جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تعطیلی 15 شبکه رادیویی و تلویزیونی در جنوب؛ 142 کشته و زخمی در سه روز گذشته در قندهار و هلمند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان گزارش داده که طالبان روز دوشنبه رادیو و تلویزیون ملی هلمند را گرفته‌اند.

همچنین وزارت اطلاعات و فرهنگ در بیانیه ای گفته است: “ما بسیار متأسفیم که مطلع شدیم 11 رادیو و چهار تلویزیون به دلیل حملات و تهدیدهای طالبان در هلمند تعطیل شده‌اند و مردم نمی توانند در جریان رویدادهای خبری باشند.” وزارت اطلاعات و فرهنگ با ابراز نگرانی عمیق خود در این زمینه تاکید کرده: “حملات و تهدیدهای طالبان و خصومت آن ها با آزادی بیان و رسانه ها را  به شدت محکوم می کند. تروریست ها نمی خواهند رسانه ها حقایق را منتشر کرده و بی عدالتی های آن‌ها را افشا کنند.”

وزارت اطلاعات و فرهنگ حمایت و همبستگی قاطع خود را با همه خبرنگاران و کارکنان شبکه های رادیویی و تلویزیونی هلمند ابراز داشت و از نیروهای امنیتی و دفاعی ملی و همچنین ساکنین هلمند خواست تا برای هر چه زودتر فعال شدن دوباره این رسانه‌ها همکاری نمایند.

واکنش نی به دستگیری 4 خبرنگار در قندهار

در خبری دیگر آمده که، نی مجددا بیانیه ای در مورد دستگیری چهار خبرنگار در 26 جولای توسط ریاست امنیت ملی قندهار منتشر کرده است.

نی معتقد است چنین رفتاری از سوی نهادهای امنیتی در زمانی که حساسیت ها نسبت به خبرنگاران بیش از هر زمان دیگری جدی شده است، می تواند آسیب بزرگی به جامعه خبرنگاران وارد کند و در عین حال محدودیت های آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نی از امنیت ملی می خواهد که در بیانیه صادر شده در ارتباط با بازداشت خبرنگاران در ولایت قندهار تجدید نظر کنند. این نهاد در عین حال تاکید کرده که همچنین از آن جا که این ریاست چهار فرد بازداشت شده را در بیانیه خود به عنوان خبرنگار معرفی کرده است، پرونده آن‎ها را با توجه به ماده 43 قانون رسانه ها، ابتدا به کمیسیون تخلفات و شکایات رسانه ارجاع دهد و خبرنگاران باید تا زمان تعیین وضعیت از زندان آزاد شوند. به گفته نی از سویی ریاست امنیت ملی اتهامات علیه خبرنگاران را روشن کند و در صورتی که این اتهام جرم غیر رسانه ای است باید جامعه رسانه های افغانستان از آن مطلع شوند.

اخیرا ریاست امنیت ملی با انتشار بیانیه ای مدعی شده است که رادیو صدای ملت مجوز پخش ندارد و به طور غیرقانونی در این ولایت فعالیت می کند. با این حال، یک نسخه مکتوب وزارت اطلاعات و فرهنگ، که به دست نی رسیده است، نشان می دهد که رادیو زوار در سال 1399 به وطندوست منتقل شده و پس از آن به نام صدای ملت فعالیت داشته است.

ریاست امنیت ملی چندی پیش چهار خبرنگار، بسم الله وطندوست، رئیس رادیو صدای ملت، قدرت الله سلطانی و محیب الله عبیدی، کارکنان رادیو و همچنین صنع الله سیام، خبرنگار خبرگزاری شین هوا که به منطقه جنگی تحت کنترل طالبان رفته بود را بازداشت کرده است.

در 3 روز، 15 کشته و 127 غیر نظامی در لشکرگاه و قندهار

در همین حال یوناما روز سه شنبه در توییتی نوشته: “در حالی که جنگ وارد شهرهای افغانستان می‌شود، به غیرنظامیان بیشترین خسارت وارد می‌شود. تنها در سه روز گذشته حداقل 10 غیرنظامی کشته، 85 نفر دیگر در شهر لشکرگاه زخمی شده و دست کم پنج کشته و 42 نفر دیگر نیز در قندهار زخمی شده است. و حملات زمینی طالبان و حملات هوایی اردوی ملی بیشترین خسارت را به غیرنظامیان وارد کرده است.”

همچنین گفته شده است که نگرانی های عمیقی در مورد تیراندازی بی رویه و آسیب رساندن به تاسیسات صحی و خانه های غیرنظامیان وجود دارد. در بیانیه یوناما آمده است: “طرف ها باید بیشتر برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش کنند در غیر این صورت ضربه فاجعه بار خواهد بود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان