توظیف 20 تیم صحی برای ارائه خدمات به بیجاشد‌گان در شهر کابل

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۲۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

وزارت صحت اعلام کرده که 20 تیم صحی برای ارائه خدمات صحی و رسیدگی برای بیجا شد‌گان در ‏شهر کابل توظیف شده است‎.‎

در اعلامیه‌‌ منتشر شده از سوی این وزارت گفته شده که موضوع توظیف 20 تیم صحی برای بیجا شدگان در نشست امروز چهارشنبه (20 اسد) وزیر ‏صحت، معاون انسجام اداره‌ی امور، نمایندگان وزارت رسیدگی به حوادث و فرماندهی پلیس کابل، ‏مطرح شده است‎.‎

طبق این اعلامیه، سرپرست وزارت صحت عامه، از تدابیر این وزارت برای رسید‌گی به این بیجا شدگان اطمینان داده گفت که 20 تیم صحی همراه با 50 عراده امبولانس به منظور ارایه خدمات  صحی در کمپ های بیجا شده‌گان توظیف شده است.

مجروح افزود: “هماهنگی بسیار خوب میان ادارات صحی و نهادهای کمک کننده وجود دارد و تمام ادارات صحی برای خدمت به افراد نیازمند به خصوص کسانی که از جنگ متضرر شده اند بسیج شده است.”

سرپرست وزارت صحت عامه از تمام کارکنان صحی خواست تا با بیماران بیجا شد‌گان با مهربانی رفتار نمایند زیرا آنان آسیب های روانی شدید دیده اند و نیاز به ترحم و دلجویی دارند.

از سوی دیگر داکتر عبدالکریم توتاخیل، بر همکاری مشترک اداره امور با وزارت صحت عامه و نهادهای مربوطه برای رسیدگی به بیجاشده‌گان تاکید کرده گفت که ایجاد سرپناه برای بیجاشده گان در اولویت ما است و ما در تلاش آماده سازی یک مکان مشخص برای بودوباش آنان هستیم.

نماینده سازمان صحی جهان که در این نشست حضور داشت نیز گفت که سازمان صحی آماده هرنوع همکاری با وزارت صحت عامه به خصوص در این وضعیت بحرانی می‌باشد.

مبدل شدن شفاخانه ها به خط نخست نبرد

در خبری دیگر، در گزارش منتشر شده از سوی داکتران بدون مرز آمده که خشونت‌ها در افغانستان، از ماه می به این ‌سو در پی درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان افزایش یافته است. این سازمان گفته که پیامدهای جنگ در ولایات قندهار، هلمند و قندوز به وضوح جریان دارد.

لارا بوخژولی، مسوول امور بشردوستانه سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان گفته: “وضعیت در افغانستان تا حد زیادی وخیم شده است، طوری که در بعضی شهرها، مانند لشکرگاه و قندوز، مراکز صحی در خط مقدم نبرد قرار گرفته‌اند.”

بر اساس گزارش این سازمان، بیشتر از یک هفته می‌شود که نبردهای شدید در داخل شهر لشکرگاه مرکز هلمند جریان دارد و زندگی مردم را با بن بست مواجه کرده اما کارمندان صحی هنوز در شفاخانه ها حضور دارند تا بیماران را تداوی کنند.

این در حالی است که چند روز قبل نیز شفاخانه بست هلمند تحت نظر داکتران بدون مرز، مورد اصابت راکت قرار گرفت.

این سازمان در گزارش خود از 20 جراحی افراد زخمی در هلمند در یک روز خبر داد که به تازگی انجام داده است. این سازمان با یادآوری از جنگ اخیر قندوز گفته که بین 1 الی 9 آگست، 127 زخمی به شمول 27 کودک زیر 16 سال را به دلیل جراحت ناشی از گلوله و انفجار تحت درمان قرار داده است.

در عین حال سازمان داکتران بدون مرز با اشاره به سیستم ضعیف صحی افزوده که ادامه درگیری ها و خشونت دسترسی مردم به خدمات صحی را به شدت کاهش داده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که افغانستان در ماه های اخیر شاهد درگیری های شدید در ولایت مختلف کشور بوده و جنگ از غیرنظامیان به خصوص کودکان قربانی زیادی گرفته است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *