افغانستان و طالبان؛ رو در رو در پاکستان

امروز سه شنبه چهارم دلو، چهارمین دور نشست‌های گروه هماهنگی چهارجانبه صلح افغانستان با اشتراک نمایندگان کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا در ارگ ریاست جمهوری در کابل، برگزار شد. در این نشست توافق شده است که در هفته نخست ماه مارچ، نخستین دور گفتگوهای مستقیم صلح دولت افغانستان با گروه‌های درگیر جنگ افغانستان، در پاکستان برگزار شود.

در اعلامیه مشترک مطبوعاتی گروه چهار جانبه آمده است که کشورهای عضو گروه هماهنگی چهار جانبه از همه گروه های درگیر جنگ می‌خواهند تا از طریق نماینده‌های باصلاحیت شان در این گفتگوها اشتراک کنند.

در اعلامیه آمده است: “گروه هماهنگی چهارجانبه توافق کردند که تلاش‌های شان را به مثابه بخشی از تعهدات مشترک شان برای پیشرفت روند صلح افغانستان ادامه دهند. نشست بعدی گروه هماهنگی چهارجانبه، بلا فاصله پس از اولین دور گفتگوهای مستقیم صلح در اسلام آباد برگزار خواهد شد.”

پیش از این در دور سوم گفتگوهای صلح در پاکستان، گروه هماهنگی چهارجانبه روی نقشه راهی که مراحل و گام‌های روند صلح افغانستان را مشخص می‌سازد، به توافق رسیده بودند.

صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان در نشست امروزی از گروه‌های درگیر قضایای افغانستان خواست به پروسه صلح بپیوندند. آقای ربانی گفت که” من از همه گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان، طالبان، حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار و سایر مخالفین می‌خواهم به پروسه صلح بپیوندند. هر گروهی که می‌خواهد با ما در فضای صلح و برادری زندگی کند، آغوش ما به روی آن‌ها باز است و از آن‌ها استقبال می‌کنیم.”

وزیر خارجه در صحبت‌های امروزش تاکید کرد که در حال حاضر چهار چوب کلی و نقشه راه برای صلح آماده شده است و این بهترین فرصت برای مخالفین است که دست از مخالفت و جنگ و برادر کشی برداشته و به ما بپیوندند.

صلاح الدین ربانی افزود : “اگر هدف گروه‌های مخالف مشارکت سیاسی باشد، قانون اساسی ما راه را برای هیچ کس نبسته و به صراحت به مخالفین می گویم که ما به صلح اعتقاد داریم و صلح بخشی از باور های ما است.”

نمایی از گفتگوهای چهارجانبه صلح در کابل
نمایی از گفتگوهای چهارجانبه صلح در کابل

دور چهارم گفتگوهای صلح، همزمان با افتتاح شورای عالی صلح با رهبری جدید توسط رییس جمهور غنی در کابل برگزار شد. وزیر خارجه افغانستان، انتخاب پیر سید احمد گیلانی را به عنوان رییس و کریم خلیلی معاون پشین رییس جمهور را به عنوان معاون این شورا، امیدوار کننده دانست و تصریح کرد که شورای عالی صلح با رهبری جدید سبب تقویت تلاش‌های این شورا در راستای تحکیم اجماع ملی از طریق یک روند سیاسی خواهد شد.

حکومت افغانستان باور دارد که صلح در افغانستان تنها رویای مردم افغانستان نیست، بلکه پیش شرط ثبات در منطقه است، چیزی که امروز وزیر خارجه افغانستان یک بار دیگر خطاب به نماینده گان اشتراک کننده در این نشست روی آن تاکید کرد.

در سوی دیگر ارگ، رییس جمهور غنی رسما شورای عالی صلح را با رهبری جدید معرفی کرد. پیر سید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی رییس، کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری، حببیه سرابی، حاجی دین محمد، عطاءالرحمن سلیم و عبدالکریم خدام به عنوان معاونان آقای گیلانی معرفی شدند.

رییس جمهور اشرف غنی، در جریان معرفی شورای عالی صلح با رهبری جدید، گفت که “صلح در افغانستان تنها یک روند ملی نیست، بلکه یک روند منطقه‌یی و جهانی است. ما همواره تلاش کردیم که جهانیان را قانع بسازیم که مردم افغانستان صلح می خواهند.”

در کنار رییس جمهور، رییس اجرایی نیز به حمایت جهانی از روند صلح افغانستان اشاره کرده گفت که رهبری و مالکیت این روند به دست افغانستان است و کشورهای که در این مورد همکاری دارند می توانند برای تحقق این برنامه زمینه سازی کنند.

شورای عالی صلح مستقل عمل خواهد کرد

پنج سال پیش در سیزدهم سنبله 1389 رییس جمهور کرزی پس از فیصله جرگه مشورتی صلح، شورای عالی صلح را ایجاد کرد. جرگه مشورتی صلح با اشتراک یک هزار و پنج‌صد نفر از نمایندگان مردم افغانستان، به منظور یافتن راه حل مشکلات امنیتی افغانستان برگزار شده بود.

نخستین رییس این شورا، برهان الدین ربانی، رییس جمهوری پیشن افغانستان و رهبر جمعیت اسلامی بود که در ستامبر 2011 در یک حمله کننده انتحاری در خانه اش در کابل کشته شد.

نشست رهبری پیشین شورای عالی صلح
نشست رهبری پیشین شورای عالی صلح

در پنج سال گذشته، نزدیک به هشتصد میلیون دالر هزینه گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح دولت شده است اما دست آوردهای این شورا، همواره مورد انتقاد بوده است.

از آغاز سال 2016 میلادی، آمریکا و بریتانیا کمک های مالی خود به این شورا را قطع کرد. هر چند شورای عالی صلح دلیل این کار را خالی بودن کرسی‌های ریاست و دارالانشای این شورا می داند، اما گمانه زنی‌ها بیشتر بر این است که این شورا نتوانسته است موفقیت‌های چشم‌گیری را در بخش گفتگوهای صلح با طالبان داشته باشد.

در جریان بیشتر از پنج سال کار این شورا، تنها یک بار آن‌ها توانستند با شماری از افراد مربوط به گروه طالبان در پاکستان دیدار کنند. پیش از این گاهی صلاحیت و استقلالیت شورای عالی صلح از سوی تحلیل‌گران زیر سوال می‌رفت و دلیل کم‌کاری این گروه را نیز در همین می‌دانستند.

اکنون اما رییس جمهور غنی از مستقل بودن شورای عالی صلح با رهبری جدید حرف می زند و تاکید می کند که تمامی کارهای این شورا مستقلانه و به دور از مداخله نهادهای حکومتی و غیر حکومتی صورت خواهد گرفت.

رییس جمهور غنی امروز گفت: “شورای عالی صلح نه‌تنها که می‌تواند با استقلالیت عمل کند، بلکه حمایت تمام اراکین دولتی و شورای امنیت را نیز خواهد داشت.”

کریم خلیلی معاون رییس جمهور پیشین و از چهره‌های برجسته جهادی و سیاسی افغانستان گفت که تا دقایق اخر تصمیم نگرفته بود که معاون آقای گیلانی در این شورا باشد؛ اما با فرمایش رییس جمهور راضی شده است که سهمی کوچکی برای جلوگیری از ریختن خون شهروندان افغانستان داشته باشد.

رییس و معاون جدید شورای عالی صلح
رییس و معاون جدید شورای عالی صلح

جایگاه زنان در شواری عالی صلح

برای نخستین بار یک زن، در بخش رهبری شورای عالی صلح انتخاب شده است. حببیه سرابی یکی از پنج معاون شورای عالی صلح است. حضور کم رنگ زنان در روند گفتگوهای صلح همواره یکی از نگرانی‌های زنان و نهادهای مدافع حقوق زنان بوده است.

حببیه سرابی در مراسم معرفی اعضای جدید شورای عالی صلح گفت که باید حضور زنان در این روند افزایش یابد و حکومت و شورای عالی صلح از خواست های زنان حمایت کنند، در غیر این صورت به گفته‌ای او، روند صلح به موفقیت نخواهد رسید.

حسینه صافی، بانوی دیگری هست که به نمایندگی از بانوان افغانستان به عنوان عضو شورای عالی صلح انتخاب شده است.

به گفته رییس جمهور غنی، در پنج سال گذشته چهل تن از اعضای شورای عالی صلح به شمول نخستین رییس این شورا کشته شده اند. بر علاوه آن گونه که رییس جمهور غنی می گوید، 185 نفر از افرادی که در سال‌های گذشته به پروسه صلح پیوسته اند، نیز از سوی افراد وابسته به گروه طالبان و دیگر گروه‌های هراس افگن کشته شدند.

ریس جمهور غنی گفت که منتظر اقدامات شورای عالی صلح است که در نخستین جلسات شان مشخص شود تا حکومت گام های عملی را بر اساس آن بر دارد.

آقای غنی تاکید کرد، جنگ بر افغانستان تحمیل شده است. در عین زمان که برای رسیدن به صلح و گفتگو با طالبان تلاش دارد، نیروهای امنیتی افغانستان نیز آمادگی کامل برای دفاع از افغانستان را دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *