آواره هایی که در مسجد اسکان داده می‌شوند؛ نشست اضطراری امنیتی در شمال افغانستان

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

 کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که خانواده‌های بیجاشده، به‌ویژه زنان و کودکان، در سراسر کشور به سرپناه، غذا، پوشاک و دارو نیاز فوری دارند.

این کمیسیون در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته است که “بیجاشدگی، همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، خشکسالی، بیکاری و فقر زندگی را برای مردم افغانستان، به‌ویژه بیجاشدگان براثر جنگ و ناامنی، دشوارتر از هر زمان دیگر کرده است.”

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر کشور خواستار توجه بیشتر و جدی‌تر دولت، جامعۀ جهانی و نهادهای امدادرسان داخلی و بین‌المللی به‌منظور رسیدگی به نیازهای فوری و اساسی بیجاشدگان شده است.

این کمیسیون نوشته است که از آسیب‌های پایدار جنگ، بیجاشدن بیشتر کودکان و محرومیت‌شان از آموزش است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین گفته که زندگی در امنیت و صلح و دسترسی به نیازها و خدمات اساسی از حقوق اساسی بشری انسان‌ هاست. این نهاد بار دیگر از سازمان ملل و جامعۀ بین‌المللی می‌خواهد که برای جلوگیری از فجایع انسانی گسترده‌تر در افغانستان، از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های خود برای توقف جنگ و احیای مذاکرات صلح استفاده کنند.

در عین حال امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، گفته که آوار‌گان جنگ که به کابل پناه آورده‌اند، در مساجد جابه‌جا می‌شوند.

امرالله صالح امروز چهارشنبه (20 اسد) در صفحه فیسبوک خود نوشته که به وزیر حج و اوقاف دستور داده شد که دروازه مساجد را به روی شهروندانی که به کابل آواره شده‌اند، باز کند.

او افزود: “به تمام حوزات امنیتی و پولیس دستور داده شده است که هیچ کس نمی‌تواند مانع ورود این خانواده‌های نیازمند به مساجد شود.”

صالح نوشته است که: “عبادت به جز خدمت خلق نیست. قلب هیچ انسان نمی‌تواند صحنه‌های دلخراش زنان و کودکان را زیر آفتاب سوزان تحمل کند. هموطنان آواره و متواری، کابل خانه‌ تان است. خانه‌های ما به روی تان باز است. به نزدیک‌ترین مسجد خود را جابه‌جا سازید.”

این در حالی است که طبق تازه ترین آمار حدود 17 هزار خانواده از ولایات شمالی و شمال شرقی کشور به کابل پناه آورده‌اند.

پس از نشر آمار از سوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، این وزارت اعلام کرده که قرار است برای 10 هزار خانواده در کابل کمپ ایجاد شود. این در حالی است که خانواده‌هایی که به کابل پناه آورده‌اند، اکنون در جاده‌ها و پارک‌ها چادر زده‌اند.

در حالی که در ماه های اخیر جنگ و درگیری در کشور شدت یافته است، یافته های وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث دلیل آواره شدن بیشتر بیجا شدگان آن را جنگ عنوان کرده است.

از سوی دیگر، رییس‌جمهور غنی امروز به شهر مزارشریف سفر کرده است. او پس از ورود به مزارشریف، مرکز ولایت بلخ و دیدار با شماری از چهره‌های ‏جهادی-سیاسی، نشست فوق‌العاده‌ی امنیتی را برگزار کرده است‎.‎

در اعلامیه امروز چهارشنبه (20 اسد) که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری نشر شده آمده که در ‏این نشست، مسؤولان امنیتی و دفاعی زون شمال، گزارش آمادگی شان را به خاطر کنترل وضعیت ‏امنیتی به رییس‌جمهور ارائه کرده اند‎.‎

آن‌ها گفته اند که حمایت کامل خیزش‌های مردمی در چارچوب دولت را با خود دارند و به طور ‏مشترک در زون شمال عملیات پاک‌سازی را انجام می‌دهند‎.‎

از طرفی رییس‌جمهور غنی نیز به مسؤولان امنیتی هدایت داده تا وضعیت امنیتی زون ‏شمال را کنترل کنند‎.‎

او در نشست با شماری از چهره‌های سیاسی-نظامی مزارشریف، در ‏باره‌ی وضعیت امنیتی شمال کشور تأکید کرده که نیروهای ‏مردمی در شمال افغانستان، زیر چتر نیروهای امنیتی و دفاعی منسجم و تجهیز شوند‎.‎

سفر رئیس جمهور غنی و نشست اضطراری او با چهره های سیاسی و نظامی مزارشریف در حالی صورت می‌گیرد که در چند روز گذشته این شهر شاهد درگیری های فراوان بوده و همچنین چندین شهر در شمال کشور به دست گروه طالبان افتاده و بیجا شدن هزاران خانواده را در پی داشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *