۱۰ ماده غذایی فوق العاده برای پاکسازی عروق و پیشگیری از حمله قلبی

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۲۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۲۵, ۱۴۰۰

در دنیای امروز بیماری‌ها و مشکلات قلبی از جمله بیماری عروق کرونر بسیار شایع است، به ویژه بین کسانی که یک رژیم غذایی پر از روغن‌های هیدروژنه و قند دارند. بیماری‌های قلبی، عامل مرگ شماره یک در بسیاری از کشورها است. در این مطلب ۱۰ خوراکی برای پاکسازی عروق و جلوگیری از مشکلات و بیماری های قلبی به شما معرفی خواهد شد. با ما همراه باشید.

بیماری عروق کرونر چیست؟

این بیماری در واقع اختلالی است ناشی از انسداد یا تنگی عروقی که سیستم گردش خون شما را تغذیه می‌کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کلسترول به بخش‌های آسیب دیده‌ رگ‌های خونی‌تان می‌چسبد. این آسیب در اثر نوسانات روزانه در فشار خون، استعمال سیگرت، دیابت و استرس ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، این رسوب‌ها سخت شده، تبدیل به پلاک‌های خطرناکی می‌شوند و مجرای عروق شما را تنگ می‌کنند.

اضافه کردن این ده ماده‌ی خوراکی به رژیم غذایی‌تان می‌تواند از سیستم گردش خون شما پشتیبانی کند و سلامت کلی شما را بهبود دهد و منجر به پاکسازی عروق یا رگ ها شود.

مطلب مرتبط: با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود بدهید

۱. تربوز ( هندوانه)

تربوز حاوی آرژنین است. آرژنین، اکسید نیتریک تولید می‌کند، ماده‌ای که بدن شما نیاز دارد تا فشار خون را متعادل و سیستم گردش خون را انعطاف‌پذیر و سالم نگه دارد. هندوانه فشار خون را هم کاهش می‌دهد، زیرا بیش‌تر از هر ماده‌ی غذایی دیگری سیترولین دارد. سیترولین به بدن کمک می‌کند تا مواد زائد را از بین ببرد و به این ترتیب باعث کاهش فشار خون می‌شود.

۲. زردچوبه

این ادویه پرقدرت کم‌کم تبدیل به پای ثابت برنامه‌ی غذایی کسانی می‌شود که به دنبال حفظ سلامتی از طریق مواد غذایی هستند. عضو فعال این ماده‌ی خوراکی یعنی کورکومین، به کاهش التهاب بافت، کاهش ذخیره‌ی چربی و حتی مبارزه با سرطان کمک می‌کند. بهترین فایده‌ی زردچوبه، این است که مانع تجمع پلاکت می‌شود و در نتیجه از توسعه‌ی بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. یک راه معمول برای مصرف زردچوبه، ترکیب آن با آب ریشه‌های تازه مثل هویج و سبزیجات برگ سبز است. مخلوط کردن آن با آب میوه‌ها و سبزیجات بهترین راه برای جذب زردچوبه و استفاده از آن برای پاکسازی عروق در خالص‌ترین شکل آن است. اما اگر آبمیوه‌گیری در دسترس‌تان ندارید، می‌توانید پودر زردچوبه را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید.

مطلب مرتبط: ۳۱ ماده غذایی ضد سرطان که همه باید در برنامه غذایی شان بگنجانند

۳. آووکادو

این میوه چرب سرشار است از نوع خوبی از چربی‌هایی که باید هر روز و به میزان زیاد بخورید. چربی تک اشباع نشده‌ی موجود در این میوه می‌تواند کلسترول LDL را کاهش دهد و در عین حال سطح کلسترول HDL را افزایش دهد.

۴. ساردین

ماهی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D هستند می‌توانند به کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول کمک کنند. آنها همچنین منبعی عالی هستند از ویتامین  B۱۲ که با کاهش سطوح هموسیستئین از سلامت قلب محافظت می‌کند.

۵. انواع توت

همه‌ توت‌ها منبع خوبی از مواد مغذی هستند. آنها ارزش غذایی بسیار زیادی دارند، و بسیار خوشمزه و در عین حال کم‌کالری هستند. آنتوسیانین و فلاونوئیدهای (زردینه‌ها) موجود در انواع توت‌ها به کاهش فشار خون و گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد خطر حمله‌ ‌قلبی در زنانی که در هفته بیش از سه وعده از انواع توت‌ها خوردند، تا ۳۲٪ کاهش یافت. حالا یک راه خوشمزه برای سالم نگه داشتن قلب‌تان دارید!

۶. مرکبات

نوشیدن آب مالته (پرتقال) به دلیل ویتامین C و پتاسیمی که دارد اغلب به همه توصیه می‌شود، اما بسیاری از آب میوه‌ها حاوی قند افزوده هستند. آنها همچنین می‌توانند قند خون را بیش از اندازه بالا ببرند چرا که فاقد فیبر هستند. در عوض، بهتر این است که مرکبات را به صورت تازه مصرف کنیم. فقط یک لیمو حاوی نیمی از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین C است و پرتقال به میزان فراوانی پتاسیم دارد. در مورد گریپ فروت احتیاط کنید اگر در حال مصرف استاتین کاهش کلسترول هستید، زیرا این میوه می‌تواند با اثربخشی دارو تداخل داشته باشد.

۷. مغزیات بدون نمک

مغزیات یک میان‌وعده‌ی فوق العاده است که میزان فراوانی فیبر و ویتامین E دارد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که آجیل می‌خورند در مقایسه با کسانی که آجیل نمی‌خورند، وزن متناسب‌تری دارند. داشتن وزن مناسب باعث کاهش فشار روی سیستم گردش خون‌تان می‌شود.

۸. پاکسازی عروق؛ روغن زیتون

حتما دلیلی وجود دارد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به سالم بودن معروف است. مصرف چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر به طور روزانه می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی و سکته مغزی را تا ۳۰٪ کاهش دهد. چربی‌های تک‌اشباع نشده در روغن زیتون هم کلسترول و هم قند خون را کاهش می‌دهند.

* به روغن زیتون بکر که اسیدیته‌ آن کم‌تر از ۰٫۸ درصد باشد، روغن زیتون فرابکر گفته می‌شود.

۹. انگور

انواع انگور، به خصوص انگور دانه سیاه، میزان فراوانی رسوراترول دارد، ترکیبی که در حفاظت از بدن‌تان در برابر آسیبی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را بالا ببرد، مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و منجر به پاکسازی عروق می شود.

۱۰. چای سبز

این چای حاوی کاتچین است که اثر آنتی‌اکسیدانی بسیار سالمی دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله‌ی انجمن پزشکی امریکا (Network JAMA) منتشر شد نشان داد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در کسانی که چهار فنجان یا بیش‌تر چای سبز در روز می‌نوشند، تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

شما همچنین می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را یا ورزش بیش‌تر، ترک کردن سیگرت، کاهش مصرف قند و روغن‌های هیدروژنه و کاهش سطح استرس برای جلوگیری از نوسانات خطرناک فشار خون‌تان کاهش دهید. و فراموش نکنید در هر فرصتی که دست می‌دهد، بخندید. بدن خوشحال یک بدن سالم است.

* این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *