایستاد. در آخرین معاملات تا ساعت 5 دیروز، در آمد خالص وارن بافت با کاهش 260 میلیون دالری روبرو شده بود.

4-Carlos-slim

چهارم، کارلوس اسلیم

کارلوس اسلیم هلو 76 ساله، یک نجیب‌زاده مکزیکیِ لبنانی تبار است. او از سال 2010 تا 2013 چهار سالِ متواتر به عنوان ثروت‌مند‌ترین فرد جهان شناخته می‌شد. اسلیم بزرگ‌ترین سهام‌دار روزنامه نیویارک تایمز است اما شرکت‌های مخابراتی تیلیمکس و امیریکا موویل از عمده‌ترین منابع درآمد او به شمار می‌روند. اسلیم لیسانسه هنرها از دانشگاه ملی مکزیک است. در گزارش سال 2016 سایت فوربز از او به عنوان بزرگ‌ترین میلیاردر بازنده یاد شده است. کارلوس اسلیم در حال حاضر با 58 میلیارد دالر سرمایه خالص چهارمین میلیاردر جهان محسوب می‌شود. اما طبق گزارش سایت معتبر فوربز در آمد شرکت‌های کارلوس اسلیم تا ساعت 5 دیروز، صعود یک میلیارد و دوصد میلیون دالری داشته است.

5-lawrence-ellison

پنجم، لارنس الیسون

لارنس ژوزف الیسون امریکایی مدت‌هاست در جمع ثروت‌مندترین‌های دنیا قرار دارد. پیش از به دنیا آمدن، پدرش مادر او را ترک کرد. مادرش که توانایی مراقبت از فرزندش را نداشت، لری را به عمه و عمویش سپرد. لری الیسون تا ۴۸ سالگی، مادرش را ندیده بود. الیسون پس از ترک دانشگاهِ شیکاگو حدود هشت سال شغل‌های مختلفی را تجربه کرد. از کار در فست فود و تانک تیل تا تکنیسین آتش نشانی و کارمند بانک. تا این که بالاخره وارد کار مورد علاقه‌اش برنامه ‌نویسی شد. اما حالا لری 71 ساله مدیرعامل و از بنیان‌گذاران شرکت اوراکل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نرم افزارهای سازمانی جهان است و با 50 میلیارد و 300 میلیون دالر پنجمین میلیاردر جهان و سومین میلیاردر بزرگ ایالات متحده محسوب می‌شود. در آخرین معاملات درآمد شرکت‌های الیسون تا ساعت پنج دیروز، 369 میلیون دالر سیر نزولی داشته است.

6-Jeff-bezos

ششم، جف بزوس

زمانی برای دستیابی به یک کتاب ارزشمند مجبور به رفتن از شهری به شهری می‌شدیم. اما بشر امروز، صَرف مدت‌زمان رفت و آمد به کتاب‌فروشی را حتی ضرری جبران ناپذیر تلقی می‌کند و برای خرید یک کتاب در اتاقش راحت مقابل کامپیوتر می‌نشیند و با فشار چند دکمه تمامی عملیات خرید را انجام می‌دهد. تمامی این تسهیلات مدیون فردی است به نام جف بزوس. جفری پرستون جف بزوس امریکایی، موسس و رییس اجرایی آمازون.کام است. اقای بزوس فقط لیسانس دارد آن‌هم در رشته هنرها از دانشگاه پرینستون. جف بزوس 52 ساله در 2013 روزنامه واشنگتن پست را خرید. بسیاری از شرکت‌ها، سرویس‌ها و سایت‌های شناخته‌شده‌ امروزی، تمام یا بخشی از سرمایه‌ی‌ خود را از بزوس اکسپدیشنز دریافت کرده‌اند. جف بزوس در حال حاضر 49 میلیارد و 600 میلیون دالر سرمایه خالص دارد و ششمین میلیاردر جهان محسوب می‌شود. درآمد شرکت های بزوس تا ساعت پنج دیروز صعود 539 میلیون دالری داشته است.

7-Mark-zukerberg

هفتم، مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ امریکایی، رییس و مدیر عامل بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مجازی فیس‌بوک است. مارک نسبت به رنگ‌های سرخ و سبز دچار کوررنگی است و همین باعث شده تا رنگ آبی را به عنوان رنگ قالب فیس‌بوک انتخاب کند. او پس از ایجاد فیسبوک، یک میلیارد دالر برای خرید اینستاگرام، ۱۹ میلیارد دالر برای خرید وتس‌اپ و دو میلیارد دالر برای خرید اکیلوس هزینه کرده است. آقای زاکربرگ در سال 2002 همانند بیل گیتس از دانشگاه هاروارد اخراج شد. او اما در سال 2010 عنوان مرد سال را بدست آورد. نکته‌ای تحسین برانگیز در زندگی مارک این است که پس از تولد دخترش مکس در اواخر سال پار، اعلام کرد که 99 درصد از سهام فیسبوک خود را که معادل 45 میلیارد دالر می‌شود، برای این که دخترش در دنیایی بهتری بزرگ شود به نهادهای کمک به کودکان جهان اختصاص خواهد داد. در حال حاضر مارک 31 ساله با 49 میلیارد و 900 میلیون دالر پول نقد، ثروت‌مند‌ترین جوانِ جهان است.

8-Charles-koch

هشتم، چارلس کوچ

چارلس جی. کوچ یکی از سیاسی‌ترین میلیاردران با نفوذ ایالات متحده است. او گفته برای این‌که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری برنده نشود پولی زیادی را خرج خواهد کرد. او صاحب و رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی کوچ است. کوچ در 1967 این شرکت را با 50 میلیون دالر خرید، اما ارزش آن در این سال به 115 میلیارد دالر رسیده است و دومین شرکت بزرگ خصوصی آمریکایی محسوب می شود. این شرکت در زمینه‌های مواد شیمیایی، خطوط لوله، تجارت کالا، کاغذ و عملیات پالایش در آلاسکا، تگزاس و مینه‌سوتا فعالیت می‌کند. چارلس برخلاف خیلی از میلیاردران بزرگ جهان ماستر است و ماستری‌اش را از موسسه تکنولوژی ماساچوست در رشته ساینس بدست آورده است. چارلس 80 ساله در حال حاضر با داشتن 42 میلیارد و 900 میلیون دالر هشتمین میلیاردر جهان به حساب می‌آید.

9-David-koch

نهم، دیوید کوچ

دیوید هامیلتون کوچ برادر کوچک‌تر چارلس جی. کوچ است. او 5 سال از چارلس سن کم‌تری دارد. دیوید همراه با برادران خود چارلس، فریدریک و ویلیام صنایع پدر را به ارث برده اند. حالا اما دیوید همراه با برادر بزرگ خود مالکان شرکت صنعتی کوچ هستند. دیوید هم‌چنان معاون اجرایی این شرکت می‌باشد. میان کوچ 75 ساله و برادر 80 ساله اش شباهت‌های زیادی وجود دارد. او همانند چارلس در ماساچوست درس خوانده و دانش آموخته ساینس از همانجا می‌باشد. در حال حاضر با داشتن 43 میلیارد دالر پول نقد، سرمایه او با برادر بزرگ‌تراش برابر است اما به اساس حروف الف‌با او در مکان نهم میلیاردران جهان ایستاده است.

10-michael-bloomberg

دهم، مایکل بلومبرگ

مایکل روبنس بلومبرگ لقب ابر تاجر را در امریکا دارد. مایکل از سیاست‌مداران سرمایه‌دار ایالات متحده است. او از سال 2002 تا حال سه دوره شهردار بزرگ‌شهر نیویورک بوده است. مایکل بلومبرگ 74 ساله موسس، مالک و مدیر اجرایی شرکت بلومبرگ ال. پی است. مایکل لیسانس هنر/علوم از دانشگاه جانز هاپکینز و ماستری مدیریت بازرگانی از دانشگاه هاروارد دارد. آقای بلومبرگ تا کنون حدود 350 میلیون دالر را به دانشگاهی که نوجوانی اش را در آن‌جا گذرانیده کمک کرده است و این در امریکا تا هنوز بی‌سابقه بوده است. مایک تا هنوز چندین بار تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را نیز داشته است که همواره هم‌همه های را ایجاد کرده است. مایک بلومبرگ در حال حاضر با داشتن 42 میلیارد و 300 میلیون دالر پول نقد، دهمین میلیاردر جهان به حساب می‌آید.

اما نکته اساسی این است که این افراد، کمک‌های بشردوستانه میلیاردی می‌کنند و هیچ گاهی این کارشان را به رخ کسی نمی‌آورند. مثل مردان پولدار افغانی که یک کمک ناچیز‌شان را ده بار از رسانه‌های‌خود و یا رسانه‌های دیگر به رخ مردم می‌کشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *