۱۲ دلیل که هر روز باید زنجبیل بخورید!

توسطعارفه انصاری

مرداد ۱۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : مرداد ۱۱, ۱۴۰۰

زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی دارد. شاید تا به حال نشنیده باشید که این ریشه خوراکی علاوه بر اینکه به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند می‌تواند در تسکین بسیاری از دردهای روزمره از جمله درمان میگرن موثر باشد. در این نوشتار با خواص زنجبیل آشنا خواهیم شد: ۱۲ دلیل که هر روز باید زنجبیل بخورید!

زنجبیل سرشار از ویتامین C است، حتی جریان خون را بهبود می‌بخشد و برای تسکین سردرد بسیار عالی است. با مصرف این مواد غذایی نیز می‌توانید جریان خون را در بدن‌تان بهبود بدهید.

به علاوه، زنجبیل از دوران باستان نیز به عنوان یکی از ادویه‌های دارویی کاربرد فراوانی داشته است. خوشبختانه می‌توان زنجبیل را به شکل‌های مختلف در برنامه غذایی گنجاند و از فواید آن بهره‌مند شد.

۱. فرایند هضم را بهبود می‌دهد

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین فایده‌های زنجبیل کمک به بهبود هضم غذاست. این خوراکی خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل برای مقابله با ناراحتی‌های گوارشی از جمله حالت تهوع، التهابات معده و تحریکات روده‌ مفید خواهد بود.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ملکول‌هایی هستند که در بدن جمع شده و زمینه‌ساز بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌شوند.

و این ریشه مغذی منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که می‌تواند از سلامتی محافظت کرده و از بروز پیری زودرس پیشگیری کند. بد نیست بدانید این ۱۰ ماده غذایی نیز عامل پیری زودرس هستند.

۳. به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند

زنجبیل برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا عالی است. خواص ضد التهابی آن به باز شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. دمنوش زنجبیل خلط آور خوبی است و می‌تواند به بدن در دفع عوامل بیماری‌زا کمک کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کنند

۴. جریان خون را بهبود می‌هد

زنجبیل‌ به حذف کلسترول بد خون کمک می‌کند و مانع مسدود شدن عروق می‌شود. این خواص باعث شده تا زنجبیل ماده عالی برای سلامت سیستم قلبی عروقی و جریان خون محسوب گردد. با این حال، نباید در مصرف آن زیاده روی کنید زیرا در صورت همزمانی با مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین بهتر است ابتدا با پزشک مشورت شود.

۵. خواص زنجبیل؛ به تسکین دردهای مفصلی کمک می‌کند

خواص ضد التهابی و مسکن زنجبیل باعث شده تا درمان مؤثری برای کاهش دردهای مفصلی من جمله آرتریت باشد. زنجبیل همچنین به رفع اسپاسم‌ نیز کمک می‌کند و در بهبود علائم دردهای قاعدگی و عضلانی بسیار عالی است.

مطلب مرتبط: ۱۲ درمان خانگی موثر برای تسکین سریع درد قاعدگی

۶. به بهبود سردرد میگرنی کمک می‌کند

درد میگرن زمانی حس می‌شود که پروستاگلاندین‌ها انبساط و انقباض‌هایی در عروق مغزی ایجاد کنند. این فعالیت غیر عادی التهاب ایجاد کرده، فشار خون را بالا می‌برد که در نتیجه دردهای شدیدی را احساس می‌کنید. با این حال،‌ ریشه زنجبیل‌ مانع از این عملکرد پروستاگلاندین‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید بیشترین تاثیر را بگیرید، توصیه می‌شود با شروع نخستین علائم سردرد، زنجبیل‌ مصرف کنید.

۷. التهاب را کاهش می‌دهد

این ریشه خوراکی ترکیباتی دارد که مانند یک داروی ضد التهاب قوی عمل می‌کنند و می‌توانند به تسکین انواع دردها و التهابات کمک کند. این تاثیر به حدی خوب است که بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند زنجبیل‌ به عنوان درمان جایگزین برای بهبود بیماری‌هایی مانند آرتریت استفاده شود. به علاوه، این کاهش التهابات مزمن موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

۸. زنجبیل به مقابله با دیابت کمک می‌کند

مصرف زنجبیل به طور روزانه می‌تواند مقدار قند خون را تا حدود ۳۰% کاهش دهد. همچنین تولید انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، ۱۰% بالا می‌برد. البته مصرف زنجبیل باید با مشورت پزشک باشد.

۹. دارای خواص ضد سرطانی است

آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، ترکیبات فیتوشیمیایی و مواد معدنی موجود در زنجبیل‌ مانع از افزایش استرس شده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. به این ترتیب، بدن توانایی مقابله با سلول‌های سرطانی را خواهد داشت. همچنین، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که این ریشه خوراکی به پیشگیری و درمان سرطان پروستات، تخمدان و سینه کمک می‌کند. با این حال همیشه باید به یاد داشته باشید که مصرف‌ زنجبیل باید در حد متعادل و منظم باشد زیرا زیاده روی می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

۱۰. با میکروب ها مبارزه می کند

برخی ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل تازه به بدن شما در دفع میکروب‌ها کمک می‌کند. آنها به ویژه در توقف رشد باکتری هایی مانند E.coli موثر هستند و همچنین ممکن است ویروس‌هایی مانند RSV را از شما دور نگه دارند.

۱۱. به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند

از خواص زنجبیل تاثیر مثبت آن روی سلامت دهان و دهان است. قدرت ضد باکتریایی زنجبیل می‌تواند لبخند شما را زیبا کند. ترکیبات فعال موجود در زنجبیل به نام جینجرول از رشد باکتری‌های دهان جلوگیری می کند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث بیماری پریودنتال‌، عفونت جدی لثه شوند.

۱۲. درد عضلات را تسکین می‌دهد

زنجبیل درد عضلانی را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند به مرور زمان درد را تسکین دهد. در برخی از مطالعات، افرادی که بعد از ورزش درد عضلات داشتند و زنجبیل مصرف کردند، روز بعد درد کمتری را نسبت به کسانی که زنجبیل مصرف نکرده بودند، تجربه کردند.

* این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *