۱۰ فایده شگفت انگیز یادگیری یک زبان خارجی

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۲۱, ۱۴۰۰

نظرتان در مورد داشتن یک مغز بزرگ‌تر چیست؟

یا بهبود حافظه؟

خوب، به دست آوردن این‌ها ممکن است از آنچه فکر می‌کنید راحت‌تر باشد!

احتمالا خودتان می‌دانید که یادگیری زبان‌های خارجی می‌تواند در زندگی حرفه‌ای‌تان تاثیر مثبت داشته باشید. اما شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد فواید یادگیری زبان خارجی برای جنبه‌های دیگر زندگی ما نیز قابل توجه است. یادگیری زبان می‌تواند شما را باهوش‌تر کند، تصمیم‌گیری‌های‌تان را بهبود بخشد و حتی مغزتان را در سنین پیری سالم نگه دارد!

بیایید نگاهی دقیق بیاندازیم به فواید یادگیری یک زبان خارجی و به آنچه که می‌توانید از این طریق به دست بیاورید.

1- بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری

توانایی صحبت به زبان دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید. مطالعات دانشگاه شیکاگو نشان داده‌اند افرادی که به زبان دیگری صحبت می‌کنند در هر شرایطی بهتر می‌توانند ریزه‌کار‌ها و ظرافت‌ها را ببینند و در نظر بگیرند.

درک بیشتر پیچیدگی‌های یک وضعیت می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری منطقی‌تری در بسیاری از زمینه‌های زندگی شود. از طرف دیگر، افراد یک زبانه تمایل دارند تصمیمات خود را بیشتر بر اساس احساسات اتخاذ کنند.

به عبارت دیگر، صحبت با زبان دیگر می‌تواند زندگی شما را از طریق تصمیم‌گیری بهتر بهبود بدهد.

مطلب مرتبط: آدم های به شدت موفق، با این ۶ راهکار تصمیمات هوشمندانه می گیرند

۲- فواید یادگیری یک زبان خارجی؛ بهبود حافظه

مزایای سلامتی یادگیری زبان شامل بهبود حافظه نیز می‌شود.

یادگیری یک زبان خارجی به بهبود حافظه کمک می‌کند. مطالعه‌ای که اخیراً در ژورنال روانشناسی تجربی کودک منتشر شده‌است، اثرات یادگیری زبان خارجی را بر حافظه کودک مورد بررسی قرار داد.

این مطالعه نشان داد که کودکان دوزبانه در انجام کارهایی که مستلزم به کار گرفتن حافظه کاری هستند، عملکرد بهتری نسبت به کودکان یک زبانه دارند. (حافظه کاری با ذخیره و پردازش اطلاعات در مدت زمان کوتاه سر و کار دارد.) مطابق با نتایج این مطالعه، دانستن بیش از یک زبان حافظه کاری را به خوبی بهبود می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید لازم است از یک حافظه کاری بهتر در تحصیل، یا زندگی روزمره خود برخوردار شوید، یادگیری یک زبان خارجی ممکن است همان چیزی باشد که نیاز دارید!

۳- افزایش دامنه توجه

اما فواید یادگیری یک زبان جدید در همین جا متوقف نمی‌شود! بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Brain and Language منتشر شد، صحبت کردن به زبان دوم به شما کمک می‌کند تا متمرکزتر باشید و به خوبی با حواس پرتی مقابله کنید.

یک فرد دوزبانه عادت دارد ذهن خود را بین زبان‌های مختلف تغییر دهد و تصمیم بگیرد که زبان مناسب برای استفاده در یک شرایط خاص کدام زبان است (و از کدام زبان باید خودداری کند). این روند به مغز تمرین زیادی در تمرکز و فیلتر کردن اطلاعات می‌دهد.

اساساً، یک فرد دو زبانه بهتر می‌تواند روی کاری که انجام می‌دهد – مانند مطالعه، خواندن یا نوشتن – تمرکز کند و هرگونه سر و صدا یا عوامل حواس‌پرتی را مهار کند.

مطلب مرتبط: اگر در کارهای تان مشکل عدم تمرکز دارید، بخوانید

۴- بهبود قابلیت چند وظیفه‌ای بودن

توانایی شما در انجام چند وظیفه با هم، به میزان توجه شما مرتبط است و بهبود آن از فواید یادگیری یک زبان خارجی محسوب می‌شود. یک مطالعه توسط NIH کشف کرد از آنجایی که افراددوزبانه حافظه کاری بهتری دارند، می‌توانند توجه خود را متمرکز کنند و عوامل حواس‌پرتی را نادیده بگیرند، آنها می‌توانند به راحتی و بین وظایف مختلف تمرکزشان را جابجا کنند (همان‌طور که قادر به تغییر زبان‌ها هستند).

صحبت کردن به دو زبان، و جابجایی بین آن‌ها، شما را در انجام چند وظیفه در سایر زمینه‌ها نیز بهتر می‌کند.

۵- فواید یادگیری یک زبان خارجی؛ افزایش حساسیت ادراکی

مزایای چند زبانه بودن می‌تواند از همان اوایل شروع توانایی صحبت کردن کودک شروع شود. یک روانشناس از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت نوزادانی که در خانه‌های دو زبانه بزرگ می‌شوند، حتی اگر با آن زبان‌ها آشنا نباشند، قادر به تشخیص زبان‌های مختلف هستند.

به عنوان مثال، نوزادی که در خانه‌ای بزرگ می‌شود که به زبان اسپانیایی و کاتالان صحبت می‌شود، می‌تواند تفاوت بین دو زبان کاملا متفاوت از قبیل انگلیسی و فرانسه را تشخیص دهد. اساساً، قرار گرفتن در معرض دو زبان در اوایل به حساسیت ادراکی شخص نسبت به چیزهای ناآشنا کمک می‌کند.

معنای حساسیت ادراکی این است که یادگیری زبان‌های دیگر برای افرادی که با دو زبان بزرگ شده‌اند، در نتیجه توانایی تشخیص آسان صداهای مختلف آسان‌تر است.

بنابراین، اگر دوست دارید فرزندتان چند زبانه بزرگ شود، زودتر آموزش زبان دوم را برای آن‌ها شروع کنید!

۶- بهبود توانایی‌های شناختی

از فواید یادگیری یک زبان خارجی اینکه  ثابت شده‌است افراد دوزبانه توانایی شناختی بهتری نسبت به افراد یک زبانه دارند. تحقیقات انجام شده از دانشگاه ادینبرو نشان می‌دهد که افراد دوزبانه به طور خاص در آزمون‌های خواندن، تسلط کلامی و هوش نمره بهتری می‌گیرند، که بی شک همه اینها به دانش‌آموزان دوزبانه کمک می‌کند تا توانایی بالاتری داشته باشند.

مطلب مرتبط: ۸ ماده غذایی بسیار سالم که ضریب هوشی را افزایش می دهند

جالب اینجاست که این مزیت یادگیری زبان دوم در هر سنی صدق می‌کند. بنابراین حتی فردی که یک زبان خارجی را در بزرگسالی یاد می‌گیرد از این مزیت بهره‌مند خواهد شد.

به این ترتیب یادگیری زبان خارجی می‌تواند به شما در یادگیری موضوعات دیگر نیز کمک کند.

۷. بهبود زبان اول

با یادگیری زبان دوم، زبان مادری شما می‌تواند پیشرفت کند زیرا با یادگیری زبان دوم، دانش شما در مورد گرامر نیز بهبود می‌یابد. این آگاهی زبانی سپس به زبان اول شما نیز فایده می‌رساند.

با کسب علم بیشتر نسبت به ساختار زبان اول خود، می‌توانید نویسنده و سخنران بهتری شوید و در برقراری ارتباط نیز مهارت بیشتری به دست بیاورید.

آیا می‌خواهید از زبان مادری خود بهره بیشتری ببرید؟ این مورد از فواید یادگیری یک زبان خارجی را مد نظر داشته باشید!

۸. بزرگ‌تر شدن مغز

شاید خیلی عجیب به نظر برسد، یادگیری یک زبان خارجی در واقع می‌تواند اندازه مغز شما را افزایش دهد. گروهی از دانشمندان سوئدی یک تحقیق MRI انجام دادند که نشان داد قسمت خاصی از مغز در افرادی که زبان خارجی یاد گرفته‌اند بزرگ‌تر است.

در این مطالعه، دو گروه از افراد تحت اسکن مغز قرار گرفتند. یک گروه به مدت سه ماه یک دوره فشرده زبان گذراندند. گروه دیگر، یعنی گروه کنترل، دوره‌های فشرده‌ای را در زمینه‌ای دیگر گذراندند. آنچه دانشمندان دریافتند این بود که قسمت‌های خاصی از مغز زبان‌آموزان نسبت به گروه کنترل که موضوع دیگری را آموخته بودند، بزرگ‌تر شد. این یکی جذاب‌ترین مورد از فواید یادگیری یک زبان خارجی است.

۹- تأخیر در شروع زوال عقل

با توجه به تمام مزایای ذکر شده در این مقاله، تعجب‌آور نیست که یادگیری یک زبان خارجی برای مدت طولانی‌تری سلامت مغز شما را حفظ کند. دانشمندان، در بزرگ‌ترین مطالعه‌ای که برای بررسی اثرات دوزبانگی و زوال عقل انجام شد، دریافتند افرادی که می‌توانند به بیش از یک زبان صحبت کنند معمولا تا 5 سال دیرتر از افراد تک زبانه به زوال عقل مبتلا شوند.

مطلب مرتبط: زوال عقل؛ چقدر نسبت به این اختلال آگاهی داریم؟

صحبت کردن به بیش از یک زبان تمرین مداومی برای مغز شماست. و فعال نگه داشتن مغز یکی از روش‌های به تاخیر انداختن شروع زوال عقل است.

۱۰- فواید یادگیری یک زبان خارجی؛ سیم کشی دوباره مغز

در یک مطالعه، دانشمندان کشف کردند سیم کشی مجدد مغز امکان‌پذیر است. در واقع مطابق با این مطالعه، مغز خود را از طریق یادگیری زبان برای پردازش و درک اطلاعات جدید تمرین می‌دهد. بنابراین، “سیم‌های” جدید در مغزی که مجددا سیم‌کشی شده شما به شما کمک می کند تا هرگونه اطلاعاتی را بهتر و سریع‌تر پردازش کنید.

کلام پایانی

سن شما هر چه باشد، نباید از فویاد یادگیری یک زبان خارجی غافل شوید. یادگیری یک زبان خارجی راهی مطمئن برای ارتقا زندگی شماست و مغز شما را برای دوران پیری تمرین می‌دهد.

پس چرا امسال روی خودتان سرمایه گذاری نکنید و این مهارت به درد بخور و پرفایده را شروع نکنید؟

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *