وقتی از خبرنامه باخبر شدم

توسطفهیم دشتی

بهمن ۲۱, ۱۳۹۴ به روز رسانی : اسفند ۸, ۱۳۹۴

در چه خیال هایی غرق بودم، نمی‌دانم؛ اما زنگ تیلیفون، آن رشته را برهم زد. یک صدای آشنا، یک دوست خوب، از راه اندازی یک رسانۀ “آنلاین” خبر می‌داد.

در سال هایی که هم‌دیگر را می‌شناسیم، پیوسته خندان و سرحالش یافته‌ام و با ارزش‌تر این که، خیلی هم آگاه و با استعداد است. حالا نام نمی‌برم؛ چون “بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران”.

رفتم و سری زدم به خبر نامه. هنوز در مراحل ابتدایی کار است و رسماً فعال نیست؛ ولی معلوم است که آیندۀ خوبی را می توان برایش انتظار داشت.

در سال های اخیر که رسانه و رسانه داری در افغانستان، جهش بی سابقه‌ای داشته است و با وجود همۀ عیب و نقص های رسانه ها و فعالیت های رسانه‌یی ما، این دست آورد، غیر قابل انکار و بسیار قابل تامل است، جای رسانه های “آنلاین” در این میان، خالی تر به نظر می‌رسد.

این بدان معنا نیست که از ظهور و وجود رسانه های آنلاین، چشم پوشیده باشیم؛ اما اکثر این رسانه ها،  نسخه های آنلاین رسانه های دیداری، شنیداری و چاپی ما هستند و آنهایی که صرف و فقط به گونۀ آنلاین فعال باشند، تعداد شان اندک است و چه بسا که شهرتی هم در میدان رسانه‌یی کشور ما، ندارند.

با این حال، ظهور “خبرنامه” را می توان به فال نیک گرفت. تکرار احسن است اگر گفته شود که هنوز این رسانه در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد؛ با این همه در یک نظر اجمالی به ساختار ظاهری و پنجره‌هایی که محتوای “خبرنامه” در آینده از آن قابل دسترس خواهد بود، چند امید را ، مژده می‌دهند:

این یک رسانۀ متفاوت خواهد بود؛

دست اندر کاران آن، کار شان را بلد اند؛

سلیقۀ زیبا و برخورد حرفه یی را به نمایش می‌گذارد؛

و بالاخره این که، ممکن است، سرمشقی برای ظهور رسانه های بیشتر و بهتر “آنلاین” در کشور ما باشد.

برای گرداننده‌گان “خبرنامه” توفیق و برای سرزمین و مردم مان، آیندۀ بهتر، آرزو دارم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط فهیم دشتی

فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان است. آقای دشتی از پیش‌کسوتان رسانه‌گری در کشور محسوب می‌شود. او در مدت کوتاهی، فعالیت گسترده در عرصه های رسانه‌ای انجام داده است. از 1371در نشریه که قهرمان ملی احمد شاه مسعود به نام "هفته نامه کابل" بنیان گذاری کرده بود، به فعالیت رسانه‌گری آغاز و به مدت بیش از یک دهه پس از سقوط طالبان، آن نشریه را به عنوان نشریه نمونه در کشور، منشتر ساخت. آقای دشتی کتاب های متعددی را در باره افغانستان نگاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *