از مشکلات دندان تا ورزش زیاد، ۱۳ عجیب ترین عوامل خطر بیماری های قلبی

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۷, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰

شما می‌دانید که داشتن رژیم غذایی نامناسب و تحرک نداشتن می‌تواند سلامت قلب‌  را به خطر بیندازد. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سبب بروز بیماری قلبی شوند و ممکن است شما از آن‌ها آگاه نباشید. در این نوشتار با برخی از عجیب ترین عوامل خطر بیماری های قلبی آشنا خواهید شد، و به این ترتیب می‌توانید گام‌های هوشمندانه‌تری را برای حفظ سلامت قلب‌تان بردارید! با خبرنامه همراه باشید.

۱. مشکلات دندان

آیا به انگیزه‌ بیش‌تری برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان نیاز دارید؟ افراد مبتلا به بیماری‌های لثه بیش‌تر از سایرین در معرض بیماری قلبی قرار دارند. ارتباط بین این دو هنوز روشن نیست، اما بعضی از متخصصان بر این باورند که باکتری لثه‌ها ممکن است به جریان خون شما انتقال بیابد، و همین منجر به التهاب رگ‌های خونی و سایر مشکلات قلبی می‌شود. هر ۶ ماه یک بار برای معاینه‌ی دهان و دندان‌تان به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که نقطه‌ی قرمز یا دردناکی در لثه‌های‌تان دارید یا تغییراتی روی دندان‌های‌تان احساس می‌کنید، بلافاصله از پزشک‌تان وقت بگیرید.

۲. مشاغل شیفتی

بر طبق یک مطالعه که اخیر در دانشگاه وسترن کانادا صورت گرفته‌است، کار در شب یا داشتن ساعت‌های نامنظم کاری، خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند که کار شیفتی تأثیر نامطلوبی بر ساعت زیستی بدن (“ساعت درونی‌تان”) دارد؛ آن‌ها بر این باورند که چنین مشاغلی قلب شما را دچار آسیب می‌کند. بنابراین اگر کارتان روزانه نیست، اقدامات اضافی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی انجام دهید: ورزش کنید، یک رژیم غذایی مفید داشته باشید و به طور منظم برای معاینه به پزشک‌تان مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: ۹ شیوه که انگیزه ورزش کردن را در خودتان تقویت کنید

۳. گیر کردن در ترافیک سنگین!

شاید این مورد از عوامل خطر بیماری های قلبی عجیب ترین مورد باشد! هر کسی که تا به حال در ترافیک گرفتار شده‌است به شما خواهد گفت که این اتفاق تا چه حد استرس‌زا و آزاردهنده است. شاید به همین دلیل  باشد که تحقیقات صورت گرفته یک ساعت ماندن در ترافیک را با بیش‌تر شدن احتمال بروز حمله‌ی قلبی ارتباط می‌دهند. سر و صدای زیاد – همان صداهایی که در اتوبان می‌شنوید – نیز با بیماری قلبی ارتباط دارد. در صورتی که نمی‌توانید از تردد در ساعات شلوغی و اوج ترافیک پرهیز کنید، بهتر است که در ماشین موسیقی آرامش‌بخش گوش بدهید تا به این ترتیب سطح استرس و فشار روی‌تان کم شود. یا کسانی که در ماشین‌تان هستند صحبت کنید و گپ بزنید (راه‌های بسیار موثر مقابله با استرس را در این مقاله بخوانید)‌.

۴. یائسگی زودرس

اگر شما یک زن هستید و قبل از ۴۶ سالگی به دوره یائسگی رسیده‌اید، شانس ابتلا به حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی در شما ممکن است دو برابر بیش‌تر از افرادی باشد که بعد از این سن به دوره‌ی یائسگی می‌رسند. کاهش هورمون استروژن، هورمونی با اثرات مثبت روی قلب، ممکن است در این رابطه نقش داشته باشد. از پزشک خود بخواهید که شما را برای احتمال وجود عوامل خطر بیماری قلبی (مانند کلسترول بالا) آزمایش کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

۵. خر و پف

اگر شریک زندگی‌تان می‌گوید که شما مرتبا خر و پف می‌کنید یا در زمان خواب به نظر می‌رسد که نفس نفس می‌زنید، حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید. ممکن است به یک بیماری جدی به نام آپنه‌ی خواب دچار شده باشید. این اتفاق زمانی ممکن است رخ بدهد که مجرای تنفسی شما تا حدی مسدود شده و همین باعث می‌شود که ریتم تنفس‌تان گاهی مکث داشته باشد. این اختلال با فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، سکته‌ی مغزی و نارسایی قلبی مرتبط است. روش‌های درمانی برای از بین بردن آپنه‌ی خواب می‌توانند کمک‌تان کنند راحت‌تر نفس بکشید و خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز در شما کاهش خواهد یافت.

۶. عوامل خطر بیماری های قلبی؛ هپاتیت C

اگر این عفونت کبدی را داشته باشید، احتمال کم بودن سطح کلسترول و پایین بودن فشار خون‌تان در مقایسه با افراد مبتلا به این بیماری بیش‌تر است. با این وجود خطر ابتلا به بیماری قلبی همچنان در شما بالا است. محققان بر این باورند که هپاتیت C ممکن است موجب التهاب سلول‌ها و بافت‌های بدن، از جمله آن‌هایی که در قلب هستند، شود. برای حفظ سلامت قلب‌تان، مرتبا با پزشک در ارتباط باشید.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۷. نداشتن خواب راحت و کافی

در صورتی که به طور معمول کم‌تر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابید، خطر ابتلا به فشار خون و بالا رفتن کلسترول در شما افزایش می‌یابد. حتی احتمال چاقی و دیابت نیز در شما افزایش خواهد یافت (و هر دوی این‌ها می‌توانند به قلب آسیب برسانند). این بدان معنا نیست که شما باید روزها را هم به خواب بگذرانید. هنگامی که بیش از ۹ ساعت زمان را به صورت درازکش سپری کنید، شانس ابتلا به دیابت و رخ دادن سکته‌ی مغزی در شما افزایش خواهد یافت. توجه زیادی را معطوف مغز، بدن و قلب‌تان بکنید – ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه برای‌تان مناسب خواهد بود (درمان های طبیعی بیخوابی را در این مقاله بیابید).

۸. نارضایتی از زندگی تاهل

داشتن یک زندگی مشترک باعث می‌شود قلب شما شاد و سالم باشد. بر اساس یک مطالعه که اخیرا در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده‌است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در بزرگسالان سالمند که از زندگی مشترک‌شان راضی هستند پایین‌تر از کسانی است که از زندگی مشترک‌شان رضایت ندارند. علت احتمالی چنین پیامدی چیست؟ استرس! هنگامی که شما استرس دارید و تحت فشار قرار می‌گیرید، به احتمال زیاد رژیم غذایی بدی هم خواهید داشت و ممکن است دست به کارهایی بزنید که اصلا برای قلب‌تان خوب نباشند، مانند مصرف از حد نوشیدنی‌های الکلی. هورمون استرس ممکن است تأثیر منفی روی قلب داشته باشد. بنابراین اگر زندگی مشترک شادی ندارید، همراه با همسرتان به یک مشاور مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن کاهش دهیم

۹. تنهایی

هنگامی که با آدم‌های مورد علاقه‌تان و عزیزان‌تان وقت می‌گذرانید، سطح استرس در شما کم می‌شود و همین به شما کمک می‌کند که فعال بمانید. احتمال رخ دادن بیماری قلبی در آدم‌هایی که تنها هستند بیش‌تر است. اگر نزدیک خانواده یا دوستان نزدیک‌تان نیستید، سعی کنید در جاهایی مثل باشگاه دوستانی برای خودتان پیدا کنید یا یک گربه یا سگ برای خودتان بگیرید. همچنین می‌توانید به موسسه‌های خیریه برای کمک به آدم‌های نیازمند بپیوندید. افرادی که به دیگران کمک می‌کنند و کسانی که سگ دارند معمولا از سلامت قلب بهتر و زندگی طولانی‌تری برخوردار هستند.

۱۰. شکم بزرگ

هر گونه اضافه وزنی به نوعی فشار روی قلب‌تان محسوب می‌شود، اما چربی ناحیه‌ی شکم بیش از هر چیز دیگری خطرناک است. چربی این ناحیه ممکن است بدن شما را برای تولید هورمون و سایر مواد شیمیایی که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند و اثرات بدی بر عروق خونی و میزان کلسترول داشته باشند، تحریک کند. اگر شما زن هستید و  سایز دور کمرتان بیش از ۸۸ سانت است و در صورتی که مرد هستید و سایز دور کمرتان بیش از ۱۰۰ سانت است، با پزشک‌تان برای داشتن یک رژیم غذایی خوب و برنامه ورزشی مناسب صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که یوگا و تمرینات ورزشی با شدت بالا، راهی عالی برای از بین بردن چربی شکمی هستند (سایر خطرات چربی شکم را در این مقاله بخوانید).

مطلب مرتبط: ۹ بدترین عادتی که منجر به داشتن شکمی بزرگ می شود

۱۱. بیش از حد تلویزیون تماشا کردن

از جای‌تان بلند شوید! احتمال رخ دادن بیماری قلبی در افرادی که مدام در مقابل تلویزیون می‌نشینند در مقایسه با کسانی که زمان تماشای تلویزیون را محدود می‌کنند، بسیار بالاتر است. هر یک ساعتی که تلویزیون را در طول روز تماشا می‌کنید ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را تقریبا ۲۰ درصد افزایش دهد. مجرم اصلی در این رابطه نشستن است. نشستن به مدت طولانی با مشکلاتی مانند فشار خون بالا ارتباط دارد. تا زمانی که محققان بدانند چگونه و چرا تلویزیون و بیماری قلبی با هم مرتبط هستند، سعی کنید زمان سپری کردن برای تماشای تلویزیون را محدود کنید.

۱۳. انجام تمرینات ورزشی بیش از حد به یک باره

ورزش برای قلب شما عالی است. اما اگر اندام مناسبی ندارید و گاه گاهی ورزش می‌کنید، انجام تمرینات را به آرامی شروع کنید و استقامت بدن‌تان را کم کم افزایش بدهید. تحقیقات نشان می‌دهند هنگامی که شما به مدت طولانی یا با شدت زیادی ورزش می‌کنید، ممکن است در معرض خطر حمله قلبی و دیگر مشکلات قرار بگیرید. در صورتی که نمی‌دانید چه تمریناتی و تا چه حدی برای‌تان مناسب است، با یک ورزش ملایم مانند راه رفتن شروع کنید. اگر در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید، با پزشک‌تان صحبت کنید و استفاده از یک مانیتور قلب را نیز در هنگام ورزش کردن در نظر داشته باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *