گام نخست آمریکا برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان

استقبال کابل از اهدای چهار فروند جنگنده سبک به اردوی ملی

همزمان با پایان سال خونین جنگی ۲۰۱۵ در افغانستان، اولین دسته بمب افگن، از مجموعه ی ۲۰ هواپیمای جنگی سبک برزیلی وارد کشور شد. ورود این ۴ فروند هواپیمای جنگنده A29 سوپر توکانو مورد استقبال مقام های دولتی و کارشناسان نظامی امنیتی افغان قرار گرفته است.

جنگنده های سوپر توکانو اولین بار توسط ارتش های برازیل، کلمبیا، اکوادر و چلی استفاده شده است. این هواپیماهای جنگی، اولین پرواز خود را در ۲ ماه جون ۱۹۹۹ میلادی انجام داد و خط تولید آن در سال ۲۰۰۳ تولید انبوه این هواپیما را آغاز کرد.

super-tocano

استقبال گرم

معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان، به روز جمعه، همزمان با بازدید از این مجموعه جنگنده ها، درمیدان هوایی نظامی کابل گفت که این جنگنده ها، می توانند نقش خوبی را در تامین امنیت افغانستان بازی کنند. او در ادامه تاکید کرد که تقویت نیروهای هوایی افغانستان از اولویت های اساسی حکومت وحدت ملی است.

شرکت طراح این جنگنده اعلام کرده، که از ویژگی های بارز “سوپرتوکانو” مبارزه با شورش گری، حملات هوایی سبک و پشتبانی هوایی عاجل می باشد. طراحی بدنه‌ی هواپیما، سبک و کوچک بوده و به این جهت آن را در مقابل جنگنده های معمول روسی و یا آمریکایی، که شهروندان افغان با آن آشنایی دارند ضعیف نشان می دهد. اما با وجود ملاحظات مطرح شده، شماری از سیاست گران خارج از حکومت افغانستان نیز از ورود این جنگنده ها در ساختار نیروهای هوایی، استقبال نموده اند.

“میرداد خان نجرابی” رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان، با آن که از نزدیک با جنگنده های “سوپر توکانو” آشنایی ندارد، اما ورود آن را به مجموعه نیروهای هوایی افغانستان، گام مثبت و موثر در راستای مبارزه با جنگ در سال ۲۰۱۶ می داند.

آقای نجرابی در گفتگو با خبرنامه، تحویل چهار جنگنده جدید را گام بزرگ آمریکا برای تجهیز و تقویت نیروهای هوایی افغانستان خواند و گفت که  امیدوار است این روند ادامه یابد تا افغانستان، با تجربه سال ۲۰۱۵ مواجه نگردد.

رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان افغانستان، در عین حال تاکید کرد که فرماندهی هوایی افغانستان در سال ۲۰۱۵ در حالی که تنها یک جنگنده را در اختیار داشت، توانست با مدیریت مناسب، از آن استفاده بهینه نماید. به این جهت او امیدوار است تا از مجموعه کلانی جنگنده های مختلف که جدیدا وارد سیستم عملیاتی نیروهای هوایی افغانستان گردیده، در مهار جنگ استفاده بهتری صورت گیرد.

هواپیماهای پیشرفته

سرپرست وزارت دفاع افغانستان حین بازدید روز جمعه از دسته اول جنگنده های سوپر تکانو اعلام کرد که این هواپیماها با تکنولوژی مدرن نظیر امکانات ردگیری لیزری، استفاده از سلاح های سبک و سنگین گوناگون و پرواز در شرایط متفاوت آب و هوایی، مجهز می باشند؛ اظهاراتی که برخی از نظامیان پشین افغانستان را به تعجب واداشته است.

جنرال “عتیق الله امرخیل” از فرماندهان و خلبانان سابق ارتش افغانستان بدین باور است، که جنگنده های سوپر توکانو از چنین قابلیت های جنگی و تکنولوژیکی برخوردار نیست. او می گوید که این جنگنده ها، جدید می باشند و تجربه‌ی عملیاتی در کشورهای در حال جنگ، نظیر افغانستان را ندارد.

اما شرکت دفاعی “امبریر” سازنده هواپیماهای سوپر تکانو، از ویژگی های تخنیکی آن به سه مورد اشاره می کند. این سه مورد شامل سیستم دفاعی زرهیِ حفاظت از خلبانان و کابین های خلبان، سیستم ارتباطات امن مخابراتی بین خلبانان و مرکز فرماندهی با استفاده از تکنولوژی رادیویی دیجالتی ضد رهگیری و جمر و سیتسم دجیتالی مدیریت مسیر می باشد. در عین حال این هواپیماها می توانند با سیستم های مختلف سلاح های ماشین دار، راکت های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب نیز تجهیز شوند.

هوایپماهای سوپرتوکانو برای افغانستان، اولین بار در سال 2011 از سوی وزارت دفاع آمریکا با شرکت های سیریا نوادا کورپرشن و امبریر قرارداد شد. شرکت برزیلی امبریر سازنده این هواپیماها است. اما در سال 2012 این قرارداد لغو شد و در سال 2013 به ارزش مجموعی 427 میلیون دالر با این شرکت ها، دوباره قرارداد گردید. قرار است تا سال 2018، به تعداد 16 فروند دیگر از این جنگنده ها، به افغانستان تحویل داده شود.

هر چند شماری از نظامیان پیشین ارتش افغانستان می گویند، از این بمب افگن ها در کشورهای دیگر، استفاده نشده است، اما شرکت سازنده این هواپیماها در ویب سایت خود نوشته است که تا کنون کشورهای کلمبیا، ایکوادر، ایالات متحده، افغانستان، آنگولا، لبنان، موریتانی اندونیزیا و ۹ کشور دیگر این هواپیماها را خریداری و استفاده نموده اند. با این که هفده کشور در فهرست خریداران این هواپیماهاست، اما اکثر آن ها شرایط متفاوت از افغانستان را دارند.

huge war

گسترش جنگ

با آن که ورود چهار جنگنده سوپر تکانو، هشت فروند هلی کوپتر جنگی کوچک اهدایی آمریکا و چهار بال هلی کوپتر ام آی ۲4 اهدایی هند، امیدواری ها برای بهبود وضعیت دفاعی و حملات هوایی افغانستان را افزایش داده است، اما کارشناسان نظامی در افغانستان نسبت به آینده جنگ و به صورت مشخص تر از افزایش جنگ در سال 2016 نگران اند و به توانایی نیروهای هوایی افغانستان اعتماد چندانی ندارند.

جاوید کوهستانی تحلیل گر امنیتی و نظامی افغان در گفتگو با خبرنامه گفت که در برابر جنگ و میزان کمی نیروهای نظامی افغانستان، تجهیزات هوایی این کشور اندک و جزئی است. او تاکید کرد که افغانستان در برابر یک جنگ تحمیلی قرار دارد و نیازمند نیروهای هوایی قدرتمند می باشد. این تحلیل گر نظامی متعقد است که وضعیت نابسامان نیروهای هوایی افغانستان، میراث رهبری امنیتی دولت های قبلی نظیر شورای امنیت و دفتر ریاست جمهوری و وزارت دفاع وقت افغانستان است. به باور او، در صورت توجه جدی حکومت پشین به نیروهای هوایی افغانستان در سال های 2005 و 6 میلادی، وضعیت کنونی عملیاتی و دفاعی این کشور تفاوت جدی می داشت و اکنون افغانستان صاحب یک نیروهای هوایی نسبتا قدرت مند بود.

با توجه به گسترش دامنه جنگ و محدودیت نیروهای هوایی افغانستان، کارشناسان نظامی استراتژی فرماندهی مرکزی عملیات های هوایی را برای سال 2016 موثر و کارآمد می دانند. در این میان، آقای کوهستانی به این باور است که شمار اندک جنگنده های نیروهای هوایی افغانستان، امکان عملیات های گسترده و پیشتیبانی هوایی را از فرماندهی زون ها گرفته است. به این جهت، او تاکید دارد تا برای عملیات و پشتیبانی هوایی از مجموع جنگنده ها به شمول هواپیماهای سوپرتوکانو از ساختار فرماندهی مرکزی  استفاده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *