۴ اشتباه شغلی رایج که زندگی حرفه ای تان را تباه می کند

توسطعارفه انصاری

تیر ۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۳, ۱۴۰۰

رسیدن به موفقیت و پیشرفت در شغل و حرفه‌ای که دارید، تنها وابسته سخت‌کوشی، تلاش زیاد و کار فیزیکی نیست، بلکه برخی ویژگی‌ها و مهارت‌های رفتاری وجود دارند که تاثیر بسزایی در نتایج کاری شما خواهند گذاشت. در این نوشتار ۴ اشتباه شغلی رایج آشنا خواهید شد که ابدا نباید آنها را مرتکب شوید چون آسیب زیادی به زندگی حرفه‌ای‌تان وارد خواهند کرد.

قطعا شما هم می‌خواهید در حرفه خود موفق شوید، و لابد خوب می‌دانید که باید سخت کار کنید و تا جایی که می‌توانید در زمینه شغلی خود ثابت قدم باشید. درحالی‌که در شرکت‌ها و ادارات مختلف، هر رییسی معیارهای مختلفی را برای ارزش‌گذاری نیروهایش دارد و مهارت‌ها و خصوصیات اخلاقی خاصی برایش مهم است، اما بیشتر کارفرمایان، به دنبال استخدام افرادی هستند که ارتباطات، اعتبار و صلاحیت بالایی دارند. پس اگر شما هم این سه ویژگی بااهمیت را دارید، از شانس خوبی برای کسب شغل مورد نظرتان یا حفظ آن برخوردار خواهید بود.

در صورتی که می‌خواهید از نظر حرفه‌ای پیشرفت کنید، باید از برخی اشتباهات شغلی که پیشرفت شما را کند می‌کند، اجتناب کنید. ما در ادامه به چهار مورد از رایج‌ترین و در عین‌ حال آسیب‌زاترینِ آنها اشاره می‌کنیم.

۱. تغییر دادن مداوم شغل

در صورتی که به مدت طولانی برای جایی کار کرده‌اید و به تازگی متوجه شده‌اید از شغل‌تان متنفر هستید یا هیچ جای پیشرفتی در این حرفه ندارید، شاید تغییر شغل تصمیم درستی باشد. با این حال، تغییر مکرر شغل، به خصوص اگر از آن دست آدم‌ها هستید که از این شاخه به آن شاخه می‌پرید و هر اتفاق و ناراحتی بی اهمیتی که رخ می‌دهد، حرفه کاری و تخصصی خود را به کلی تغییر می‌دهید، آن وقت است که به عنوان فردی بی ‌قرار، عجول و حتی ناسپاس تداعی می‌شوید.

گاهی اوقات تغییر شغل تصمیم درستی است و حتی لازم و ضروری است اما قطعا شما هم دوست ندارید فردی به نظر برسید که با هر اتفاقی شغل خود را عوض می‌کند، بلکه تلاش کنید این کار را تنها در مواقع ضروری یا زمانی که صلاح‌تان در آن است انجام دهید.

مطلب مرتبط: ۶ ویژگی شخصیتی که کارفرما را در جلسه مصاحبه تحت تاثیر قرار می دهد

۲. خراب کردن همه پل هایی که پشت سرتان دارید

البته که گاهی اوقات همه ما مجبوریم با محل کارمان قطع همکاری کنیم. و دلیل آن می‌تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است شغل جدید و بهتری پیدا کنید یا با رییس‌تان مشکل داشته باشید. به‌خصوص وقتی که او با شما بدرفتاری کرده و از نحوه کارتان مدام ایراد می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشد که اگر حتی فکر می‌کنید دیگر رییس‌تان را نخواهید دید بازهم از اینکه با او در بیفتید یا حرف نامناسبی به او بزنید، پرهیز کنید. این موضوع، به‌خصوص هنگامی که قصد دارید در همان حیطه کاری فعالیت کنید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا احتمال اینکه رییس سابق‌تان درباره شما با مدیر کنونی صحبت کند زیاد است؛ همچنین، خدا را چه دیدید، شاید دوباره فرصتی دست داد تا به محل کار سابق خود برگردید. پس بهتر است همه پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید. این بدترین اشتباه شغلی می‌تواند باشد!

مطلب مرتبط: ۱۰ بدترین اشتباه مصاحبه شغلی که غیر قابل جبران هستند

۳. اشتباه شغلی رایج؛ فقط به‌خاطر پول تصمیم نگیرید

نپذیرفتن یک پیشنهاد خوب شغلی با حقوق بالا، اغلب کار دشواری است، اما بهترین کار این است که در تصمیم‌گیری خود تمام جوانب را درنظر بگیرید و تنها به مسائل مالی توجه نکنید. آنچه که به اندازه پول و درآمد مهم است، میزان علاقه و لذت بردن  شما از شغل جدید است. هر زمانی که در موقعیتی قرار گرفتید که مجبور شوید بین شغلی که عاشق آن هستید و شغلی که فقط پول خوبی دارد، یکی را انتخاب کنید، بدترین تصمیم این است که شغلی را انتخاب کنید که از آن متنفر هستید ولی پول خوبی برای‌تان می‌سازد. به علاوه، یادتان باشد که برخی مشاغل حقوق خوبی دارند اما در عین حال مسئولیت بیشتر و سنگین‌تری روی دوش شما می‌گذارند پس شاید بعضی وقت‌ها بهتر باشد حقوق کمتری بگیرید اما هم مهارت بیشتری بیاموزید، و هم جای پیشرفت داشته باشید و هم اینکه زندگی حرفه‌ای تان را در آرامش بگذرانید.

۴. نداشتن اعتماد به‌نفس

هر آدمی در هر حیطه و زمینه‌ای که آموزش دیده باشد، در نهایت باید از یک جایی زندگی حرفه‌ای خود را شروع کند. ضمن اینکه همه ما مهارت‌ها و وظایف مورد نیاز را برای آموختن چیزهای جدید و کسب تجربه در شغل‌مان داریم. اما آنچه که اهمیت دارد این است که باید فعال‌تر باشیم و در کارمان مهارت‌ها و نقش‌های بیشتری را به عهده بگیریم و درعین حال، به توانایی‌های خود در آموختن مهارت‌های ضروری، ایمان داشته باشیم. در این صورت است که برای محل کارمان مفید خواهیم بود. اعتماد به ‌نفس، مهمترین راه برای موفقیت در شغل و جدا کردن خودتان از دیگران است. با داشتن اعتماد به ‌نفس، به رییس خود این حس را می‌دهید که ارزش و لیاقت کسب موقعیت و فرصت‌های بیشتر را دارید. در صورتی که از مشکل عدم اعتماد به نفس رنج می‌برید، با استفاده از زبان بدن مناسب می‌توانید تا حدی این مشکل را حل کنید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *