جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تاکید طالبان بر ایجاد نظام اسلامی؛ خلیلزاد: طالبان صلح نکنند آمریکا در کنار کسانی که برای حفظ جمهوریت تلاش دارند می ایستد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

شیرمحمدعباس استانکزی معاون هیئت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان می گوید که برای جلوگیری از «هرج و مرج» باید یک نظام قوی اسلامی به میان آید اما زلمی خلیلزاد نمانیده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان تاکید دارد در صورتی که گروه طالبان صلح و آینده‌ی مبتنی بر اجماع و سازش را انتخاب نکند امریکا در کنار افغان‌هایی قرار می گیرد که برای حفظ جمهوری تلاش می‌کنند.

زلمی خلیلزاد در پایان دور تازه‌یی از سفرهایش به کشورهای منطقه در رشته توییت های هشدار داده است که اگر طالبان به سازش و مصالحه در افغانستان تن ندهند آمریکا در کنار کسانی قرار می گیرد که برای حفظ جمهوریت تلاش می‌کنند.

او تاکید کرده که اجماع بین‌المللی با صلح در افغانستان متوقف نخواهد شد و جهان در حمایت از مردم افغانستان ثابت قدم خواهد ماند.

خلیلزاد بر ضرورت وحدت سیاسی حوزه جمهوری تأکید کرده خاطرنشان کرده که رهبران افغان و تمامی طرف‌های درگیر باید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و برای ختم جنگ چهل ساله مذاکره کنند.

به گفته او در حال حاضر اجماع برای صلح شکل گرفته که توافق از راه مذاکره، ختم خشونت و رد تلاش برای راه‌حل نظامی را حمایت می‌کند.

از سوی هم نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا در اعلامیه‌ی ۲۰ ماده‌ای از طرف‌های درگیر خواسته است که در هر گونه شرایط در حمایت از غیرنظامیان به تعهدات‌شان بر مبنای قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند و هرچه زودتر در مورد اقداماتی که اجرای موفقیت‌آمیز آتش‌بس جامع و دایمی را امکان‌پذیر می‌کند، به توافق برسند.

آنان همچنان از از طالبان خواسته‌اند که عملیات اعلام‌ناشده‌ی بهاری‌شان و همچنان حملات در مجاورت شفاخانه‌ها، مکاتب، دانشگاه‌ها، مساجد و دیگر مکان‌های غیرنظامی متوقف و ترورهای هدفمند علیه رهبران جامعه مدنی، روحانیون، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر، پرسنل طبی، کارمندان نهاد های عدلی و دیگر غیرنظامیان را پایان دهند.

نمایندگان کشورهای اروپایی و ناتو به‌شمول امریکا متعهد به همکاری با دولت افغانستان، طالبان و دیگر رهبران سیاسی و جامعه مدنی افغانستان برای دستیابی به صلح جامع و پایدار شده تاکید کرده اند با استقرار هر دولتی به زور در افغانستان که تهدیدی برای ثبات منطقه باشد مخالف اند.

تاکید طالبان بر ایجاد نظام اسلامی در افغانستان

درهمین شیرمحمدعباس استانکزی معاون هیئت مذاکره کننده طالبان که عصر روز گذشته در نشست نمایندگان و سفیران امریکا، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، ناروی، فرانسه، ایتالیا و سازمان ملل شرکت کرده بود گفته است که موانع از سر راه مذاکرات برداشته شود و نام‌های رهبران طالبان از لیست سیاه حذف شود و نیز تعهدات که در مورد زندانیان صورت گرفته عملی شود تا روند صلح اعتماد سازی شود.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در رشته توییت های به نقل از ستانکزی نگاشته که گروه طالبان خواهان انحصار قدرت نیست و برای جلوگیری از «هرج و مرج» باید یک «نظام قوی اسلامی» به میان آید. نظامی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را نگه دارد و قانون را بر همگان یکسان عملی کند.

ستانکزی دولت‌های چند حزبی در افغانستان را  ناکام خوانده تاکید کرده که حقوق زنان و حق آزادی بیان در چارچوب شریعت اسلامی و عنعنات افغانی تضمین می شود.

به گفته او گروه طالبان متعهد است که از خاک افغانستان به همسایه‌ها و دیگر کشورها تهدید صورت نگیرد.

این عضو مذاکره کننده طالبان خاطرنشان کرده که همه دیپلمات های خارجی، ژورنالیستان و کارمندان مؤسسات بشری مصوون اند.

این در حالی است که همزمان با روند خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و نزدیک شدن نشست استانبول خشونت ها در افغانستان افزایش یافته است و در چند روز گذشته شماری از ولایت های افغانستان شاهد حملات گسترده طالبان بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان