جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ارتباط کمبود ویتامین دی و افسردگی؛ آیا بین این دو رابطه ای وجود دارد؟

خواندن 8 دقیقه
2
(1)

ویتامین D که به عنوان “ویتامین آفتاب” و همچنین تثبیت‌کننده خلق و خو توصیف می‌شود، به طور پیوسته و هر روز بیش از قبل توجه عمومی را به عنوان یک درمان بالقوه برای افسردگی جلب می‌کند.

ارتباط کمبود ویتامین دی و افسردگی چیست و آیا این مکمل ارزان قیمت می‌تواند اثرات این اختلال گسترده و اغلب ناتوان کننده را خنثی کند؟ در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به افسردگی سطح ویتامین D کمتری نسبت به افراد عاری از افسردگی دارند، اما تاکنون هیچ مطالعه گسترده‌ای نشان نداده‌است که ویتامین دی این بیماری را “درمان” می‌کند.

دلایل و علائم افسردگی چند وجهی است، به این معنا که هیچ یک از داروها، ویتامین‌ها یا درمان‌های شناخته شده نمی‌توانند آنها را به طور کامل ناپدید کنند.

ارتباط افسردگی و ویتامین D

– ویتامین D با افسردگی همراه است، اما افزایش سطح سرمی این ماده در بیماران علائم را مهار نمی‌کند.

– گروه‌های مشابه، مانند افراد مسن، جوانان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، هم در معرض افسردگی و هم در اثر کمبود ویتامین D هستند.

– کناره‌گیری اجتماعی و عدم مراقبت از خود ممکن است باعث شود افراد مبتلا به افسردگی سطح ویتامین D کمتری نسبت به دیگران داشته باشند.

– تعامل اجتماعی و رژیم غذایی بهتر ممکن است علائم افسردگی را بهبود بدهد و سطح ویتامین D را بالا ببرد.

افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی عمده یک بیماری قابل درمان است که روی احساسات، افکار یا رفتارهای فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

علائم افسردگی

علائم زیر، در میان برخی دیگر از علائم، می‌تواند از شدت خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

– از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که زمانی برای‌شان بسیار جذاب و قابل تحسین بوده‌است

– وجود مشکل در انجام دادن کارها

– انزوا و دوری از دیگران

– مشکل در خوابیدن یا غذا خوردن

– تجربه اقدام به خودکشی

انجمن روانپزشکی آمریکا تخمین می‌زند که این بیماری از هر 15 بزرگسال 1 نفر (6.7٪) را هر سال تحت تأثیر قرار می‌دهد و از هر 6 نفر 1 نفر (16.6٪) افسردگی را در طول زندگی خود تجربه می‌کند.

دلایل افسردگی

شروع افسردگی به طور معمول در اواخر بلوغ یا اوایل بزرگسالی رخ می‌دهد و تحقیقات نشان می‌دهند که افسردگی در خانواده‌ها به صورت ژنتیکی وجود دارد. احتمال رخ دادن افسردگی در افرادی که دارای خویشاوندان نزدیک (مانند پدر و مادر، خواهر و برادر) مبتلا به افسردگی هستند، حدود 40٪ بالاتر از بقیه است.

علاوه بر ژنتیک، بیوشیمی، عوامل محیطی (سابقه سو استفاده) و شخصیت (عزت نفس ضعیف یا بدبینی) از عوامل خطرزای این بیماری هستند.

زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند زیرا تغییرات هورمونی مربوط به بارداری، قاعدگی و یائسگی احتمال بروز این اختلال را افزایش می‌دهد. تقریباً یک سوم زنان در برهه‌ای از زندگی خود افسردگی را تجربه می‌کنند. و اما ارتباط کمبود ویتامین دی و افسردگی…

مطلب مرتبط: ۱۴ نشانه افسردگی در کودکان که هر پدر و مادر باید بداند

ویتامین D چیست؟

ویتامین D که به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در چربی است. این بدان معناست که بدن آن را در کبد و در بافت چربی ذخیره می‌کند. در حالی که برخی از غذاها مانند ماهی سالمون، قارچ و زرده تخم مرغ به طور طبیعی ویتامین D دارند، غذاهای دیگر با این ماده غنی می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۷ ماده خوراکی حاوی ویتامین دی

ویتامین D همچنین می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی مصرف شود و هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می‌گیرد، بدن این ویتامین را سنتز می‌کند.

ویتامین D دارای مزایای مختلفی است، زیرا می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان کمک کند، و همراه با کلسیم می‌تواند از پوکی استخوان سالمندان نیز جلوگیری کند. این ویتامین در عین حال، با کاهش التهاب و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن و متابولیسم گلوکز مرتبط است.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

برخی مطالعات، با نتایج متفاوت، نشان داده‌اند که مکمل ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را در افراد کاهش دهد. اما ارتباط کمبود ویتامین D و افسردگی نیز نامشخص است.

مطالعات پژوهشی

اداره مکمل‌های غذایی موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) گزارش داد که بررسی 14 مطالعه روی 31424 بزرگسال نشان داده‌است که سطح پایین ویتامین D با افسردگی ارتباط دارد اما آزمایشات بالینی از چنین یافته‌هایی پشتیبانی نمی‌کند.

مطابق با یک متاآنالیز 9 آزمایش که شامل 4،923 شرکت کننده بزرگسال مبتلا به افسردگی بود، مکمل ویتامین D علائم این اختلال را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: علائم افسردگی پنهان؛ ۱۰ نشانه که فرد پشت چهره ای شاد، افسرده است

مطابق NIH، “این آزمایشات مقادیر مختلف ویتامین D (از 10 میکروگرم در روز تا 1000 میکروگرم در هفته) را به کار برده‌اند”. آنها همچنین در مدت متفاوتی (5 روز تا 5 سال) انجام شده‌اند، و میانگین سنی شرکت‌کنندگان در آنها (22 سال تا 75 سال) متفاوت بوده و سطح پایه 25 از ویتامین دی را داشته‌اند.

نتایج یکی از بزرگ‌ترین مطالعات برای بررسی ارتباط بین کمبود ویتامین دی و افسردگی و مکمل ویتامین D و افسردگی در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) در اوت 2020 منتشر شد. این کارآزمایی بالینی تصادفی طی پنج سال انجام شد و 18353 بزرگسال 50 ساله یا بیشتر در آن حاضر بودند که در ابتدای مطالعه افسردگی یا علائم آن را نداشتند.

مطلب مرتبط: کمبود ویتامین دی؛ علائم کمبود این ویتامین ضروری را بشناسیم

در پایان، محققان هیچ تفاوتی از نظر آماری در “بروز و عود افسردگی یا علائم افسردگی بالینی مربوطه” در طول مطالعه در شرکت کنندگان که ویتامین D مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، نیافتند.

یافته‌ها حاکی از آن است که ویتامین D نباید برای جلوگیری از افسردگی در بزرگسالان تجویز شود.

کمبود ویتامین D در افراد افسرده

در مجموع‌، تحقیقات در مورد مکمل ویتامین D و افسردگی نشان می‌دهد که ارتباط کمبود ویتامین دی و افسردگی وجود دارد اما این رابطه علی نیست. به عبارت دیگر، در حالی که افراد افسرده ممکن است سطح ویتامین D کمتری داشته باشند، اما این اتفاق باعث بدتر شدن این بیماری در آنها نمی‌شود.

اگر علت بیماری کمبود ویتامین D باشد، مصرف مکمل برای افزایش سطح این ویتامین، علائم و نشانه‌های افسردگی را کاهش می‌دهد.

این واقعیت که بسیاری از گروه‌های مستعد ابتلا به افسردگی، مستعد کمبود ویتامین D هستند، ممکن است مسئول رابطه (نه علت) بین این دو باشد.

بر اساس مطالعه‌ای تحت عنوان “ویتامین D و افسردگی: نور آفتاب کجاست؟” ، گروه‌های در معرض کمبود ویتامین D “شامل افراد مسن، نوجوانان، افراد چاق و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند، می‌شوند.” محققان همچنین اظهار داشته‌اند که ” گزارش شده همین گروه‌ها در معرض خطر افسردگی هم قرار دارند. ”

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است زمان کمتری را در خارج از خانه سپری کنند

برخی از علائم افسردگی بالینی مانند دوری از اجتماع و مشکلات غذایی ممکن است در کمبود ویتامین D نقش داشته باشند. هنگامی که افراد از اجتماع کنار‌ه‌گیری می‌کنند، به احتمال زیاد زمان زیادی را در اماکن عمومی نمی‌گذرانند، این بدان معناست که ممکن است در معرض نو آفتاب کافی نیاز برای تولید مقادیر کافی ویتامین D قرار نگیرند و در نتیجه ارتباط کمبود ویتامین دی و افسردگی دیده می‌شود.

مطلب مرتبط: ۵ حقیقت جالب در مورد ویتامین دی که تا کنون نشنیده اید

افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است حتی با جدا شدن از رختخواب مشکل داشته باشند و کسانی که به بیماری خفیف‌تری مبتلا هستند ممکن است از خانه به محل کار خود بروند و دوباره به خانه برگردند اما به ندرت در فعالیت‌های خارج از خانه شرکت می‌کنند.

از آنجایی که انزوای اجتماعی می‌تواند علائم افسردگی را بدتر کند، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌کنند که وقت خود را با دیگران بگذرانند. در این روند، آنها احتمالاً بیشتر به نور خورشید دست یافته و سطح ویتامین D خود را نیز افزایش می‌دهند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است رژیم غذایی ضعیفی داشته باشند

افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند در مراقبت از خود مشکل دارند. این امر آنها را در معرض خطر عدم استفاده از یک رژیم غذایی متعادل قرار می‌دهد، زیرا ممکن است یک فرد افسرده وقت نگذارد که به دنبال محصولات غنی شده با ویتامین D یا خوردن غذاهایی با مقادیر طبیعی این ماده باشد. و همین عامل بروز ارتباط کمبود ویتامین دی و افسردگی است.

به طور خلاصه، افراد مبتلا ممکن است ناخواسته رفتاری را انجام دهند که باعث کمبود ویتامین D در آنها شود، اما گذراندن وقت در خارج از خانه با دوستان یا مراقبت از خود و داشتن ریم غذایی مناسب می‌تواند سطح این ماده با ارزش را در بدن افزایش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان