جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پس از جنگ در بلخ؛ وضعیت مکاتب و آموزش چگونه است؟

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 

مسوولان در ولایت بلخ می‌گویند که تمام مکاتب در این ولایت باز می‌باشد و طالبان مانعی برای مکتب رفتن دانش‌آموزان به مکتب نشده‌اند.

سیدبلال سادات، مدیر عمومی پلان و گزارش معارف ولایت بلخ به خبرنامه می‌گوید که در تمام نقاط این ولایت، به شمول هشت ولسوالی که تحت کنترول طالبان قرار دارند، مکاتب باز اند و امتحانات نیمه سال جریان دارد.

آقای سادات می‌‌گوید که دانش‌آموزان مهاجر، که در اثر جنگ مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند نیز طبق هدایت وزارت معارف، مشغول آموزش اند و برای آنان در محل بود و باش شان زمینه‌ی آموزش فراهم شده است.

محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ در گفتگو با خبرنامه نیز گفته بود که طالبان با وجود وضع محدودیت‌های شدید بالای مردم، در مناطق تحت تسلط شان، مانع باز شدن مکاتب نشده اند.

سیدسجاد موسوی، خبرنگار در شهر مزار شریف نیز می‌گوید که بر اساس گفته‌های طالبان تمام مکاتب در ساحات تحت کنترول آنان باز اند. او می‌گوید که جنگ جاری ضربه‌ی شدید به آموزشِ دانش‌آموزان در ولایت بلخ گذاشته و این روند را کند ساخته است.

این خبرنگار از افتتاح یک مکتب با 16 صنف درسی در کمپ مهاجران فاریابی در شهر مزار شریف خبر می‌دهد. او می‌افزاید که این مکتب برای دانش‌آموزان مهاجر بسنده نیست و دولت باید زمینه آموزش را برای تمام دانش‌آموزان بیجا شده فراهم کند.

به گفته‌ی آقای موسوی، ناامنی، شیوع ویروس کرونا، کمبود آموزگار و وجود آموزگاران خیالی در مکاتب، از جمله مشکلات عمده فرا راه آموزش در ولایت بلخ به شمار می‌روند.

سیدبلال سادات، نیز کمبود امکانات و تجهیزات در مکاتب بلخ را تایید می‌کند. او می‌گوید که ریاست معارف بلخ، 3200 آموزگار و کتاب برای تعدادی زیادی از دانش‌آموزانِ بالاتر از صنوف سوم، ضرورت دارد. آقای موسوی علاوه می‌کند که از مجموع مکاتب ولایت بلخ، 30 درصد آن دارای تعمیر معیاری نیستند.

در همین حال، حمیدالله یک تن از باشندگان ولسوالی بلخ، نیز به خبرنامه گفت: “طالبان بعد از تصرف ولسوالی بلخ، مانع به مکتب رفتن دانش‌آموزان نشده اند؛ اما این گروه محدودیت‌های زیادی بر دختران آموزگار در مکاتب وضع کره اند.”

چندی قبل، مسوولان از تیرباران شدن یک دختر جوان در سمرقندیان ولسوالی بلخ توسط طالبان خبر داده بودند. گفته شده بود که این دختر به دلیل نداشتن محرم و پوشیدن لباس کوتاه، کشته شده است. فعالان مدنی گفته اند که این اقدام طالبان، نشان‌دهنده‌ی ظلم آنان بر مردم، مخصوصا زنان و دختران است.

براساس آمار ارایه شده‌ی ریاست معارف ولایت بلخ، در این ولایت 802 مکتب وجود دارد که در این مکاتب 471203 دانش‌آموز دختر و پسر مشغول آموزش اند. از این میان 217215 دختران و 153988 آنان را پسران تشکیل می‌دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان