کاهش خطر سکته مغزی با اعمال ۱۰ تغییر موثر در سبک زندگی تان

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰

سکته‌ی مغزی شایع‌تر از آنی است که تصورش را دارید. سالانه بیش از 800000 نفر سکته‌ی مغزی می‌کنند و حدود 200000 نفر از این موارد، بار دوم است که این اتفاق را تجربه می‌کنند. حال اگر بدانید که 90 درصد از این سکته‌ها قابل پیشگیری هستند،‌ چه‌طور؟ دوست دارید بدانید چگونه ؟ در واقع کاهش خطر سکته مغزی ممکن است. این نتیجه‌گیریِ یک مطالعه‌ی جدید است که نشان می‌دهد در هر ۱۰ سکته‌ی مغزی، ۹ مورد با اصلاح 10 عامل خطر اصلی قابل پیشگیری است.

مارکو گونزالز، پزشک متخصص نورولوژی در شرکت خدمات بهداشت و درمان نبراسکا مدیسین، می‌گوید: “سکته‌ی مغزی یکی از عوامل اصلی مرگ و ناتوانی است. در حقیقت، سکته، علت شماره‌ی یک ناتوانی بدون آسیب جسمانی و طولانی مدت است. در حالی که برخی از عوامل خطر، از جمله پیر شدن و ژنتیک قابل تغییر نیستند، مطابق با این مطالعه وقتی این 10 عامل خطر قابل کنترل اصلاح می‌شوند، می‌توانید خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را به میزان قابل‌توجهی در خودتان کاهش دهید. “

تغییرات سبک زندگی که می‌توانند خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی را کاهش دهند، عبارتند از:

۱. کنترل فشار خون بالا. خطر سکته‌ی مغزی در افرادی که فشار خون بالا دارند چهار تا شش برابر بالاتر است. این مشکل، بزرگ‌ترین عامل خطر سکته در زنان و مردان است. از هر سه بزرگسال یک نفر فشار خون بالا دارد. مرتباً فشار خون‌تان را تحت بررسی داشته باشید و اگر بالا بود با دقت بیش‌تری آن را بررسی کنید. کاهش نمک، اجتناب از غذاهای دارای کلسترول بالا، انجام تمرینات ورزشی و ترک سیگرت، همگی به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. در این میان یادتان باشد که از نشانه های فشار خون بالا غافل نباشید.

مطلب مرتبط: قاتل خاموش؛ فشار خون به ۵ شیوه سلامتی تان را تباه می کند

۲. ورزش. کار کردن باعث می‌شود جریان خون و قلب‌تان قوی باشد. انجام تمرینات ورزشی به مدت 30 دقیقه در روز، و پنج روز در هفته کافی است. حتی 10 دقیقه ورزش در روز هم مزایایی برای سلامتی شما خواهد داشت.

مطلب مرتبط: با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود بدهید

۳. کلسترول. مقادیر بالای LDL یا کلسترول “بد” و سطح پایین کلسترول HDL یا “خوب” باعث ایجاد پلاک می‌شود که می‌تواند شریا‌ن‌ها را مسدود کرده و منجر به بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی شود. دست کم 5 سال یک بار سطح کلسترول خون‌تان را بررسی کنید و بد نیست مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید). به این ترتیب کاهش خطر سکته مغزی تا حد زیادی برای‌تان ممکن خواهد بود.

۴. رژیم غذایی. ریسک بروز سکته‌ی مغزی در شرکت‌کنندگان در مطالعه که رژیم مدیترانه‌ای داشتند – سرشار از ماهی و میوه – پایین‌تر از همه بود. میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و پروتئین‌های بدون چربی را به میزان زیادی در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید.

۵. ترک سیگرت. تمام اشکال تنباکو می‌تواند باعث انسداد در شریان و در نهایت منجر به سکته‌ی مغزی شود. نیکوتین همچنین فشار خون را بالا می‌برد و سبب غلیظ شدن خون شده و افزایش سطح پلاک در عروق می‌شود. هنگامی که شما این عادت را ترک کنید، خطر سکته‌ی مغزی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

۶. فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید. فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی ضربان قلب نامنظم است که می‌تواند باعث ایجاد لخته در قلب شود، و این لخته می‌تواند به مغز برسد و سبب بروز سکته‌ی مغزی شود. فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی را به پنج برابر برساند. با مصرف دارو یا جراحی می‌توانید فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید.

۷. دیابت. قند خون بالا به عروق خونی مغز آسیب می‌رساند و شکل‌گیری لخته را آسان‌تر می‌کند. احتمال رخ دادن سکته‌ی مغزی در افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، 1.5 برابر بالاتر است. برای مدیریت قند خون با پزشک‌تان همکاری کنید.

مطلب مرتبط: علائم اولیه دیابت؛ ۵ هشدار بدن که باید جدی بگیرید

۸. چاقی. اضافه وزن در بروز فشار خون بالا، کلسترول، دیابت و بیماری‌های قلبی نقش دارد. برای حفظ وزن سالم، تعداد کالری که دریافت می‌کنید را با سطح فعالیت بدنی‌تان به تعادل برسانید. از دست دادن وزن به اندازه ۵ کیلوگرم می‌تواند تأثیر زیادی در خطر سکته‌ی مغزی شما داشته باشد.

۹. عدم مصرف الکل. نوشیدن الکل باعث افزایش خطر خونریزی می‌شود. در صورتی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنید، با ترک آن‌ها، ریسک بروز این اتفاق خطرناک را کاهش بدهید.

۱۰. کاهش خطر سکته مغزی با کنترل استرس. فشار روانی مداوم ممکن است به دیواره‌ی شریان‌ها آسیب برساند. برای مقابله با استرس، خودگویی مثبت را امتحان کنید. با خودتان فکر نکنید که “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم.” در عوض به خودتان بگویید، “من بیش‌ترین تلاشم را به کار خواهم بست.”

نشانه‌های سکته مغزی

اگر فوراً درمان شروع شود، اثرات مخرب سکته‌ی مغزی را می‌توان کاهش داد. موارد قید شده در زیر علائم سکته‌ی مغزی هستند. در صورتی که حدس می‌زنید کسی ممکن است در حال تجربه‌ی این اتفاق باشد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید:

* افتادگی صورت – آیا یک طرف صورت‌تان افتاده یا بی‌حس شده‌است؟ از شخصی که حالش بد است بخواهید لبخند بزند. لبخند او کج است؟

مطلب مرتبط: سکته مغزی خاموش؛ علائم، علل و روش های پیشگیری

* ضعف بازو – آیا یک بازو ضعیف یا بی‌حس شده‌است؟ از شخص بخواهید که هر دو بازو را بالا ببرد. آیا یک بازوی به سمت پایین متمایل است؟

* مشکل در گفتار – آیا گفتار شخص دچار مشکل شده‌است؟ آیا فرد قادر به صحبت کردن نیست یا درک صحبت‌های او سخت است؟ از او بخواهید جمله ساده‌ای را تکرار کند، مثلا “آسمان آبی است”. آیا این جمله را به درستی تکرار می‌کند؟

* زمان تماس با اورژانس – اگر شخصی هر یک از این علائم را نشان داد، حتی اگر علائم از بین رفتند، با اورژانس تماس بگیرید و فرد را فوراً به بیمارستان ببرید. زمان را بررسی کنید تا بدانید اولین علائم چه زمانی ظاهر شدند.

* این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *