13 باهوش‌ترین انسان هایی که تاریخ جهان به خود دیده است!

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۱۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۱۲, ۱۴۰۰

در طول تاریخ افراد باهوش زیادی پا به عرصه جهان گذاشته‌اند اما براساس دو مطالعه معتبر، ۱۳ تن قید شده در این نوشتار نابغه‌های واقعی بودند و باهوش ترین انسان های تاریخ محسوب می‌شوند. البته باید اشاره کنیم که این فهرست تنها نوابغ اروپایی را در بر می‌گیرد. بیایید به سطح آی‌کیو و دستاوردهای آن‌ها نگاهی بیندازیم.

۱۳. چارلز دیکنز سطح آی‌کیو: ۱۶۵

نویسنده، شاعر، منتقد اجتماعی. او به خاطر شاهکارهای ادبی همچون آرزوهای بزرگ، الیور تویست، سرود کریسمس، و دیوید کاپرفیلد معروف است. همچنین یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان عصر ویکتوریا در نظر گرفته می‌شود.

۱۲. رافائل سطح آی‌کیو: ۱۷۰

یکی دیگر از هنرمندان رنسانس که به این فهرست راه یافته، فردی ایتالیایی و هم‌عصر با داوینچی و میکل‌آنژ است. رافائل نقاش و معمار، ‌و سومین عضو سه‌گانه استادان اعظم رنسانس والا بود. آثار معروف او شامل مصلوب‌سازی موند،‌ حمل پیکر مسیح، و تبدیل صورت است.

مطلب مرتبط: فهرست باهوش ترین مردم جهان: ۳۲ کشوری که ساکنان‌شان بالاترین ضریب هوشی را دارند

۱۱. مایکل فارادی – سطح آی‌کیو: ۱۷۵

دانشمند انگلیسی که آموزش رسمی اندکی دریافت کرد. کارهای او باعث پیشرفت در زمینه الکترومغناطیس و الکتروشیمی شد، که پیش‌نیاز فناوری‌های پیشرفته امروزی هستند. گواه نبوغ او اصول علمی بیشماری است که به یاد او نامگذاری شده‌اند: قانون القای فارادی، اثر فارادی: قفس فارادی، پارادوکس فارادی، چرخ فارادی، و موج فارادی.

۱۰. باروخ اسپینوزا سطح آی‌کیو: ۱۷۵

فیلسوفی هلندی. او در زمره اولین کسانی بود که عصر روشنگری را پایه‌گذاری کردند که در آن علم موقعیت کلیسا را به چالش کشید. این عصر با هدایت شاهکار بزرگ اسپینوزا به نام اخلاق که اصالت انجیل عبری را زیر سوال می‌برد به جهش‌های بزرگی در زمینه‌های علم،‌ سیاست، و اقتصاد منتهی شد.

۹. میکل‌آنژ سطح آی‌کیو: ۱۷۷

نابغه ایتالیایی دیگری از عصر رنسانس که در این فهرست حضور دارد، پیکرتراش، نقاش، معمار، شاعر، و مهندس، میکل‌آنژ است. او بیشتر به خاطر شاهکارهایی همچون داوود، پیه‌تا، کلیسای سیستین، روز داوری، و آفرینش آدم معروف است. بسیاری از کارشناسان حتی عقیده دارند او بزرگ‌ترین هنرمند تمام اعصار است.

۸. دسیدریوس اراسموس سطح آی‌کیو: ۱۷۷

انسان گرا، خداشناس، و منتقد اجتماعی هلندی. او طرفدار سرسخت تاب‌آوری مذهبی در طول عصر اصلاحات بود، یعنی زمانی که کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها به جان یکدیگر افتاده بودند. او با استفاده از تکنیک‌های انسان‌گرایانه مجموعه جدیدی از نسخه‌های لاتین و یونانی عهد جدید تهیه کرد که در آن دوران پرآشوب بسیار اثرگذار واقع شدند.

۷. باهوش ترین انسان های تاریخ؛ رنه دکارت سطح آی‌کیو: ۱۷۷

فیلسوف، ریاضیدان، و نویسنده فرانسوی. به خاطر آثارش او را پدر فلسفه مدرن نیز می‌نامند. به ویژه کتاب تأملات در فلسفه اولی هنوز هم به عنوان یک مرجع استاندارد در دانشگاه های دنیا تدریس می‌شود. او به خاطر دستاوردهای ریاضیاتی، به خصوص دستگاه مختصات دکارتی و پیوند جبر و هندسه مشهور است که باعث توسعه حسابان شد.

مطلب مرتبط: داستان زندگی باهوش ترین آدم کره زمین که اسمش را هم نشنیده اید 

۶. گالیلئو گالیله – ۱۸۲

فیزیکدان، منجم، ریاضیدان، و فیلسوف ایتالیایی. او را بیشتر به خاطر اختراع تلسکوپ می‌شناسیم. اما این تنها ذره‌ای از دستاوردهای علمی بیشمار او است، از جمله کشف اجرام آسمانی همچون قمر کالیستو،‌ قمرهای گالیله‌ای، قمر اروپا، قمر گانیمد، و قمر آیو است. همچنین از طریق مشاهده واقعی توانست نظریه خورشید‌مرکزی منظومه شمسی را تایید کند – که او را در معرض تفتیش عقاید قرار داد.

۵. جان استوارت میل سطح آی‌کیو: ‌۱۸۲.۵

فیلسوف و اقتصاددان سیاسی انگلیسی. او بیشتر به خاطر خدمات تاثیرگذارش برای لیبرالیسم شناخته می‌شود، یعنی آزادی فردی در مقابل کنترل لجام‌گسیخته دولتی در اداره اقتصاد. شیوه میل امروزه نیز برای رسیدن به نتیجه‌گیری از طریق استقراء استفاده می‌شود، ابزاری که حقوقدانان و دانشمندان برای پیشبرد مباحثات خود به کار می‌گیرند.

۴. گوتفرید ویلهلم لایبنیتس سطح آی‌کیو: ۱۹۱

فیلسوف و ریاضیدان آلمانی. این طور تصور می‌شود که او در توسعه حسابان مستقل از نیوتون نقش داشته است، و از کارهای قابل توجه او قانون تداوم و قانون متعالی همگنی است. او در زمینه ماشین‌های حساب مکانیکی نیز یک مخترع پرکار بود، و به آدم‌های عادی مثل ما کمک کرد مسائل ریاضی پیچیده را با کمک این دستگاه محاسبه کنیم.

۳. آیزاک نیوتون سطح آی‌کیو: ۱۹۲

ریاضیدان و فیزیکدان انگلیسی. او به عنوان مبدع بخش زیادی از علم حسابان، یعنی واحدهای سازنده مهندسی امروز، در نظر گرفته می‌شود. اصول ریاضی فلسفه طبیعی او نیز یکی از اثرگذارترین آثار علمی است که نویدبخش عصر روشنگری بود، یعنی زمانی که اروپا وارد دوره‌ای از پیشرفت‌های منتج به فناوری‌های مدرن شد.

۲. لئوناردو داوینچی سطح آی‌کیو: ۲۰۰

یکی دیگر از نابغه‌های ایتالیایی عصر رنسانس و حاضر در فهرست باهوش ترین انسان های تاریخ. نبوغ او بازه گسترده‌ای از علم و هنر را در بر می‌گیرد. او که بیشتر به خاطر تابلوی مونا لیزا شناخته می‌شود، در واقع چیزی بسیار بیشتر از یک نقاش بااستعداد است. ریاضیدان، مهندس، مخترع، پیکره‌تراش، معمار، زمین‌شناس، نقشه‌بردار، گیاه‌شناس، و نویسنده. داوینچی نمونه بارزی از یک بحرالعلوم است که دانش غنی خود را برای پیشرفت سرنوشت بشر به این دنیا تقدیم کرد.

۱. یوهان ولفگانگ فون گوته سطح آی‌کیو: ۲۲۰

شاعر، رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، سیاستمدار، و دیپلمات آلمانی. او را بیشتر به خاطر آثار ادبی همچون رنج‌های ورتر جوان، توفان و تلاطم، و فاوست می‌شناسیم. اگرچه بیشتر یک نابغه ادبی در نظر گرفته می‌شود، اما در مطالعات علمی و به ویژه در زمینه علوم طبیعی نیز مشارکت داشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد آرا: 18

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *