سیلاب ها در افغانستان؛ 78 نفر کشته و 32 نفر مفقود شده اند

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده است که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ها در 22 ولایت در کنار خسارات هنگفت مالی 78 نفر کشته، 32 نفر مفقود و 30 نفر زخمی شده اند.

احمدتمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز شنبه (18ثور) به خبرنامه گفت که از تاریخ 12 الی 16 ثور افغانستان شاهد سرازیر شدن سیلاب های گسترده بوده که شمار تلفات آن تاکنون ۷۸ کشته، ۳۲ مفقود و ۳۰ زخمی در 22 ولایت ثبت شده است.

عظیمی افزود که این سیلاب ها در ولایت های هرات، غور، بادغیس، فراه، دایکندی، بامیان، پنجشیر، پروان، کاپیسا، تخار، بدخشان، خوست، نورستان، میدان وردک، کابل و شماری دیگری از ولایت ها سرازیر شده است.

به گفته او در اثر این سیلاب ها دو هزار 600 منزل مسکونی به گونه قسمی و کلی تخریب، سه هزار600  راس مواشی تلف و بیش از پنج هزار جریب زمین زراعتی تخریب شده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث خاطرنشان کرد که در کنار این تلفات و خسارات شماری از مسیر های مواصلاتی نیز تخریب شده اما تیم های ماشینری برای بازگشایی راه ها اعزام شده اند.

تلاش برای کمک رسانی به سیلاب زده‌گان

احمدتمیم عظیمی می‌گوید که کمیته‌های ولایتی مبارزه با حوادث روند کمک‌رسانی و بازگشایی مسیر راه‌ها را آغاز کرده‌اند.

به گفته او هیئت تخنیکی همزمان با سرازیر شدن سیلاب ها در محل اعزام شده و تیم سروی در کنار سروی تاکنون کمک های اضطراری را در شماری از ولایت ها همزمان توزیع کرده است.

عظیمی تاکید کرده که پلان مدیریت سیلاب ها که قبلا ترتیب شده بود از سوی چند نهاد دولتی با هزینه دو میلیارد افغانی در مرحله اجرا قرار دارد.

او خاطرنشان کرده که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در حال تدارک 300 میلیون افغانی به ولایت ها است. به گفته او قبلا مواد غذایی و غیر غذایی به ولایت های سیلاب زده منتقل شده است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث ابراز امیدواری کرده که تاچند روز آینده به تمامی سیلاب زدگان و بیجاشدگان رسیدگی های لازم صورت گیرد.

عظیمی خاطرنشان کرده که شمار بیجا شدگان ناشی از سیلاب ها 60 خانواده اند که بیشترین آن ها در ولایت هرات قرار دارد.

او اضافه کرده که در کنار بیجاشدگان سیلاب ها شماری در ولایت های زابل، هلمند، غزنی، ارزگان و بغلان ناشی از جنگ ها بیجا شده اند که به گفته او نزدیک به 700 خانواده از ولسوالی های دهنه غوری، نهرین و بغلان مرکزی بیجاه شده اند.

عظیمی شمار بیجاشدگان ناشی از جنگ در ولایت هلمند را یک هزار خانواده خوانده گفته که بیشترین آن از ولسوالی های ناوه، نهر سراج و مسیر شاهراه هلمند- قندهار اند.

او تاکید کرده که روند رسیدگی به بیجاشدگان جنگ نیز جریان دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *