هیئت نمایندگان ایالات متحده برای گفتگوها درباره افغانستان به ترکیه می‌رود

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: پنتاگون روز سه شنبه تأیید کرد که یک هیئت آمریکایی قرار است این هفته وارد ترکیه شود، زیرا واشنگتن و آنکارا به دنبال ایجاد آخرین سنگ بنای توافقی هستند که به مقامات ترکیه نقش برجسته‌ای در نظارت بر فرودگاه کابل در افغانستان خواهد داد.

پنتاگون هویت کسانی که به ترکیه سفر می‌کنند را فاش نکرد، اما وزارت دفاع ترکیه گفت که این هیئت ماهیت “فنی” دارد و انتظار می‌رود پنجشنبه وارد آنکارا شود. تلاش‌ها برای تأمین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی در افغانستان محور گفتگوها خواهد بود.

جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون گفت: “ترکیه موافقت کرده که در این جلسه هدایت گفتگو را متمرکز بر حفاظت از فرودگاه به عهده بگیرد.” با این حال جزئیات دیگری هم وجود دارد که باید مورد بحث قرار بگیرد. کارهای زیادی باید انجام شود. “

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز جمعه و در پی نشست رئیس جمهور جو بایدن با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان در هفته گذشته در بروکسل، از توافق آمریکا و ترکیه خبر داد. وی گفت: “بایدن” و اردوغان توافق کردند که برای تحقق این امر با یکدیگر همکاری خواهند کرد. “سالیوان اظهار داشت که دو تیم باید اطمینان حاصل کنند که آنکارا در این مأموریت پشتیبانی مورد نیاز را دریافت می‌کند. مقامات آمریکایی امنیت فرودگاه را به عنوان یک عنصر حیاتی برای حفظ ثبات در کابل و همچنین ادامه کار سفارتخانه‌ها، گروه‌های امدادی و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) مهم می‌دانند.

ایالات متحده همچنین سه روز پیش از سفر رئیس جمهور اشرف غنی به کاخ سفید، خواستار پایان دادن به خشونت در افغانستان شد و شورشیان طالب را مسئول بیشتر خونریزی‌ها دانست. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: “ما از طرفین می‌خواهیم که به مذاکره‌ای جدی که نقشه راه سیاسی را برای آینده افغانستان تعیین می‌کند، بپردازند.” پرایس گفت: “ما همچنان خواهان پایان دادن به خشونت مداوم هستیم که غالبا توسط طالبان انجام شده است.” به گفته مقامات، روز سه شنبه و در شرایطی که نیروهای امنیتی مواضع خود را رها کرده، برخی از مرزها فرار کردند، طالبان گذرگاه مرزی اصلی افغانستان با تاجیکستان را تصرف کردند.

تصرف شیرخان بندر از زمان آغاز مرحله نهایی خروج نیروهای ایالات متحده در ماه می، با بن بست گفتگوهای صلح بین شورشیان و کابل، مهمترین دستاورد طالبان بوده است. پرایس گفت: “خشونت باید متوقف شود.”

وی افزود: “ما همچنان معتقدیم که حصول یک توافق بین جمهوری اسلامی و طالبان تنها راه پایان دادن به 40 سال جنگ و آوردن صلح مورد نظر افغان‌هاست.” روز جمعه، رئیس جمهور جو بایدن با غنی و عبدالله عبدالله، که در مذاکرات صلح با طالبان بر طرف حکومت نظارت دارد، دیدار می‌کند.

در همین حال، عمران خان نخست وزیر پاکستان اظهار داشت که ایالات متحده نمی‌تواند در جنگ در افغانستان پیروز شود حتی اگر اسلام آباد موافقت کند پایگاه‌هایی برای عملیات ضد تروریسم به واشنگتن ارائه دهد.

وی افزود، اگر پاکستان به خواسته ایالات متحده گردن بنهد، و بعد به جای توافق سیاسی جنگ داخلی در افغانستان رخ بدهد، این کشور دوباره هدف انتقام “تروریست‌ها” قرار می‌گیرد. او به جنگی اشاره داشت که بیش از دو دهه این کشور آسیای جنوبی را به خاطر همبستگی با واشنگتن در مبارزه به اصطلاح علیه تروریسم درگیر کرده بود.

او روز دوشنبه در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: ” پاکستان پس از پیوستن به تلاش‌های ایالات متحده، به عنوان یک همکار هدف قرار گرفت، که منجر به فعالیت‌های تروریستی علیه کشور ما از سوی تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌ها شد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، که من در مورد آنها هشدار دادم، منجر به پیروزی در جنگ نشد، بلکه فقط باعث ایجاد نفرت برای آمریکایی‌ها شد و صفوف گروه‌های تروریستی را علیه هر دو کشور افزایش داد. “

او اینطور استدلال کرد که “ما نمی‌توانیم از پس این مشکل بربیاییم. قبلاً هزینه گزافی را پرداخت کرده‌ایم. به علاوه، اگر ایالات متحده با قدرتمندترین ماشین نظامی تاریخ، نتوانست پس از 20 سال در جنگ افغانستان و در شرایطی داخل این کشور بود،‌ پیروز شود، چگونه از پایگاه‌های کشور ما به چنین موفقیتی نائل خواهد شد؟”

اسلام آباد قبلاً از انجام عملیات ضد تروریستی توسط ایالات متحده در خاک این کشور به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان امتناع کرده است. او نوشت: “پاکستان آماده است تا برای صلح در افغانستان با ایالات متحده همکاری کند. اما با خروج نیروهای آمریکایی، ریسک درگیری را نخواهیم پذیرفت. “

عمران خان با اظهار اینکه اسلام آباد با انتخاب بین گروه‌های درگیر اشتباه کرده است، گفت پاکستان از این تجربه آموخته و هیچ “منفعتی” در افغانستان نداشته است. وی گفت: “ما با هرگونه تسخیر نظامی افغانستان که تنها به چند دهه جنگ داخلی منجر می‌شود، مخالفیم، زیرا طالبان نمی‌توانند کل کشور را به دست بیاورند، و با این وجود باید در هر حکومتی شامل شوند.”

در حقیقت، سناتور آمریکایی لیندزی گراهام می‌گوید تصمیم دولت بایدن برای خروج همه نیروها و عدم تعامل با پاکستان یک فاجعه بزرگ است، حتی بدتر از اشتباهی که در عراق رخ داد. وی در چند توییت گفت که شنیدن اینکه رئیس جمهور آمریکا جو بایدن در مورد روابط آمریکا و پاکستان و افغانستان با عمران خان نخست وزیر پاکستان وارد گفتگو نشده، بسیار حیرت انگیز است. “چطور انتظار داریم که خروج ما از افغانستان بدون همکاری با پاکستان موثر باشد؟ دولت بایدن آشکارا معتقد است که مشکلات ما در افغانستان پایان می‌یابد.”

از سوی دیگر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت که ایران شاهد تحولات نگران کننده در افغانستان است. وی روز سه شنبه طی پیامی در توئیتر نوشت که “ایران طرفدار کاهش فوری تنش‌ها، احترام به برقراری قانون و گفتگوی جامع است.” وی تأکید کرد که “سیاست‌های مخرب ایالات متحده عواقب طولانی مدت در منطقه ما به جا گذاشته‌است، و اکنون اقدامات به شدت غیرمسئولانه باعث خسارت بیشتر می‌شود.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *