جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

تشخیص بیماری از روی زبان :۸ اختلال و بیماری که از روی زبان قابل تشخیص است

خواندن 8 دقیقه
1
(1)

امروزه معلوم شده است که زبان می‌تواند معیار بسیار مهمی از سلامت هر فردی باشد و حتی گاهی اوقات تشخیص بیماری از روی زبان ممکن و شدنی است. در واقع زبان‌تان اطلاعات زیادی در رابطه با سلامتی شما ارائه می‌دهد از کمبود ویتامین گرفته تا اختلالات جدی‌تر که ممکن است به آنها مبتلا شده باشید. در این نوشتار با ۸ مورد از نشانه‌های روی زبان که بیان‌گر بیماری یا اختلال خاصی هستند آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

برخی نکاتی که در مورد زبان‌تان باید مد نظر داشته باشید

۳ نکته مهم برای تشخیص بیماری و اختلال از روی زبان وجود دارند که هر بار قصد دارید زبان‌تان را بررسی کنید می‌توانید روی آنها متمرکز باشید:

* اولین مورد رنگ زبان است. رنگ زبان شما می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد سیستم گردش خون‌تان بدهد و همچنین ممکن است به شما در مورد سطح اکسیژن در بدن‌تان بگوید. بد نیست از شیوه‌های بهبود گردش خون در بدن نیز آگاه شوید.

* نکته قابل اهمیت بعدی پوشش روی زبان است. پوشش روی زبان می‌تواند به شما در مورد چگونگی عملکرد دستگاه گوارش‌تان اطلاعاتی بدهد.

*و  در نهایت مورد سوم، نوک زبان و دو طرف زبان هم نقش بسیار مهمی در تشخیص اختلالات احتمالی توسط خودتان دارند.

در ادامه این نوشتار برخی از رایج‌ترین چیزهایی که ممکن است روی زبان‌تان ببینید و معنی آنها را خواهید دید:

نشانه‌های روی زبان که خبر از بیماری دارند

۱. راه راه شدن روی زبان

این یکی می‌تواند نشانه‌ای از نوعی بیماری التهابی مزمن خود ایمنی به نام “لیکن پلان دهانی” باشد. اگر شما درد ندارید، ممکن است دکترتان این اختلال را درمان نکند، اما عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی حیاتی در حمایت از سلامت شما ایفا می‌کند، و نادیده گرفتن نقص سیستم ایمنی بدن می‌تواند خطرناک باشد.

زردچوبه به مدت هزاران سال برای تنظیم و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. در مطالعه‌ای که در “ژورنال طبیعی جراحی فک” منتشر شده، محققان با موفقیت از زردچوبه برای درمان لیکن پلان دهانی استفاده کردند. زردچوبه یکی از ۱۳ آنتی‌بیوتیک قدرتمند است که برای مصرف آن نیازی به تجویز پزشک ندارید، اما به دلیل جذب پایین آن و متابولیسم سریع، باید جذب آن را بهینه‌سازی کنید. شما همچنین می‌توانید زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۲. تشخیص بیماری از روی زبان؛ تکه‌های سفید روی زبان

وجود یک لایه‌ی سفید روی زبان‌تان می‌تواند به این معنی باشد که دردهان‌تان رشد بیش از حد مخمر رخ داده‌است. اما قبل از این‌که در مورد احتمال وجود عفونت‌های قارچی مثل کاندیدا وحشت کنید، به مدت یک هفته روی زبان‌تان را خوب مسواک بزنید و سپس ببینید که آیا تکه‌های سفید یا لایه‌ی سفید روی زبان‌تان باقی مانده‌است یا نه.

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا اغلب زمانی رخ می‌دهد که شما بیمار بوده‌اید و اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید، یا وقتی سیستم ایمنی بدن شما به درستی عمل نمی‌کند. متعادل کردن محیط دستگاه گوارش‌تان به وسیله‌ی سطوح مناسب پروبیوتیک‌های موجود در غذاهای تخمیری، ماست طبیعی با کیفیت، یا یک مکمل پروبیوتیک می‌تواند راه بسیار خوبی برای حفظ تعادل گوارش در دستگاه گوارش است. اگر تکه‌های سفید باقی ماندند، باید با پزشک‌تان مشورت کنید چرا که سرطان دهان اغلب در این نواحی شروع می‌شود.

۳. دندانه دار یا موج دار شدن زبان

زمانی که زبان‌تان را وارسی می‌کنید، ممکن است در وسط زبان‌تان یک خط برجسته ببینید یا خطوطی که از مرکز به سمت طرفین زبان پراکنده‌ شده‌اند. به علاوه، ممکن است برجستگی‌هایی در لبه‌های زبان‌تان پیدا کنید. دندانه‌دار شدن به طور کلی یک بخش طبیعی از زبان است و لازم نیست بیش از حد در مورد آن نگران شوید.

با این حال در صورتی که دندانه‌ها زیادی عمیق هستند و ممکن است خرده‌های غذا در آن گیر بیفتد، حواس‌تان باشد که به درستی روی زبان‌تان را مسواک بزنید.

۴. رنگ قرمز گرفتن زبان

بسیار مهم است بدانید که زبان سالم به رنگ صورتی گلگون است. اگر متوجه شدید که زبان‌تان قرمز شده‌است، ممکن است لازم باشد موضوع را پیگیری کنید و در صورت لزوم اقداماتی را انجام بدهید.

به عنوان مثال،‌ گلودرد استرپتوکوکی اغلب با قرمز بودن زبان مرتبط است. مخملک نیز باعث قرمز شدن زبان می‌شود. اگر زبان‌تان قرمز شده و گلو درد یا نوعی عفونت دارید، این احتمال وجود دارد که قرمزی زبان‌تان با عفونت مرتبط است و پزشک‌تان بر همین اساس شما را درمان خواهد کرد. در واقع بررسی رنگ زبان می‌تواند کمک شایانی به تشخیص بیماری از روی زبان بکند.

قرمز شدن زبان در عین حال می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین باشد، به خصوص کمبود ویتامین  B۱۲، اسید فولیک، یا آهن. اگر قرمز بودن زبان‌تان همچنان ادامه دارد، باید اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف ویتامین‌های‌تان مطابق با نیاز بدن‌تان هست یا نه.

مطلب مرتبط: با این راهکارها جذب آهن را در بدن تان افزایش دهید

۵. وجود برآمدگی روی زبان

برجستگی روی زبان می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات متفاوت باشد. در واقع این برجستگی‌ها ممکن است در اثر ضربه‌های فیزیکی مانند گاز گرفتن زبان توسط خودتان ایجاد شوند. اگر علت پدیدار شدن آنها همین باشد، نیازی به نگرانی نیست و زبان‌تان به احتمال زیاد به طور طبیعی خوب خواهد شد.

در صورتی که زخم‌های دهانی دارید، برجستگی‌ها می‌توانند نشانه‌ای از استرس باشند، و در این صورت بهتر است حواس‌تان به آنها باشد. اگر برآمدگی‌ها دردناک باشند یا به طور طبیعی برطرف نشوند، می‌توانند نشانه‌ای از سرطان دهان باشند و شما باید به پزشک‌تان برای بررسی‌های بیش‌تر مراجعه کنید.

علاوه بر این، برجستگی‌های دردناک یا متورم روی زبان‌تان همچنین می‌توانند ناشی از جوانه‌های چشایی ملتهب باشند، که “برجستگی کاذب” (TLP) نام دارند. اختلالات مختلفی وجود دارند که می‌توانند جوانه‌های چشایی را تحریک کنند. این جوانه‌های کوچک بالا و دو طرف زبان‌تان را پوشش می‌دهند و تحریک شدن آنها می‌تواند منجر به بروز التهاب شود.

۶. زبان سیاه مودار

زبان سیاه مودار حتی اسمش هم ترسناک به نظر می‌رسد!‌ این مشکل به خاطر ظاهر ترسناکی که دارد هشداردهنده‌ترین نشانه است که ممکن است در زبان‌تان ببینید، اما یک زبان سیاه و مودار در واقع کاملا شایع است و در بیش‌تر موارد جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

در واقع موهای کوچک روی زبان موسوم به پاپیل هستند و در طول زندگی شما رشد می‌کنند. در برخی از موارد آنها به مدت طولانی باقی می‌مانند و ممکن است مکان امن و مناسبی برای رشد باکتری ارائه دهند و در نتیجه منجر به سیاه شدن سطح زبان شوند.

این شکل از زبان به عنوان نشانه ای برای تشخیص بیماری از روی زبان ممکن است در نتیجه‌ی بهداشت نامناسب دهان، استفاده از آنتی ‌بیوتیک‌ها (اخیرا)، یا یک عفونت قارچی باشد و می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. استفاده از مایع ضد باکتری برای شستشوی دهان ممکن است مفید باشد. روش دیگر این است که با یک مسواک نرم و خمیر دندان ۲ تا ۳ بار در روز روی زبان‌تان را مسواک بزنید، اما در بیش‌تر موارد یک زبان سیاه و مودار نشانه‌ای از وجود اختلالی جدی نیست. بد نیست با سایر علل بوی بد دهان نیز آشنا شوید.

۷. لکه روی زبان

مشاهده لکه‌های خاصی روی زبان نیز ممکن است پیام‌هایی در رابطه با سلامت دهان و دندان برای‌تان داشته باشد. اگر شما روی زبان‌تان ترکیبی از لکه‌های قرمز و سفید داشته باشید که گاهی اوقات مانند قاره‌ها روی نقشه‌ی جهان به نظر می‌رسند، دچار اختلالی به نام زبان جغرافیایی هستید. این اختلال بی‌ضرر است.

در صورتی که زبان‌تان لکه‌هایی شبیه به پنیر کوتاژ دارد، احتمالا برفک دهان دارید و این ممکن است نشانه‌ای از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن‌تان باشد. برخی اشتباهات می‌توانند سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شوند.

قسمت‌های سفید رنگی که رشد می‌کنند، می‌توانند نشانه‌ای از لکوپلاکی باشند که معمولا در کسانی که سیگرت می‌کشند یا دائما الکل مصرف می‌کنند، بروز می‌کند. اگر چه لکوپلاکی ذاتا خطرناک نیست، اما شما باید در مراجعه‌ی بعدی‌تان به دندانپزشک‌ از او بخواهید آن را بررسی کند چون ممکن است پیش‌ماده‌ای برای سرطان باشد.

در صورتی که لکه‌ها حساس یا دردناک شوند، یا اگر زخم‌ها باقی بمانند، بهتر است به پزشک‌تان مراجعه کنید تا احتمال وجود اختلالاتی مانند سرطان دهان رد شود.

۸. بزرگی زبان

بزرگ شدن زبان غالبا ماکروگلوسیا نامیده می‌شود. دلایل متعددی برای این بیماری وجود دارد، مانند اختلالات ژنتیکی، اما زبان بزرگ شده، و گاهی اوقات بیرون‌زده، به خصوص در کودکان، ممکن است نشانه‌ای از کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) باشد. کم‌کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید نمی‌تواند به اندازه‌ی نیاز بدن هورمون تولید کند.

در صورتی که متوجه شدید زبان کودک‌تان از حد معمول بزرگ‌تر است حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

هرگز نشانه‌هایی را که بدن‌تان به شما می‌دهد، نادیده نگیرید

نشانه‌های قید شده در این نوشتار برخی از نشانه‌هایی هستند که ممکن است با بررسی زبان‌تان ببینید. مهمترین ابزار برای حمایت از سلامتی‌تان، بدن‌تان است. یاد بگیرید که به بدن‌تان توجه کنید و هر بار که با شما صحبت می‌کند، به او گوش بدهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان