۱۰ ماده غذایی که مهم ترین عوامل پیری زودرس هستند!

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

مواد غذایی که مصرف می‌کنیم هم بر عملکردهای جسمانی و هم بر روح و روان ما تأثیر می‌گذارد. برنامه غذایی شما در عین حال روی سن‌تان تأثیر دارد. در واقع مواد غذایی می‌توانند عوامل پیری زودرس باشند یا روند پیری را در شما کند کنند. هرچند نمی‌توانیم از حرکت رو به جلو جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم در کاهش اثرات جسمی و روانی پیری اثرگذار باشیم.

در این نوشتار می‌توانید ۱۰ ماده غذایی را ببینید که مسبب پیری زودرس شما هستند. و با دوری از آنها مطمئن خواهید شد که می‌توانید چندین قدم از پیری زودرس دور شوید. اگر شما هم به توان مناسب جسمی و روحی خودتان در هر سنی که هستید، اهمیت می‌دهید. با خبرنامه دراین نوشتار همراه باشید!

۱۰ ماده غذایی که عامل پیری زودرس شما هستند

مطابق با گزارشی که توسط سازمان پژوهش‌های شفافیت بازار انجام شد، بازار محصولات ضد پیری در ایالات متحده طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۱۹، ارزشی برابر با ۱۹۱.۷ میلیارد دالر خواهد داشت. کاملا واضح و آشکار به نظر می‌رسد که مردم هزینه بالایی خواهند پرداخت تا پوست‌شان را جوان و درخشان و شاداب نگه دارند، اما آنها اغلب متوجه نیستند که انتخاب مواد غذایی و نوع غذایی که مصرف می‌کنند نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی پوست داشته باشد و آن را کدر و ناسالم یا درخشان کند.

مواد غذایی که مصرف می‌کنیم بر تک به تک قسمت‌های بدن‌مان تاثیر می‌گذارد، از ارگان‌های داخلی گرفته تا ناخن‌ها و پوست‌ و موهای‌مان. هرچند باید از غذای‌مان لذت ببریم، اما هدف بیولوژیکی بزرگ‌تر آن را نباید نادیده بگیریم یا از یاد ببریم: غذا به ما انرژی و مواد مغذی مناسب می‌رساند تا روزمان را پشت سر بگذاریم. خوراکی‌ها باید به ما سوخت‌رسانی کنند و باعث شوند که خود را پرطراوت و چالاک و شاداب احساس کنیم، نه ‌این‌که بی‌حال و ناخوش شویم.

در ادامه با این ۱۰ ماده غذایی که عامل پیری زودرس هستند، آشنا می‌شویم:

۱. قند تصفیه شده

زمانی که به میزان بیش از حد قند تصفیه شده بخورید، فرآیندی به نام گلیکوزیلاسیون در شما شروع می‌شود. در این فرآیند، قند در جریان خون‌تان به پروتئین می‌چسبد و مولکول‌های سمی جدیدی به نام “محصولات نهایی گلیکوزیلاسیون پیشرفته” (یا به اختصار، اِی‌جی‌ای)، شکل می‌دهد. فردریک برانت، دارای مدرک دکترای پزشکی، متخصص پوست در میامی و نیویورک سیتی ونویسنده‌ی کتاب “۱۰ دقیقه ۱۰ سال” می‌گوید، “وقتی اِی‌جی‌ای‌ها انباشته می‌شوند، به پروتئین‌هایی که در نزدیکی‌شان هستند، درست مشابه با بازی دومینو آسیب می‌رسانند.”

مصرف بیش از حد قند، به کلاژن و الاستین که در حفظ درخشندگی و سفتی پوست موثر هستند، آسیب می‌زنند. آسیب دیدن کلاژن باعث می‌شود که پوست خشک، شکننده، شل و افتاده شود، و در عین حال سرعت روند پیری افزایش بیابد. و نکته بسیار مهم در این میان اینکه، اِی‌جی‌ای‌ها توانایی طبیعی بدن‌تان را برای تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان کاهش می‌دهد، و این باعث می‌شود پوست، بیش از پیش مستعد آسیب‌پذیری در برابر نور خورشید (یکی از عوامل اصلی پیری پوست) باشد. از این رو قند تصفیه شده در زمره‌ی مواد غذایی که خیلی زود شما را پیر می‌کنند قرار می‌گیرد.

آیا این ۱۰ ماده غذایی سرشار از کلاژن در برنامه غذایی‌تان قرار دارند؟

۲. غذاهای کبابی و باربیکیو

هرچند کباب و باربیکیو پای ثابت بسیاری از جشن‌ها و فستیوال‌ها و حتی دور همی های کوچک فامیلی است، تکه گوشتی که به شدت سوخته برای بدن‌تان اصلا خوب نیست. از آن‌جایی که گوشت‌های کباب شده ساعت‌ها به طور مداوم و به آرامی می‌پزند، مواد سرطان‌زا و هیدروکربن‌های التهابی تولید می‌شوند که می‌توانند باعث التهاب در پوست شوند. پیتر گنگریچ، استاد بیوشیمی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه وندربیلت، می‌گوید، “بدن ما دارای سیستم‌های آنزیمی است که این مواد را به ترکیبات واکنشی تبدیل می‌کنند، چیزهایی که به طور برگشت‌ناپذیری به دی‌ان‌ای شما می‌چسبند و می‌توانند باعث جهش و احتمال بروز سرطان و از همه شایع‌تر سرطان روده‌‌ی بزرگ شوند. این ۶ نشانه خاموش سرطان روده بزرگ را ابدا نادیده نگیرید!

۳. عوامل پیری زودرس؛ غذاهای شور و بله، نمک

این درست است که ما برای زنده ماندن به نمک احتیاج داریم، اما مصرف حدود ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در روز می‌تواند باعث شود که نفخ و بی‌حالی داشته باشید و سست شوید، و بدن‌تان آب خود را حفظ کند. اگر شما دائما یک برنامه‌ی غذایی پرنمک داشته باشید و به اندازه‌ی کافی آب ننوشید تا نمک مازاد دفع شود، آسیب جدی به پوست‌تان وارد خواهد شد، زیرا این امر سبب دهیدراته شدن (از دست دادن آب) بدن خواهد شد. بکوشید غذاهایی بخورید که نمک طبیعی دارند و اگر از طعم شور لذت می‌برید، کم‌ترین حد ممکن از نمک را به غذای‌تان اضافه کنید.

دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان‌های بدن می‌آورد؟

۴. انواع گوشت فرآوری شده

این موضوع ثابت شده ‌است که گوشت‌های فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس، که ارتباط‌شان با سرطان به تازگی از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده بود، روند پیری را نیز تسریع می‌کنند. این گوشت‌ها حاوی مقدار زیادی از افزودنی‌های شیمیایی مانند نیترات‌ها، مونوسدیم گلوتامات، و دیگر مواد خطرناک هستند که فقط سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند و بیماری ایجاد می‌کنند. گوشت‌های فرآوری شده معمولا میزان زیادی نمک دارند که پوست را شکننده و پف‌دار نشان می‌دهند از این رو است که در فهرست خوراکی هایی که خیلی زود شما را پیر می‌کنند قرار می‌گیرند. البته برخی اشتباهات دیگر نیز موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند که بد نیست آنها را نیز بشناسید!

اگر هنوز هم گوشت می‌خورید، مطمئن شوید گوشتی که تهیه می‌کنید زیستی (ارگانیک) است، گوشت احشامی است که از علف تغذیه کرده‌اند و هیچ‌گونه مواد شیمیایی یا نگهدارنده ندارد.

۵. نوشابه‌های کافئین‌دار

شاید اینطور به نظر برسد که دنیای ما بدون قهوه غیرممکن است، اما کافئین تاثیر منفی زیادی روی پوست دارد و در واقع در فهرست عوامل پیری زودرس قرار می‌گیرد.  نوشیدن بیش از اندازه‌‌ی مایعات دارای کافئین می‌تواند بدن شما را دهیدراته کند، و سبب شود که پوست‌تان درخشش‌اش را از دست بدهد و کدر به نظر برسد. دکتر دبورا واتنبرگ، متخصص پوست از شهر نیویورک می‌گوید، “الکل و کافئین…مانند داروهای ادرارآور عمل می‌کنند و از نگهداری آب در بدن ممانعت می‌کنند، بنابراین پوست‌تان چروک می‌شود و می‌تواند خشک و کدر شود.

بکوشید مصرف قهوه‌تان را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید، و مطمئن شودید که به اندازه‌ی کافی آب در طول روز می‌‌خورید. اگر زیبایی پوست‌تان برای‌تان اهمیت دارد این ۹ عادت که عامل چین و چروک پوست هستند را نیز کنار بگذارید.

۶.  چربی‌های ترانس

دلایل زیادی برای اجتناب از چربی‌های ترانس وجود دارد، اما این حقیقت که آنها می‌توانند روند پیر شدن را تسریع کنند، برای حذف آنها از برنامه غذایی شما کاملا کافی و قانع‌کننده است. مطابق با مطالعه‌ای در پاب‌مد، چربی‌های ترانس می‌توانند خطر آسیب‌های اکسیداتیو در اثر اشعه‌ی یووی را افزایش دهند، صدماتی که شما را در برابر اشعه‌های مضر خورشید آسیب‌پذیرتر می‌کند. چربی‌های ترانس با توجه به خطراتی که مصرف آنها دارد، از بسیاری از غذاها حذف شده‌اند، اما برای احتیاط برچسب‌ها همه‌ی خوراکی‌ها را بخوانید.

۷. الکل

شاید این مورد نیازی به توضیح اضافی نداشته باشد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به قسمت‌های زیادی از بدن شما، از جمله پوست آسیب بزند و باعث پیری زودرس شود. الکل آب بدن را از بین می‌برد، بنابراین پوست شما ظاهری خشک و شکننده و دور از طراوت خواهد داشت. نکته‌ مهم‌تر این‌که، الکل عوارض بدی برای کبد که به طور معمول سموم را از بدن خارج می‌کند، دارد. هرچند، زمانی که الکل مصرف می‌کنید، کبد نمی‌تواند آن را به درستی تجزیه کند و این یعنی سموم در سراسر بدن‌تان از جمله پوست گسترش خواهند یافت. بسیاری از آدم‌هایی که به طور منظم الکل می‌خورند، مشکلات پوستی دارند مثل آکنه، روزاسه، و چین و چروک.

۸. مارگارین

پوست شما بزرگترین ارگان بدن شما است و هر آنچه می‌خورید روی آن تأثیر می گذارد. بیشتر مارگارین ها، به ویژه نوع جامد آن، دارای چربی های ترانس هستند و در فهرست عوامل پیری زودرس قرار می‌گیرند. آنها کلسترول “بد” شما را بالا می برند، نوع “خوب” کلسترول را کاهش می‌دهند و التهاب را در بدن ایجاد می‌کنند. التهاب با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است، دو بیماری که می‌تواند ظاهر پیری به شما بدهد. بد نیست ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول را نیز بشناسید.

۹. غذاهای پر ادویه و تند

بعضی آدم‌ها طرفدار غذاهای تند و فلفلی هستند … و برخی دیگر نمی‌توانند تندی را تحمل کنند. غذای تند باعث تورم رگ‌های خونی می‌شود. اگر روزاسه دارید – که در زنان بعد از یائسگی شایع است – حرارت ناشی از ادویه می‌تواند آن را بدتر کند. غذاهای تند همچنین دمای بدن را افزایش می‌دهند، بنابراین عرق می‌کنید و وقتی عرق با باکتری های پوست ترکیب می‌شود، می‌تواند باعث جوش و لک روی پوست شود.

۱۰. غذاهای منجمد

یک شام منجمد می‌تواند نصف سدیم یک رژیم غذایی سالم روزانه را در خود داشته باشد. وقتی نمک بیش از حد مصرف می‌کنید، بیش از حد نرمال آب بنوشید و کلیه ها فشار زیادیرا متحمل شوند. آب اضافی به قسمت‌هایی از بدن که نمک کمتری دارند مانند صورت و دستها منتقل می‌شود. و این همان چیزی است که باعث می‌شود پف کنید. به منظور مراقبت بیشتر از کلیه‌ها، این ۹ عادت مخرب را نیز کنار بگذارید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *