وضعیت بد آوارگان در بلخ؛ مسوولان می‌گویند به دو هزار آواره‌ی جنگی رسیدگی صورت می‌گیرد

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : مرداد ۱۹, ۱۴۰۰

مسوولان در ولایت بلخ می‌گویند که در حدود دو هزار خانواده در اثر جنگ از ولسوالی‌های ولایت بلخ و ولایات همجوار، به شهر مزار شریف و تعدادی از ولسوالی‌های این ولایت بیجا شده اند.

سیدمسعود قادری، رییس مهاجرین و عودت کنندگان ولایت بلخ در گفتگو با خبرنامه می‌گوید که اکثر این مهاجران از ولایت سمنگان و ولسوالی‌های چهارکنت، شولگر، دولت آباد و چهاربولک بلخ به ولسوالی‌ دهدادی و شهرمزار شریف مهاجر شده اند. آقای قادری می‌افزاید که تعدادی زیادی از خانواده‌های بیجا شده‌ی جنگ اخیر، دوباره به خانه های شان برگشته اند.

رییس مهاجرین بلخ علاوه می‌کند که روند شناسایی آوارگان جریان دارد و به زودی مواد غذایی، پول نقد و البسه برای بیجا شدگان جنگی، توزیع خواهد شد.

به گفته‌ی آقای قادری، در ولایت بلخ 25 هزار مهاجر وجود دارد که از این میان بیشترین آنان را آوارگان جنگی تشکیل می‌دهند.

در همین حال، محمد عارف که همراه با خانواده اش از ولایت فاریاب به ولسوالی دهدادی ولایت بلخ بیجا شده است، از وضعیت بد مهاجران شکایت داشته به خبرنامه می‌گوید: “خانه‌های ما ویران شده، افراد ملکی تلفات دادند و فعلا نان برای خوردن نداریم.”

به گفته‌ی محمدعارف، تعداد اندکی از مهاجران توانسته اند که خانه کرایه بگیرند و اکثر مردم به خیمه‌ها بدون نان و امکانات زندگی می‌کنند. او می‌گوید: “اطفال به آموزش دسترسی ندارند و هیچ‌گونه کمک از سوی دولت صورت نگرفته است.”

این آواره‌ی جنگی با هشدار به دولت می‌گوید که اگر به مهاجران رسیدگی نشود، تعدادی از اثر مریضی و گرسنگی از بین خواهد رفت و یک فاجعه‌ی انسانی رخ خواهد داد.

پیشتر، محمدافضل حدید، رییس شورای ولایت بلخ به خبرنامه گفته بود که آوارگان جنگی در وضعیت نامناسب به سر می‌برند. او گفته بود که تلاش مسوولان بسنده نیست و نیاز است که به این بیجاشدگان رسیدگی لازم صورت بگیرد.

شازیه حقجو، فعال مدنی در بلخ به خبرنامه می‌گوید که تعداد ده هزار فامیل از ولایات همجوار و ولسوالی‌‎های بلخ به شهر مزار شریف در اثر جنگ‌های دو ماه اخیر بیجا شده اند. او نیز تایید می‌کند که آوارگان جنگی در وضعیت بد به سر می‌برند.

منیر فرهاد، سخنگوی ولایت بلخ می‌گوید که از دو ماه به این سو، در حدود سه هزار خانواده به شهر مزار شریف و ولسوالی‌های بلخ بیجا شده اند. آقای فرهاد می‌افزاید که آمار آوارگان جنگ در حال تغیر است و اداره ولایت کوشش می‌کند به آنان رسیدگی کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *