جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
21 بازدید

درمان گوش درد کودکان با ۱۰ راهکار خانگی بسیار موثر

خواندن 7 دقیقه
1
(1)

آیا کودک‌تان ناآرام شده و مدام دستش را به طرف گوش‌اش می‌برد و آن را می‌کشد؟ اگر چنین است، به احتمال  یاد دچار گوش درد شده‌است. درد گوش یک تجربه‌ شایع در دوران کودکی است و اکثر کودکان حداقل یک بار آن را تجربه می‌کنند. این مشکل می‌تواند ناراحتی زیادی برای شما ایجاد کند زیرا درد گوش معمولا بسیار شدید و آزاردهنده است و سبب بی‌قراری زیاد فرزندتان می‌شود. در این نوشتار با خبرنامه همراه باشید تا با علائم گوش درد، علل بروز آن در کودکان و همچنین ۱۰ راهکار موثر برای درمان گوش درد کودکان آشنا شوید.

علائم و نشانه‌های درد گوش

در صورتی که فرزند شما از درد گوش رنج می‌برد، ممکن است ناراحتی خود را با کشیدن گوش نشان بدهد. علائم دیگری که نشان می‌دهند کودک شما از درد گوش رنج می‌ عبارتند از بی‌قراری، گریه، مشکل در به خواب رفتن. یک تب خفیف یا ترشح مایع از گوش نیز می‌تواند وجود عفونت را در گوش نشان بدهد.

علل بروز درد گوش

در اغلب موارد، گوش درد یکی از نشانه‌های عفونت گوش است. و اگر چه هر کسی می‌تواند به عفونت گوش مبتلا شود، اما کودکان بیش از بزرگسالان در معرض بروز این مشکل هستند. بنا به گفته‌ی موسسه‌ی ملی ناشنوایی و اختلالات ارتباطی، درمیان هر ۶  کودک پنج تن تا سومین سال تولدشان دست کم در یک گوش دچار عفونت می‌شوند.

علاوه بر عفونت باکتریایی، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث درد گوش در کودکان شوند، مانند احتقان، تغییر فشار هوا، وجود جسم خارجی در گوش، عفونت‌های سینوسی، موم گوش و گلو درد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که کودک‌تان از افت ناگهانی شنوایی، درد شدید، سرگیجه یا تب بالا، سفت شدن یا قرمزی گردن، تورم یا درد در ناحیه‌ی اطراف گوش، یا تب بالا، شکایت کند، باید با پزشک متخصص اطفال بلافاصله تماس بگیرید.

به علاوه، اگر متوجه شدید که مایعی مانند چرک یا خون از گوش کودک خارج می‌شود یا اگر علائم ادامه یافت و پس از 48 تا 72 ساعت از بین نرفت، بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

مطلب مرتبط: ۲۸ روش پایین آوردن تب بدون دارو که واقعا موثر هستند

اگر فرزندتان گوش درد دارد، می‌توانید برخی از راهکارهای خانگی قید شده در این نوشتار را برای تسکین او امتحان کنید.

در این‌جا درمان‌های خانگی را برای تسکین درد گوش در بچه‌ها می‌بینید.

1. درمان گوش درد کودکان؛ قطره‌ گوش

برخی مطالعات ثابت کرده‌اند که مخلوطی از گیاهان دارویی مختلف در یک روغن حامل مانند روغن زیتون می‌تواند به اندازه‌ی قطره‌های بی‌حس‌کننده در درمان درد گوش همراه با عفونت موثر باشد. این ترکیب گیاهی می‌تواند شامل سیر، گل ماهور، گل راعی و کالندولا باشد.

گفته می‌شود که سیر دارای خواص ضد درد، آنتی ‌بیوتیک طبیعی و ضد ویروسی است. گل ماهور برای درمان عفونت گوش به طور گسترده‌ای مورد استفاده بوده و می‌تواند دارای خواص ضد ویروسی باشد. دقت کنید که هر روغن را که به کار می‌برید ابتدا رقیق کنید و آن را به میزان خیلی کم مصرف کنید زیرا ممکن است باعث سوزش گوش میانی شود و به این ترتیب درد بیش‌تری ایجاد کند.

2. شیر مادر

شیر مادر دارای آنتی‌بادی‌های طبیعی است که می‌توانند سرعت روند بهبودی هر گونه عفونتی را در گوش افزایش دهند.

مطابق با مطالعه‌ای که در ژورنال طب کودکان منتشر شد، نوزادانی که شیر مادرشان را خورده‌اند، حتی تا دوران پس از کودکی کم‌تر از سایر اطفال به انواع مختلف عفونت‌ها، از جمله عفونت‌های گوش مبتلا  می‌شوند. این مطالعه به وضوح نشان می‌دهد که خوردن شیر مادر به نوعی برای دوران پس از نوزادی و کودکی هم فایده دارد. تغذیه با شیر مادر یک گزینه‌ی مناسب برای محافظت از کودک شما در برابر درد گوش است.

برای امتحان کردن این روش درمانی می‌توانید با استفاده از قطره چکان چند قطره از شیر خودتان را درون گوش آسیب‌دیده بچکانید. در صورت نیاز، هر چند ساعت یک بار این درمان را تکرار کنید.

3.  کمپرس گرم

شما می‌توانید روی گوش دچار درد کمپرس گرم را اعمال کنید تا کمی تسکین بیابد. گرما درد را کاهش خواهد داد.

برای انجام این درمان به شیوه زیر عمل کنید:

– برای درمان گوش درد کودکان با استفاده از گرما، تکه پارچه‌ی تمیزی را در آب ولرم خیس کنید، آب اضافی آن را با فشار بگیرید و بعد پارچه را روی گوش دچار درد بگذارید. اجازه بدهید به مدت 5 دقیقه بماند. 10 دقیقه فاصله بیندازید، سپس فرآیند را در صورت نیاز دوباره تکرار کنید.

– شیوه دیگر این است که می‌توانید، یک بطری آب گرم یا پد گرمایی را روی گوش دچار درد بگذارید.

– گزینه بعدی این است که 1 فنجان نمک را در اجاق گاز یا مایکروویو گرم کنید، نمک گرم را روی یک تکه پارچه بریزید و آن را گره بزنید و خوب ببندید. سپس بسته‌ی نمک گرم را به مدت 10 دقیقه روی گوش آسیب‌دیده قرار بدهید. هر بار که نیاز بود این روش درمانی را انجام بدهید.

* توجه داشته باشید که: کمپرس گرم باعث می‌شود که کودک شما راحت نباشد و به همین دلیل خیلی وول خواهد خورد.

4. استنشاق بخار

استنشاق بخار یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن درد گوش در کودکان در اثر احتقان، عفونت سینوسی یا سرماخوردگی، است.

بخار به کم شدن شدت گرفتگی و احتقان کمک می‌کند و سبب می‌شود که تنفس برای کودک کمی راحت‌تر شود. گرمای رطوبت در عین حال مخاط را رقیق می‌کند و به این ترتیب خارج شدن آن نیز آسان‌تر خواهد شد.

– در مورد نوزادان و کودکان کوچک، باید دوش آب داغ را باز کنید و در حمام را ببندید تا از خروج بخار جلوگیری شود. همراه با کودک‌تان در حمام بنشینید و اجازه دهید کودک شما بخار را به مدت دست کم 30 دقیقه تنفس کند.

– برای بچه‌های بزرگ‌تر، از یک کاسه‌ی بزرگ پر از آب داغ استفاده کنید و از کودک بخواهید که به مدت10 تا 15 دقیقه بخار روی کاسه را استنشاق کند. این روش درمانی را 1 یا 2 بار در روز تکرار کنید.

* نکات پایانی در مورد درمان درد گوش

– برای کاهش درد گوش به کودک‌تان کمی مسکن بدون نسخه، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، بدهید. البته برای این کار ابتدا با پزشک مشورت کنید.

– از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کنید، زیرا ممکن است به بروز عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک منجر شود.

– حالت خواب فرزند شما می‌تواند درد گوش را تشدید کند یا آن را کاهش دهد. گاه صاف خوابیدن ممکن است احساس فشار و درد را در گوش آسیب‌دیده بدتر کند. از این رو، توصیه می‌شود حالت بدن کودک را در هنگام خواب تغییر بدهید و زیر سرش را کمی بلند کنید.

– در صورتی که کودک‌تان را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، نوزاد را در موقعیت نیمه نشسته نگه دارید تا شیر دوباره به شیپور استاش برنگردد.

بنا به گفته برخی متخصصین اطفال، “هنگام تغذیه‌ی کودک با شیر خشک، بدن نوزاد را در زاویه‌ی 45 درجه یا بیش‌تر نگه دارید تا گوش کودک بالاتر از دهان‌ او قرار بگیرد. این حالت از رفتن مایع به شیپور استاش جلوگیری می‌کند. شیپور استاش به گوش میانی یعنی جایی که در آن عفونت رخ می‌دهد، متصل می‌شود. تغذیه با شیر مادر در هر موقعیتی ممکن است انجام شود چرا که با تغذیه توسط شیشه شیر بسیار متفاوت است. “

خبر خوب این است که درد گوش معمولا در طول زمان به طور خود به خود حل می‌شود، بنابراین در حالی که طبیعت روند خود را طی می‌کند، شما هم با خیال راحت برخی از این روش‌های خانگی را امتحان کنید.

پیشگیری از گوش درد کودکان

هرچند پیشگیری از بروز درد گوش در کودکان به طور کامل امکان‌پذیر نیست، اما در بعضی موارد می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی از بروز آن جلوگیری کنید.

* دست‌های فرزندتان را به طور مرتب بشویید تا از بروز عفونت که ممکن است باعث درد گوش شود، جلوگیری کنید.

* از فرزندتان بخواهید تا کمی از اعضای خانواده دور بماند. به این ترتیب بیماری به باقی افراد در خانه منتقل نخواهد شد.

* کودک‌تان را از دود دست دوم، گرد و خاک و دود و دم دور نگه دارید.

– اگر فرزند شما دچار احتقان شده‌است، بینی او را به طور مرتب با قطره‌ی سالین و فین‌گیر باز کنید. با این کار از تشکیل مایع در بینی و شیپور استاش جلوگیری خواهید کرد.

– کودک‌تان را به خوردن میوه و سبزیجات تازه تشویق کنید. تغذیه‌ی خوب پایه و اساس یک سیستم ایمنی قوی در کودکان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان