بسته شدن سفارت استرالیا در کابل: ۵ نکته خواندنی در باره حضور نظامی و سیاسی کانبرا در افغانستان

توسطفرشته فرهنگ

خرداد ۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

در جریان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و در حالی که نگرانی‌ها نسبت به اوضاع امنیتی در کشور افزایش یافته، دولت استرالیا از بسته شدن این سفارت در افغانستان خبر می‌دهد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا روز سه شنبه اعلام کرده که کشورش در جریان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان سفارت خود در کابل، پایتخت کشور را تعطیل خواهد کرد.

بسته شدن موقتی سفارت استرالیا

بنا به اعلام نخست وزیر استرالیا، بسته شدن سفارت به طور موقت است. او گفته که سفارت کشورش در کابل به تاریخ 28 می بسته خواهد شد. او افزوده که این سفارتخانه هنگامی که شرایط مهیا شود بازگشایی خواهد شد.

اسکات موریسون افزوده که شرایط امنیتی در افغانستان با خروج نظامیان آمریکا و نیروهای استرالیایی از این کشور به شکل روزافزونی نامعلوم خواهد بود.

به گفته نخست وزیر استرالیا شرایط امنیتی لازم برای حضور دیپلماتیک دائم کشورش در کابل مهیا نیست. او با این حال اعلام کرده که دیپلمات های کشورش به طور مرتب از محل سکونت خود در منطقه به افغانستان سفر خواهند کرد. اسکات موریسون وضعیت جدید را مشابه حضور دیپلماتیک کشورش در افغانستان بین سال های 1969 تا 2006 میلادی دانسته است.

شروع روابط سیاسی آسترالیا و افغانستان

آقای موریسون در حالی به این نکته اشاره دارد که اولین روابط سیاسی و دیپلماتیک آسترالیا و افغانستان به سال 1969 بر می‌گردد. روابط سیاسی این دو کشور در اواخر دهه 70 میلادی، پس از اشغال افغانستان توسط شوروی قطع شد. زیرا استرالیا دولت کمونیستی وقت را به رسمیت نشناخت و روابط میان دو کشور برقرار نبود.

بار دیگر اما در سال 2001 میلادی روابط سیاسی میان افغانستان و استرالیا تحت تاثیر تحولات بزرگتر بین المللی قرار گرفت.

حملات 11 سپتامبر 2001 بر برج های تجارت جهانی در نیویارک باعث شد که نیروهای بین المللی برای نابودی لانه های گروه های تروریستی که در قلمرو افغانستان و تحت کنترول طالبان فعالیت داشتند، بر این کشور حمله کنند.

با حضور نیروهای بین المللی، پای نیروهای استرالیایی نیز به کشور کشیده شد.

حملات طالبان بر نقاط مختلف کشور و مهاجرت بسیاری از شهروندان افغانستان به کشورهای مختلف و استرالیا باعث گسترش روابط دیپلماتیک افغانستان و این کشور شد.

ایجاد سفارت استرالیا در کابل

سفارت استرالیا در کابل از سال 2006 میلادی تا کنون فعال بوده است. به گفته نخست وزیر این کشور، تصمیم در مورد تعطیلی سفارت استرالیا در کابل در کمیته امنیت ملی کابینه استرالیان گرفته شده است.

اسکات موریسون در بیانیه خود اظهار داشته که “اگر باقی می‌ماندیم به این معنا بود که استرالیایی ها را به خطر می‌اندازیم یا حتی بدتر.”

اکنون پس از تصمیم خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش در ناتو از افغانستان، از شروع ماه می تا 11 سپتامبر برابر با بیستمین سالگرد حملات یازه ستپتامبر بر برج های دوقلوی نیویورک و ساختمان پنتاگون در واشنگتن، دولت استرالیا نیز ماه گذشته اعلام کرد که حدود 80 نظامی این کشور که در افغانستان به سر می‌برند تا پایان ماه سپتامبر از کشور خارج خواهند شد.

حضور نیروهای نظامی استرالیا در افغانستان

80 نظامی استرالیا در حالی کشور را ترک می‌کند که حدود 500 نظامی استرالیایی در سال 2001 در ولایت ارزگان مستقر شدند و از سال 2006 تا سال 2013 در این ولایت انجام وظیفه کردند.

در شانزدهم دسامبر 2013 آخرین واحد نظامی استرالیایی افغانستان را ترک کرد. آن زمان، تعداد سربازان استرالیایی در افغانستان به بیشتر از 1 هزار و 500 نفر می‌رسید و تا آواخر سال 2020 میلادی این تعداد به 400 نفر کاهش یافت. بر اساس گزارش ها، در این مدت 40 سرباز استرالیایی در افغانستان کشته و 261 تن دیگر زخمی شدند.

پس از خروج نیروهای استرالیایی کمک های استرالیا عمدتا به آموزش نیروهای امنیتی افغان، و اعطای بورسیه ها و دوره های تحصیلی محدود شده است.

جنایت جنگی سربازان استرالیایی

با این حال حضور نظامی استرالیا در افغانستان سال گذشته با مطرح شدن پرونده ارتکاب جنایت جنگی از سوی نیروهای استرالیا مورد توجه قرار گرفت. گزارش تحقیقی ارتکاب جنایت جنگی از سوی نظامیان استرالیایی در افغانستان سال گذشته منتشر شد که با شواهد معتبر نشان دهنده نقض مقررات قوانین جنگی توسط 25 سرباز فعلی یا سابق ارتش استرالیا بود.

در این گزارش که توسط بازرسی کل نیروهای دفاع استرالیا در 19 نوامبر سال 2020 منتشر شد، آمده بود که 25 سرباز ارتش استرالیا در کشتار 39 غیرنظامی افغان به صورت بی رحمانه همراه با 2 نفر دیگر در افغانستان دست داشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *