انهدام 20 پایه برق در طول دو ماه اخیر؛ آیا تدابیری برای محافظت از شبکه برق وارداتی گرفته شده است؟

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۱۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

مقامات محلی ولایت هرات سه شنبه (18 جوزا) اعلام کردند ‌که طالبان یک پایه برق را در ولسوالی غوریان انفجار داده و منهدم نموده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی هرات گفته که این پایه تاوری لین انتقال برق وارداتی ایران در قریه کمانه ولسوالی غوریان موقعیت داشت که با استفاده از ماین منهدم شده است.

دفتر والی هرات گفته که انهدام این پایه، قطع هر دو مدار لین 132 KV را در پی داشته است.

با تخریب این پایه برق ده ها هزار خانواده از انرژی برق محروم شده است در حالی که گرمی بی سابقه هوا، سبب مشکلات بسیاری برای زنان و کودکان ایجاد کرده است.

منهدم شدن پایه برق در پروان

این در حالی است که دوشنبه شب، 2 پایه برق دیگر نیز در منطقه هیجان ولسوالی سالنگ انفجار داده شده که در نتیجه به شمول کابل برق ۱۱ ولایت دیگر نیز قطع گردیده است.

روح‌الله ساجد، رئیس شرکت برشنا در پروان، در صحبت به خبرنامه گفت: “این پایه ها یکی به صورت کامل و دیگری حدود 60 درصد تخریب شده است. ما در ساحه حضور داریم و در حال ترمیم این دو پایه برق می‌باشیم. اما ترمیم آن بین 10 تا 12 روز زمان می‌گیرد.”

هرچند هنوز معلوم نیست که هزینه ترمیم این پایه ها چقدر خواهد بود اما برای ترمیم پایه هایی که تخریب می‌شوند از تجهیزات در دست داشته در گدام استفاده می‌شود.

در دو ماه اخیر 9 پایه در مناطق مختلف ولایت پروان از جمله منطقه جنگل‌باغ و هیجان به صورت کامل یا قسما منهدم شده است.

این در حالی است که در ولایت پروان 184 پایه برق نصب می‌باشد که برق چندین ولایت از طریق همین پایه ها منتقل می شود.

منهدم شدن 20 پایه برق در دو ماه اخیر

20 پایه‌ منهدم شده برق وارداتی در ولایت های پروان، کاپیسا، ننگرهار، بغلان، قندز، هرات و در ولسوالی های کلکان و قره‌باغ کابل موقعیت دارد. از این تعداد پایه های تخریب شده 5 پایه به صورت کامل تخریب شده و بخشی از موارد دیگر تخریب شده است.

پایه هایی که به صورت کامل تخریب شده شامل 2 پایه در ننگرهار در ولسوالی سرخ رود، 1 پایه در کاپیسا در ولسوالی تگاب، ولایت کابل در ناحیه 17 و 2 پایه هم در پروان می‌باشد.

سنگر نیازی، سخنگوی شرکت برق یا برشنا می‌گوید هر پایه اگر به شکل مکمل تخریب شود برای ترمیم از 2 تا 15 روز زمان می‌برد. اما زمان آن نظر به میزان تخریب پایه ها فرق دارد و گاهی با کار شبانه روز تیم فنی امکان این وجود دارد که ترمیم یک پایه که 15 تا 20 روز زمان می‌گیرد، به مدت 10 روز یا کمتر از آن وقت بگیرد.

پایه هایی که از برق وارداتی تخریب شده است باعث قطع برق هشت ولایت غزنی، کابل، لوگر، پکتیا، خوست، میدان وردک، لغمان و ننگرهار شده است.

سنگر نیازی، سخنگوی شرکت برق برشنا در صحبت با خبرنامه گفت که هر پایه که به صورت کامل تخریب می‌شود حدود 100 هزار دالر آمریکایی هزینه دارد تا دوباره ترمیم شود.

او گفت: “اگر برق قطع با‌شد در هر ساعت به صورت اوسط با 400 میگاوات برق، 2.7 میلیون افغانی به ریاست برشنا زیان می‌رسد که این ضرر بزرگی برای شرکت برشنا می‌باشد.”

امنیت پایه های برق

هرچند فرد یا گروهی مسئولیت تخریب پایه های برق را برعهده نگرفته‌ است اما سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که از گذشته ها طالبان دست به تخریب پایه های برق می‌زدند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله به خبرنامه گفت: “هر چند در رویدادهای اخیر انهدام پایه های برق کسی بازداشت نشده است اما ما چند ماه قبل از منطقه کلکان کابل یک تعداد افراد را بازداشت کردیم که آنان نفوذی های طالبان بوده‌اند. این امکان وجود دارد که این افراد نیز از این گروه یا عوامل نفوذی آنان  باشند که دشمنی با روشنایی و مردم دارند. با این حال فرق نمی‌کند که چه کسی دست به این کار می‌زند، هر عاملی که در این کار دخیل باشد باید بازداشت شود و ما در این قسمت اقدامات عملی و اساسی را روی دست گرفته‌ایم.”

آقای نیازی نیز گفت: “شرکت برشنا شرکت غیر سیاسی است و خدمات برق رسانی را تنظیم می‌کند. ما قبلا نگرانی های خود را به ارگان های امنیتی و معاون نخست ریاست جمهوری شریک ساختیم تا کسانی که پایه ها را تخریب می‌کنند شناسایی شود. آقای امرالله صالح نیز به ما اطمینان داد که بعد از این تمام تمرکز نیروهای امنیتی بر نگهداری و پاسداری از تاسیسات برشنا و عام المنفع می باشد اما متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه پیدا کرده است.”

این در حالی است که وزارت امور داخله روز پنج شنبه (25 ثور) از بازداشت چهار نفر در پیوند به بمب گذاری و تخریب پایه های برق خبر داده است.

با این حال اما روح الله ساجد می‌گوید ما نمی دانیم که چه کسی در تخریب پایه ها دست دارد، به ما زنگ زده می‌شود که پایه برق منفجر شده و ما در اسرع وقت به خاطر وصل شدن برق شهر تلاش خود را می‌کنیم اما هنوز معلوم نیست چه کسانی دست به چنین کاری می‌زند.”

سخنگوی شرکت برشنا نیز افزود: “هنوز معلوم نیست که چه کسانی پایه های برق را تخریب می‌کند اما این وظیفه نیروهای امنیتی است تا از آن ها را شناسایی کرده و به پنجه قانون بسپارد.”

برنامه اطلاع دهی و هماهنگی با مردم

در واکنش به این گفته‌ها طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله به خبرنامه گفت: “پایه های برق بیشتر از کوه و دشت و مناطق مسکونی عبور کرده است. مسیر عبور پایه های برق صعب العبور است و عوامل مخل امنیت به آسانی دسترسی پیدا می‌کنند. اما واقعیت این است که پایه های برق، ابزار خدمات رسانی مردم و مراکز خدمات رسانی برای مردم در تمام دنیا مصئونیت دارند ولی نوع برخورد در مسائل جنگی کشور مکان و ابزاری را هدف قرار می‌دهد که از دید مردم قابل توجه است. دشمن می‌خواهد یک جنگ روانی را ایجاد کند و از دید نظامی نیز این مورد راه حل ندارد، زیرا ما نمی‌توانیم پیش هر پایه برق یک پاسگاه امنیتی ایجاد کنیم و تنها راه آن میکانیزم همکاری مردمی و اطلاعاتی است و ما در این خصوص گام های عملی برداشته‌ایم.”

روح الله ساجد، رئیس برق برشنا در پروان نیز گفت: “طی چندین جلسه سرانجام روز گذشته تصمیم بر این شد که ساکنین محل و کسانی که خانه های شان نزدیک پایه های برق استخدام شده و با امتیازی که دولت برشان می‌دهند از پایه های برق محافظت نمایند و در صورت مشاهده موردی مشکوک به نیروهای امنیتی اطلاع دهند. با این همه ما کار را تازه شروع کردیم و اکنون در حال خانه پری فورم های استخدام می‌باشیم.”

او می‌گوید شاید با این برنامه بتوانیم از تخریب هر چه بیشتر پایه های برق جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت داخله افزود: “ما در هماهنگی با مردم محل و باشندگان مناطق که پایه های برق از آن عبور کرده، تلاش داریم که عوامل مخرب پایه های برق را تشخیص دهیم و آنان را سرکوب کنیم به همین دلیل با مردم به تماس می باشیم.”

برق شهر کابل

با این حال روز گذشته شرکت برشنا در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که یک لین برق وارداتی به گونه موقت وصل شده که با وصل این لین، حدود ۱۵۰ میگاوات برق وارداتی به شبکه اضافه شد.

به گفته عبدالاحد بارکزی رئیس ولتاژ بلند و خوشحال صافی معاون ولتاژ بلند شرکت برق برشنا، روند ترمیم پایه های منهدم شده برق نیز آغاز شده و این روند حدود دوهفته را در بر خواهد گرفت.

در کنار دیگر ولایات اما کابل دارای سه منبع تمویل برق می‌باشد که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌شود.

آقای نیازی از برق 110 میگاواتی یادآور شد که از منابع آبی بندهای نغلو، سروبی و ماهی پر تولید می‌شود، دومین منبع برق حرارتی تیل است که به نام سبستیشن تره خیل یاد می‌شود و از آن 60 الی 80 میگاوات برق به شبکه وصل می‌شود و منبع سوم آن برق وارداتی است که به صورت نورمانل از 300 تا 350 میگاوات برق به شهر کابل عرضه می‌کند.

با این حال برق شهر کابل به اندازه هر شب متفاوت بوده و اگر بدون نوبت و پرچوی برق وصل باشد به 500 میگاوات برق نیاز می‌باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *