۴ راهکار حرفه ای و بسیار موثر برای بهبود یک محیط کار سمی

توسطعارفه انصاری

خرداد ۱۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۱۹, ۱۴۰۰

هر شغلی، صرف نظر از صنعتی که در آن قرار دارد، تا حدودی با استرس دست و پنجه نرم می‌کند. این موضوع حتی در روزهای خوبی که جریان امور بی‌نقص به نظر می‌رسد هم صدق می‌کند. اما اگر رفتن به سر کار – یا تنها فکر کردن درباره آن – موجی از استرس را در شما برمی‌انگیزد احتمالا یک محیط کار سمی دارید.

جیسون اریک راس، روانشناس اهل فلوریدا می‌گوید: محیط کار سمی می‌تواند منجر به مشغول شدن ذهن، کاهش اعتماد به نفس، و نگرانی شود. این اتفاق به مرور زمان می‌تواند منجر به مسائلی همچون اضطراب، عادات تغذیه نادرست، و کمبود خواب شود.

خوشبختانه شما می‌توانید نحوه پاسخ‌تان به یک محیط کار سمی را کنترل کنید. ادامه مطلب را بخوانید تا با ۴ راهکار مفید در این رابطه آشنا شوید.

۱. از شایعات در محیط کار دوری کنید

با وجود آن‌که واضح به نظر می‌رسد، اما بهترین راه برای مقابله با شایعات در محل کار ساده است: مشارکت نکنید. تا حد امکان کم حرف بزنید و تعامل کلامی‌تان را کاهش دهید. روی کارتان تمرکز کنید تا زمانی برای درگیر شدن در این مسائل نداشته باشید. اگر هیچ‌کدام جواب نداد صادقانه بگویید علاقه‌ای به این صبحت‌ها ندارید.

۲. ارتباط خوب را تمرین کنید

ارتباط ضعیف یکی از خصوصیت‌های یک فرهنگ کار سمی است. در حقیقت، بنا به گفته انجمن مدیریت منابع انسانی، بیشتر مسائل محیط کار ناشی از فقدان ارتباط خوب هستند.

خوشبختانه شما می‌توانید بخشی از راه حل باشید. با پاسخ دادن به جای واکنش نشان دادن، سعی کنید تعامل و ارتباط خوب را تشویق کنید. به جای پرسیدن سوالات بیشتر، سوالات درست را بپرسید. به جای آن‌که هنگام مخالفت پرخاشگرانه صحبت کنید، سعی کنید قاطع باشید.

۳. برای خود حد و مرزهای عاطفی تعیین کنید

اگر با رفتاری خصمانه در محیط کار رو به رو شدید، روی ایجاد حد و مرزهای عاطفی تمرکز کنید. این مرزها در برخورد با بسیاری از موقعیت‌های نامطلوب مانند یک رئیس تحقیرکننده یا همکاری پرخاشگر اهمیت دارند.

یک روش غیرشخصی سازی رفتار دیگران است. بدانید که کلمات و اعمال دیگران بازتابی از شما نیست. بلکه به خودشان مربوط است.

روش دیگر صحبت با یک درمان‌گر است. یک فرد خبره می‌تواند در پردازش عواطف و نحوه کنترل تعاملات شما در آینده موثر باشد. آن‌ها به شما کمک می‌کنند اعتماد به نفس لازم را برای مدیریت رفتار منفی دیگران در یک محیط کار سمی کسب کنید.

۴. عادت‌های خوب خود را حفظ کنید

در بسیاری از محیط‌های کار سمی، کارمندان به صورت جمعی به عادت‌های بد می‌پردازند. از تاخیر مداوم گرفته تا استراحت در هر نیم ساعت برای چرخیدن در رسانه‌های اجتماعی. و با اینکه دنبال کردن سایرین می‌تواند وسوسه‌کننده باشد، اما چیزی که بسیار مهم است چسبیدن به عادت‌های خوب خود است.

افتادن در دام آن ها تنها فرهنگ ناسالم محیط کار را تقویت می‌کند و باعث می‌شود عادات ناشایست قابل قبول و مناسب تلقی شوند. همچنین می‌تواند حسن شهرت شما را به عنوان یک کارمند خدشه‌دار کند، به خصوص اگر نقش رهبری داشته باشید.

به جای آن‌که همرنگ جماعت شوید، شرافت و درستی خود را حفظ کنید.

این راهکارها محیط کار سمی یا رفتار همکارانتان را تغییر نمی‌دهند. اما می‌تواند نفوذ و تاثیر شما بر یک محیط کار سمی را شکل دهند و مهم‌تر از همه از سلامت ذهن و جسم شما محافظت کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *