۱۸ ماده غذایی که عوامل ضعف سیستم ایمنی هستند

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۳۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۳۱, ۱۴۰۰

با شیوع کرونا ویروس در سراسر دنیا همه از انجام کارهایی همچون شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، دست ندادن با دیگران، و ماسک زدن صحبت می‌کنند. اما کمتر کسی از اهمیت تقویت سیستم ایمنی حرف می‌زند که نقش بسزایی در مبارزه با این بیماری ایفا می‌کند. و البته دوریاز عوامل ضعف سیستم ایمنی هم در این میان اهمیت زیادی دارد.

به گفته داکتر  آنا کابسا: اگر پاتوژن‌ها وارد بدن شوند، سیستم ایمنی گلبول‌های سفید را آزاد می‌کند تا با آن مبارزه کنند و تا برطرف کردن خطر متوقف نمی‌شوند. اگر سیستم ایمنی شما ضعیف باشد یا به نوعی به خطر افتاده باشد، در انجام وظیفه خود دچار مشکل می‌شود – و آسیب‌پذیری شما نسبت به کرونا ویروس، آنفلوآنزا، سرماخوردگی و دیگر عفونت‌ها افزایش می‌یابد.

در ادامه این مطلب ۱۸ ماده غذایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند سبب ضعف سیستم ایمنی شما شوند:

۱. نان سفید

به گفته داکتر  جاش اکس، نان سفید متهم ردیف اول در سرکوب سیستم ایمنی است. او می‌گوید “نان سفید، کوکی‌ها، کیک‌ها، رولت‌ها و غیره که با آرد سفید تهیه می‌شوند کالری زیاد اما مواد مغذی کمی دارند. بنابراین به افزایش وزن و در نتیجه افزایش خطر چاقی و  مقاومت به انسولین کمک می‌کنند. “

نان سفید می‌تواند التهاب را نیز افزایش دهد و به این ترتیب توانایی بدن برای محافظت یا التیام خود را کاهش می‌دهد.

همچنین محصولات تهیه شده از آرد سفید معمولاً حاوی مواد افزودنی هستند که می‌توانند سبب ضعف سیستم ایمنی شوند.

۲. آبنبات

همه می‌دانیم که آبنبات لزوماً خوراکی سالمی نیست، اما باید بگویم که واقعا برای سیستم ایمنی مضر است. دن دیفیگو متخصص تغذیه می‌گوید “قند سیستم ایمنی را نابود می‌کند، چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت.” به گفته او و براساس مطالعات گوناگون، مصرف قند می‌تواند توانایی سلول‌های شما برای حمله به باکتری‌های خارجی را دچار مشکل کند.

دیفیگو می‌گوید “این اثر سریعاً پس از مصرف قند رخ می‌دهد و تا چندین ساعت بعد باقی می‌ماند”.

۳. عسل

در حالی‌که عسل می‌تواند گزینه سالم‌تری برای قند تصفیه‌شده به نظر برسد، اما این طور نیست. به گفته داکتر  ایوی برانین، قندهای طبیعی همچون عسل، شربت افرا، و ملا‌س  می‌توانند به همان اندازه قند مصنوعی مشکل‌ساز باشند.

۴. عوامل ضعف سیستم ایمنی؛ کشمش

داکتر  برانین می‌گوید قندهای طبیعی موجود در کشمش و دیگر میوه‌های خشک هم مثل عسل می‌توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند. سامانتا کَستی متخصص تغذیه می‌گوید “حتی اگر دسر یا خوراکی خیلی شیرینی نخورید، احتمالاً از میزان توصیه شده ۶ قاشق چایخوری برای زنان و ۹ قاشق چایخوری برای مردان، قند بیشتری دریافت می‌کنید”.

مطلب مرتبط: ۱۵ نشانه افت قند خون که ابدا نباید نادیده بگیرید

۵. آبمیوه

داکتر  اکس می‌گوید آبمیوه نیز یکی دیگر از مواد غذایی مشکل‌ساز است. به گفته او “نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه، نوشابه، چای شیرین، و نوشیدنی‌های انرژی‌زا با تاثیر منفی بر سلامت قلب، خطر دیابت، افزایش وزن و حتی سرطان در ارتباط هستند”.

۶. موز نارس

حتی قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها نیز می‌توانند تاثیر منفی بر سیستم ایمنی شما داشته باشند مخصوصا اگر نارس باشند. موز و دیگر میوه‌های نارس ممکن است حاوی مقادیری پروتئین لکتین باشند. به گفته داکتر  وینی امین “براساس مطالعات لکتین می‌تواند در جذب ریزمغذی‌ها اختلال ایجاد کرده و از تولید فلور روده جلوگیری کند”. که باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

۷. نوشابه

همه انواع قندها می‌توانند برای سیستم ایمنی مشکل‌ساز باشند اما نوشابه شاید بدترین نوع آن باشد. به علاوه حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند که طبق گفته آلیشیا گالوین، متخصص تغذیه، می‌توانند تاثیر منفی بر بافت پوششی دستگاه گوارش داشته باشند.

نوشیدنی‌های گازدار حاوی فسفر هم هستند که کلسیم سلول‌ها را از طرق کلیه‌ها تحلیل می برد. کلسیم در فعال‌سازی سلول‌های سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. بد نیست از بهترین منابع کلسیم نیز مطلع باشید.

۸. توفو

در حالیکه توفو یک خوراکی سالم در نظر گرفته می شود اما به دلایلی می‌تواند مسئله‌ساز شود. توفو اسیدهای چرب امگا-۶ زیادی دارد که می‌توانند التهاب بدن را افزایش دهند. همچنین سویا یکی از مواد آلرژی‌زای رایج است.

۹. روغن گیاهی

روغن‌هایی همچون آفتابگردان، دانه سویا، و ذرت نیز از جمله عوامل ضعف سیستم ایمنی هستند. آنها اسیدهای چرب امگا-۶ زیادی دارند و در عین حال پروتئین مفید توفو را ندارند! به گفته داکتر  اکس بدن می‌تواند متداول‌ترین نوع امگا-۶، یعنی لینولنیک اسید، را به اسید چرب دیگری به نام آراشیدونیک اسید تبدیل کند که واحد سازنده مولکول‌های ایجادکننده التهاب است. اما با مصرف این ۱۰ ماده غذایی می‌توانید با التهاب در بدن مبارزه کنید.

۱۰. چیپس سیب‌زمینی (کچالو)

چیپس کابوس سیستم ایمنی است. نه تنها در روغن گیاهی سرخ می‌شوند بلکه نمک زیادی دارند که می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی کمک کند.

۱۱. فست ‌فود

 براساس آزمایشات انجام شده روی داوطلبان انسان در دانشگاه بن، ۶ گرم نمک اضافه – معادل نمک دو وعده فست‌فود – باعث افزایش ضعف و ناتوانی سیستم ایمنی بدن شد.

۱۲. پنیر پاستوریزه

داکتر  برانین می‌گوید لبنیات برای بیشتر افراد خلط‌آور است که باعث می‌شود بیشتر مستعد سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشید. همچنین می‌تواند به افزایش التهاب بدن نیز کمک کند و واکنش ایمنی را دچار مشکل سازد.

۱۳. پنیر شیر خام

حتی لبنیات تهیه شده از شیر خام نیز حاوی هورمون های مشکل سازی مانند استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون‌ها در شیر خام در بالاترین غلظت خود هستند اما فرایند پاستوریزه‌سازی تمام هورمون‌ها را نابود می‌کند.

۱۴. گوشت قرمز

خوراکی‌های اسیدی مثل گوشت می‌توانند سبب ضعف سیستم ایمنی شوند. وقتی بدن اسیدی شود موادی چون منیزیم، کلسیم، و پتاسیم و بیکربنات کم می‌شوند که تاثیر بدی بر سلامتی دارد.

۱۵. هات داگ

علاوه بر اینکه اسید و نمک زیادی دارند، فرآوری شده نیز هستند و برای سیستم ایمنی بسیار ضرر دارند. مصرف زیاد خوراکی‌های فرآوری شده همچون بیکن، کالباس و سوسیس به دلیل نمک و نیترات زیاد با خطر بیشتر انواعی از سرطان در ارتباط است.

مطلب مرتبط: ۵ باور اشتباه در مورد سرطان که باید نادیده بگیرید

۱۶. غلات صبحانه

بیشتر این غلات قند زیاد و فیبر کمی دارند که یک ترکیب مضر برای سیستم ایمنی را می‌سازند.

۱۷. بیسکویت‌های بسته‌بندی شده

بیسکویت‌های بازاری هم ثل غلات صبحانه قند زیاد و فیبر محلول اندکی دارند.

۱۸. پاستای آماده

دیگر مواد فرآوری شده همچون پاستای آماده نیز تاثیر منفی بر سیستم ایمنی دارند. خوراکی‌های کنسروی بخصوص معمولاً مقادیر زیادی نمک، قند، و دیگر افزودنی‌ها دارند.

کلام پایانی

با پرهیز از این مواد غذایی و داشتن یک رژیم غذایی مفید سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی به تقویت سیستم ایمنی خود کمک می‌کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *