حمله مرگبار بالای دانش آموزان؛ حکومت فردا را عزای عمومی اعلام کرد

توسطفریدون حسنی

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

به دنبال حمله مرگبار بر دانش آموزان دختر در غرب کابل و حمله بر محصلان در ولایت لوگر رییس جمهور غنی می گوید که فردا (سه‌شنبه) را برای غم شریکی با خانواده های قربانیان این حملات عزای عمومی اعلام کرده است.

رییس جمهور غنی شب گذشته در پیام ویدیویی گفته است: «برای من به عنوان پدر دو فرزند و همکاران ام این درد جانسوز است و در این غم بزرگ با تک تک خانواده های شما خود را شریک می سازیم.»

غنی افزوده که حمله بالای مردم ویژه کودکان، محصلان و دانش آموزان مکاتب مصداق بارز «جنایت بشری» بوده و عاملان آن را در نزد مردم محکوم تر می سازد.

او خاطرنشان کرده که رهبری حکومت همواره در تلاش ساختن مکاتب و مدارس است اما «گروه های جهل و تاریکی» تحت نام طالب و داعش خواهان عقب نگهداشتن فرزندان افغانستان و تضعیف باورمندی مردم به آینده روشن است.

رییس جمهور تاکید کرده که به پاس احترام به قربانیان حمله بر محصلان در ولایت لوگر و شاگردان مکتب دخترانه در غرب کابل روز سه شنبه عزای عمومی اعلام می شود. به گفته او عزای عمومی در ارگ، نهاد های دولتی در تمامی ولایت ها و نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج از کشور برگزار می شود.

غنی اضافه کرده که به معاون اول اش هدایت داده که برای خانواده های قربانیان و تداوی زخمیان مساعدت نقدی فراهم سازد و به معاون دوم اش نیز وظیفه سپرده است که در مشوره با بزرگان، نمایندگان مردم و باشندگان محل راه های تامین امنیت بهتر را جستجو و در ظرف دو هفته گزارش دهد.

حمله بردانش آموزان مکتب دخترانه در غرب کابل

حوالی ساعت 4:27 عصر روز شنبه هژدهم ثور سه انفجار پی هم دانش آموزان مکتب دخترانه سید الشهدا در مربوطات ناحیه سیزدهم در غرب کابل را هدف قرار داد.

وزارت داخله گفته است که ابتدا یک موتر بمب و به تعقیب آن دو ماین جاسازی شده حین رخصتی دانش آموزان این مکتب انفجار کرده است.

وزارت داخله آمار تلفات این انفجار ها را 50 کشته و بیش از 100 زخمی خوانده است اما ستاد تدفین قربانیان این رویداد شمار کشته شدگان را 80 تن و زخمیان این رویداد را بیش از 150 تن گفته اند.

قربانیان این انفجار ها که اغلب دانش آموزان خورد سال دختر بودند روز گذشته در سه نقطه شهرکابل به گونه دسته جمعی به خاک سپرده شدند.

این انفجار های مرگبار با واکنش های گسترده حکومت افغانستان، جامعه بین المللی و نیز شهروندان همراه شده است. از سوی هم سازمان همکاری های اسلامی و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز این انفجار را محکوم کرده اند.

هرچند گروه طالبان مسوولیت این رویداد را برعهده نگرفته است اما حکومت افغانستان طالبان را عامل این رویداد می داند.

هشت روز قبل به تاریخ 10 ثور نیز دانش آموزان که در مرکز ولایت لوگر برای سپری کردن امتحان کانکور آمده بودند هدف انفجار موتر بمب قرار گرفت که در نتیجه آن 24 غیرنظامی که اکثر آنان دانش آموزان بودند کشته و 115 تن زخمی شدند.

تاکید بر بررسی حمله بر دانش آموزان غرب کابل

از سوی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر در واکنش به این حمله گفته است که این کشتار و دیگر خشونت‌ها در افغانستان باید از سوی یک تیم متخصص و مستقل از محققان سازمان ملل متحد بررسی و تحقیق شود.

این کمیسیون تاکید کرده که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل باید متعهد شود که تیمی از محققان سازمان ملل را به افغانستان بفرستد تا در هماهنگی با یوناما در مورد تمام رویداد‌های بزرگی که در افغانستان رخ داده است، حقیقت‌یابی کند.

این کمیسیون همچنان از سازمان ملل خواسته است که تعهد خود را در مورد شناسایی عاملان این جنایت اعلام و طی دو ماه گزارش خود را منتشر کند.

کمیسیون حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواسته است که باید قطع‌نامه‌ای در مورد «تراژیدی‌های بزرگ اخیر»، افزایش جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان صادر کرده و به شناسایی عاملان و بازخواست از آنان متعهد شود.

در همین حال میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز مجلس به کمیسیون امنیت داخلی و کمیسیون تفتیش مجلس هدایت داد تا چگونگی وقوع این حملات را در هماهنگی با نهادهای حکومتی بررسی کنند.

رحمانی تاکید کرد که این دو کمیسیون پس از بررسی گزارش شان را به تالار مجلس ارایه کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *