جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
13 بازدید

۱۳ راهکار قدرتمند برای غلبه بر حس ویرانگرِ تردید به خود

خواندن 9 دقیقه
2.8
(4)

“تردیدهای ما خیانتکار هستند و باعث می‌شوند با ترس از تلاش کردن، چیزهای خوبی را که ممکن است به دست آوریم از دست بدهیم.”

ویلیام شکسپیر

تردید به خود می‌تواند صدایی نگران‌کننده و اقناع کننده باشد که شما را عقب نگه می‌دارد، مانع استفاده از فرصت‌های‌تان شود، و شروع یا اتمام کارها را بیش از آنچه لازم است دشوار می‌کند.

مطمئناً، تردید به خود گاهی اوقات هم می‌تواند مفید باشد زیرا به شما کمک می‌کند تا هوشیارانه محدودیت‌های فعلی خود را ببینید یا به سادگی یک ایده نیمه کاره یا بد را تشخیص دهید. اما زیاد از حد آن، شما را از زندگی عقب نگه می‌دارد.

بنابراین برای غلبه بر تردید به خود چه کنیم و چطور بتوانیم یک بار دیگر رو به جلو حرکت کنیم؟

در این مقاله 13 نکته و عادت را بررسی می‌کنیم که کمک می‌کنند تا آن صدای درونی مخرب را کاهش دهید.

1- بگویید بس است!

اول، وقتی تردیدهای درونی شما مثل حباب دانه دانه سر بیرون زدند، سریع وارد عمل شوید و اجازه ندهید که آنها از کنترل خارج شوند یا از زمزمه به جریان جملات دلسرد کننده تبدیل شوند. در عوض، با آن قسمت مردد از وجود خودتان صحبت کنید. در ذهن‌تان، جمله‌ای را بگویید یا فریاد بزنید: نه، نه، نه، من دیگر تسلیم تو نمی‌شوم. با این کار می‌توانید این الگوی فکری مخرب را به هم بزنید و مانع از تسخیر وجودتان توسط آن تردید درونی شوید.

2- به گذشته نگاه کنید و واقع‌نگر باشید

با خودتان روراست باشید و بپرسید:

در میان تمام دفعاتی که به خودم شک کردم یا می‌ترسیدم اتفاق بدی بیفتد یا رویدادی منفی رخ بدهد، آن چیز منفی واقعا به وقوع پیوست؟ اگر بخواهیم صادق باشیم پاسخ برای بسیاری از ما منفی است. تردید به خود در اغلب اوقات فقط هیولاهایی در سرتان است که ذهن شما ممکن است از آن برای جلوگیری از ایجاد تغییرات و نگه داشتن شما در محدوده راحتی‌تان استفاده کند.

اگر به گذشته نگاه کنید و ببینید که با وجود آن تردیدی که وجود داشته، بارها و بارها خوب پیش رفته‌اید، کنار گذاشتن آنها یا نادیده گرفتن‌شان و تمرکز روی نتیجه مثبت‌تر بسیار ساده‌تر می‌شود.

3- در این باره با کسی صحبت کنید

وقتی افکار خود را در درون‌تان نگه می‌دارید، ممکن است تحریف، اغراق شده و خیلی مطابق با واقعیت یا انتظارات منطقی نباشد. این مسئله در مورد افکار مخرب تردید به خود بسیار صادق است. بنابراین بد نیست آنها را بیرون بریزید تا نور به روی‌شان بتابد. مثلا می‌توانید با یکی از نزدیکان خود در مورد تردید‌هایی که دارید، صحبت کنید.

گاهی اوقات فقط صحبت کردن در مورد شک و تردیدهای‌تان سبب می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که این افکار چقدر اغراق‌آمیز شده‌اند. و با صحبت در مورد این تردیدها با کسی که حامی شما است می‌توانید دیدگاه خود را تغییر دهید.

۴- غلبه بر تردید به خود؛ در دام مقایسه گیر نکنید

اگر خیلی زیاد خودتان را با دیگران، موفقیت‌های آنها و به خصوص مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، مقایسه کنید، خودباوری‌تان می‌تواند به سرعت افول کند.

یک روش بهتر برای انجام کارها مقایسه خودتان با خودتان است. به این ترتیب می‌توانید ببینید که چقدر در هر زمینه‌ای پیشرفت داشته‌اید و بر چه موانعی غلبه کرده‌اید.

و ببینید که چطور به عنوان یک انسان مسیرتان را ادامه داده‌اید، موفق شده‌اید و رشد کرده‌اید.

۵- یک دفتر روزنگار داشته باشید

داشتن یک دفتر روزنگار به دلایل زیادی می‌تواند عادت مفیدی باشد. وقتی پای خودباوری به میان می‌آید، داشتن این دفتر می‌تواند به شما کمک کند:

که یک ثبت واقعی از زندگی خودتان داشته باشید.

و به شما کمک می‌کند اگر مستعد به یاد آوردن چیزهایی با جنبه منفی هستید، نکات مثبت و موفقیت‌هایی را که کسب کرده‌اید، به یاد بیاورید و همین‌طور یادتان بیفتد که چگونه بر موانع غلبه کرده‌اید.

به راحتی وضوح بیشتری کسب کنید.

زمانی که مشکل پیش آمده یا نکات منفی را روی کاغذ می‌آورید، راحت‌تر می‌توانید ترس و تردید را برطرف کرده و به وضوح برسید، و دیگر لازم نیست همه جوانب موضوع را بارها و بارها در ذهن خود مرور کنید.

با تهیه لیستی از نکات مثبت و منفی، عبور از افکار و احساسات و حوادث مشابه گذشته و نوشتن دیدگاه‌های مختلف در مورد مسئله، یافتن راه حل و دیدن چالشی که روی داده به طور روشن و واضح، آسان‌تر می‌شود.

6- به یاد داشته باشید: مردم آنقدرها هم به آنچه شما انجام می‌دهید یا می‌گویید اهمیت نمی‌دهند

وقتی نگران این هستید که دیگران ممکن است چه فکری کنند یا چه چیزی بگویند، تردید به خود می‌تواند به سرعت قوی‌تر شود و شما را در دام انفعال و ترس حبس کند. برای غلبه بر تردید به خود، هر بار چنین اتفاقی افتاد به خود یادآوری کنید که حقیقت این است که مردم واقعاً خیلی به کاری که شما انجام می‌دهید یا نمی‌دهید اهمیت نمی‌دهند.

آنها ذهن خود را با فکر کردن در مورد خود، بچه‌ها و حیوان خانگی، مشاغل و مسابقات ورزشی آینده و نگرانی در مورد آنچه مردم ممکن است در موردشان داشته باشند، پر کرده‌اند.

7- آنچه کسی گفته یا انجام داده ممکن است در مورد شما نباشد (یا درباره آنچه شما فکر می‌کنید)

وقتی کسی از شما انتقاد می‌کند، حس تردید می‌تواند به راحتی در وجودتان پدیدار شود. وقتی کسی شما را رد می‌کند، به راحتی ممکن است دچار احساس تردید به خود شوید و تصور کنید که کسی شما را دوست ندارد یا به درد هیچ رابطه‌ای نمی‌خورید.

اما اگر آنچه او گفته یا انجام داده‌است واقعا در مورد شما نباشد چه؟ شاید همكار شما كه به طور شفاهی به شما حمله كرده روز، ماه یا دوران بدی را سپری می‌كند.

و مثلا این احتمال وجود دارد که او روی شما تمرکز ندارد چون مادرش بیمار شده یا مشکلی در زندگی‌اش پیش آمده که مجبور است تمام فکرش را روی آن بگذارد. شما از آنچه در زندگی شخص دیگری در جریان است، خبر ندارید. و جهان هم حول محور شما نمی‌چرخد.

بنابراین مراقب باشید تا رفتار دیگران را سو تعبیر تفسیر نکنید و بدون هیچ دلیلی سرزنش و شک در درون‌تان ایجاد نکنید.

۸- خوش‌بینی را در خودتان افزایش بدهید

بر ای غلبه بر تردید به خود، اجازه دهید اشتیاق، انگیزه و خوش بینی سازنده آدم دیگری به سمت شما سرازیر شود.

20 دقیقه را با یک کتاب صوتی، پادکست یا کتابی که به شما حس خوبی می‌دهد اختصاص دهید. ویدیوهای انگیزشی زیادی در سطح آنلاین وجود دارند که می‌توانید روزتان را با شنیدن جملاتی از آنها شروع کنید. دیدن این شکل از ویدیوها یا پادکست‌ها کم کم می‌تواند به شما کمک کند تا شک به خود را به سمت خوش بینی و تفکر سازنده درباره چالش‌هایی که پیش آمده سوق بدهید.

9- موانع و در جا زدن‌ها را موقتی ببینید

وقتی دچار یک عقبگرد شدید، ممکن است همه چیز را از پشت عینک بدبینی ببینید. حتی ممکن است این مشکل فعلی را به عنوان شکل جدیدی از خودتان ببینید. این شیوه نگاه کردن به مسائل می‌تواند شما را به این فکر بیندازد که ادامه دادن تلاش فایده‌ای ندارد.

با این حال:

باید به یاد داشته باشید: شما فقط به این دلیل که شکست خورده‌اید، بازنده نیستید.

عقب‌ ماندن و در جا زدن برای هر کسی که ریسک می‌کند اتفاق می‌افتد. این به سادگی بخشی از زندگی است. گاهی اوقات همه چیز خوب پیش می‌رود و گاهی اوقات هم پیش نمی‌رود. بنابراین از کاه کوه نسازید و شکست را به عنوان بخشی از هویت خودتان جا نیندازید.

بلکه از خودتان بپرسید: چیزی که می‌توانم از این عقب نشینی یاد بگیرم چیست؟

از اشتباه یا عدم موفقیت به نفع خودتان استفاده کنید،‌ غلبه بر تردید به خود را سرلوحه قرار دهید و دفعه بعد را با روشی هوشمندانه رو به جلو پیش بروید.

۱۰- مهارت‌های‌تان را تقویت کنید

اگر به عنوان مثال، اغلب قبل از سخنرانی در مدرسه یا محل کار دچار تردید در خود می‌شوید، مهارت‌های ارائه را در خودتان تقویت کنید. چند کتاب در این باره بخوانید و در خانه جلوی آینه یا مقابل دوست‌تان تمرین کنید.

سپس و به مرور در چنین شرایطی اعتماد به نفس، صلاحیت و آرامش بیشتری خواهید داشت.

۱۱- مدام خودتان را سرزنش نکنید

یک روش معمول برای کنار آمدن با احساس تردید به خود، عصبانی شدن از خود و عدم حرکت است. گاهی سرزنش کردن خودتان راهی است برای اینکه خودتان را به جلو سوق دهید. در حالی که کمک چندانی هم نمی‌کند. در واقع مهربان بودن با خود هنگام داشتن احساس تردید به خود انتخاب بهتری است. بنابراین ایده‌آل این است که از کلمات مهربان و ملایم نسبت به خودتان استفاده کنید اما از خودتان بپرسید:

چه قدم کوچکی می‌توانم بردارم تا در این شرایط پیش بروم؟

سپس آن قدم بسیار کوچک را بردارید و قدم به قدم ادامه بدهید تا از این در جا زدن و مانعی که گرفتارتان کرده رها شوید.

۱۲- هر قدم و پیروزی کوچک را جشن بگیرید

هنگامی که یک قدم کوچک رو به جلو برداشته‌اید – برای مثال وب سایت خود را راه اندازی کرده‌اید و روزها، هفته‌ها و ماه‌ها از آن گذشته، یک پیروزی کوچک به دست آورده‌اید که باید آن را جشن بگیرید.

ممکن است این پیروزی کوچک باشد اما واقعا یک پیروزی است. پس آن را جشن بگیرید.

برای شام یک میان وعده یا غذای مورد علاقه خودتان بخورید، مدتی را به سرگرمی مورد علاقه خود اختصاص دهید یا چیزی را که مدتی است می‌خواسته‌اید، برای خود بخرید.

هر بار که از موفقیت‌های‌تان تجلیل می‌کنید، غلبه بر تردید به خود آسان‌تر می‌شود. در واقع با این کار انگیزه شما تجدید و شارژ می‌شود و احساس هیجان و انگیزه برای ادامه کار بر وجودتان مستولی می‌شود. و این خود شک و تردیدها را از بین می‌برد تا بتوانید به حرکت رو به جلو ادامه دهید و بردهای بزرگ و کوچک دیگری هم کسب کنید.

13- به خاطر بسپارید: می‌توانید در طول مسیر خطاها را اصلاح کنید

تلاش برای برنامه‌ریزی برای هر حرکتی که در سفر به سمت یک هدف یا رویا انجام می‌دهید، می‌تواند خسته‌کننده باشد و منجر به احساس تردید به خود شود. زیرا حتی بهترین برنامه‌های تدوین شده معمولاً وقتی در چارچوب واقعیت قرار می‌گیرند، کمی دچار اشکال می‌شوند یا نیاز به تغییراتی دارند.

بنابراین بهترین حالت این است که برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید و سپس سفر خود را شروع کنید. و به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید در طول مسیر به سمت خواسته‌های خود، هر خطایی را اصضلاح کنید. با مجهز شدن به دانش، تجربه و بازخوردهای جدید به مرور می‌توانید با توانایی بیشتری طی مسیر کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان