جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات

۱۲ شیوه تقویت اعتماد به نفس در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند

خواندن 5 دقیقه
5
(1)

بچه‌ها درست از بدو تولد مهارت‌های جدید را با سرعتی گیج کننده یاد می‌گیرند. و در کنار آن توانایی‌های جدید، اعتماد به نفس استفاده از آنها را نیز کسب می‌کنند. تقویت اعتماد به نفس در کودکان می‌تواند به اندازه مهارت‌های کسب شده  مهم باشد. بچه ها باید به توانایی های خود اعتماد داشته باشند و در عین حال بدانند که اگر در کاری موفق نباشند، با تلاش بیشتر از پس آن برمی‌آیند. با کسب تجربه و درس گرفتن از شکست اعتماد به نفس سالم در آنها ایجاد می‌شود.

در این نوشتار ۱۲ شیوه خواهید دید که به کمک آنها می‌توانید فرزندی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید. با خبرنامه همراه باشید.

۱. احساسات  آنها را بپذیرید

در صورتی که فرزندتان که مشکلی در رابطه با اعتماد به نفس دارد پیش شما آمد، مهم است بفهمید چرا غمگین و بی‌حوصله است. این به شما کمک می‌کند مشکل اصلی را شناسایی کنید و راه‌حلی موثر پیدا کنید.

مطلب مرتبط: ۶ عبارتی که آدم های با اعتماد به نفس هرگز به زبان نمی آورند

۲.اعتقادات و باورهای غلط را تشخیص دهید

ما آد‌م‌ها غالبا تمایل داریم بدترین منتقد خود باشیم، و این  موضوع به ویژه در مورد بچه‌ها صدق می‌کند. ولی وقتی نمی‌توانند معیارهای غیرممکنی (و گاهی اوقات غیرمنطقی) را که تعیین می‌کنند برآورده کنند، اعتماد به نفس‌شان تخریب می‌شود. با ارائه‌ی دیدگاهی بی‌طرفانه و خوش‌بینانه‌تر در مورد وضعیت، می‌توانید سریعا تفکرات‌شان را تغییر دهید. برای مثال، اگر فرزندتان همواره بگوید در ریاضی ضعیف است و دانش‌آموزی افتضاح است، سعی کنید به او بگویید دانش‌آموز خوبی است و فقط نیاز دارد وقت بیشتری صرف یک موضوع خاص کند.

۳. او را با دیگران مقایسه نکنید

هیچ‌ چیز بدتر از این نیست که بشنوید به خوبی خواهر یا برادرتان نیستید. با حذف مقایسه‌ها، اعتماد به نفس فرزندتان را به حداکثر رسانده و رقابت خواهر و برادر را به حداقل می‌رسانید.

۴. برای او مکانی امن بسازید

می‌گویند بخشش از خانه آغاز می‌شود، اعتماد به نفس هم همین‌طور است. با ایجاد تغییراتی اندک، می‌توانید مکان امنی ایجاد کنید که اعتماد به نفس بچه‌تان را افزایش می‌دهد و به او بیاموزید به آدم‌های دیگر کمک کند، کسانی که در لاک خودشان فرو رفته‌اند.

مطلب مرتبط: ۸ عامل سازنده اعتماد به نفس که اغلب نادیده گرفته می شوند

۵. از آنها  در مقابل بزرگسالان دیگر تعریف کنید

برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان بد نیست از او در میان سایر بزرگترها تعریف کنیم. زمانی که از فرزندان‌مان تعریف می‌کنیم، غالبا از یک گوش می‌شنوند و از گوش دیگر در می‌کنند. با این حال وقتی به فامیل یا دوست خانوادگی در مورد موفقیت‌های بچه‌مان می‌گوییم، پذیرای تعریف و تمجید بیشتری هستند. وقتی با تواضع و فروتنی به بچه‌تان می‌بالید، ثابت می‌کنید این چیزها را برای افزایش اعتماد به نفسش نمی‌گویید بلکه به این دلیل می‌گویید که آنها را باور دارید.

۶. عشقی بی‌قید‌ و‌ شرطی را به او نشان بدهید

در صورتی که سیستم ثابت حمایت در خانه وجود داشته باشد، غلبه بر سختی‌ها برای بچه‌ها آسان‌تر است. به بچه‌های کوچک‌تان یادآوری کنید در دوران بد و خوب کنارشان هستید و حتی وقتی مرتکب اشتباه می‌شوند، دوست‌شان خواهید داشت.

۷.گاهی از آنها کمک بگیرید

زمانی که به بچه‌ها مسئولیت‌های بیشتری می‌دهید- حتی چیزی کوچک، مثل بیرون گذاشتن آشغال- نشان می‌دهد که فرد بزرگسال به توانایی‌های آنها مطمئن است. در عوض، این باعث می‌شود به خودشان مطمئن‌تر شوند. پس، تردید نکنید که چند کار بیشتر به فهرست کارهای‌ انجام دادنی‌شان اضافه کنید ( به ویژه اگر باری از دوش شما بردارد).

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه والدین سمی که بسیاری از آدم ها نمی دانند

۸. موفقیت‌های‌شان را جشن بگیرید

هر موفقیتی که فرزندتان کسب می‌کند از او تمجید کنید. وقتی فرزندتان ببیند چه‌قدر به او افتخار می‌کنید، خودش نیز به خودش افتخار می‌کند و احساس خوبی نسبت به خودش پیدا می‌کند.

۹. الگویی عالی برای آنها باشید

باید آنچه درست می‌دانید خودتان هم انجام بدهید. اگر خودتان را احمق تصور می‌کنید یا از چالش‌ها دوری می‌کنید، در این صورت بچه‌تان احتمالا همان کار را می‌کند. این مسئله را فرصتی در نظر بگیریدکه نه تنها بچه‌تان با اعتماد به نفس می‌شود، بلکه اعتماد به نفس خودتان را نیز افزایش می‌دهید.

۱۰. از اشتباهات خود غمگین نشوید

اجازه بدهید فرزندتان ببیند که هر کسی ممکن است اشتباه کند و این پایان کار نیست. آدم‌های با اعتماد به نفس اجازه نمی‌دهند که شکست مانعی در مسیر رسیدن به هدف‌شان باشد.

۱۱. تقویت اعتماد به نفس در کودکان؛ آنها را به انجام کارهای جدید تشویق کنید

به جای اینکه تمام انرژی خود را روی آنچه که در آن برتری دارند متمرکز کنید، برای بچه ها تنوع ایجاد کنید. دستیابی به مهارت‌های جدید باعث می‌شود بچه ها توانایی و اطمینان داشته باشند که می‌توانند از عهده هر مشکلی که دارند، بربیایند.

۱۲. به بچه ها اجازه دهید که شکست بخورند

 طبیعی است که بخواهید از فرزندتان در برابر شکست محافظت کنید، اما آزمون و خطا نحوه یادگیری بچه‌هاست و آنها یاد می‌گیرند که شکست خوردن باعث هیچ اتفاق وحشتناکی نمی‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان