از مشکلات گوارشی تا افزایش وزن؛ ۱۱ تاثیر غم و غصه بر بدن

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۲۲, ۱۴۰۰

بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که غم و غصه یک احساس واحد است، در حالی که غم و اندوه عادی در واقع یک واکنش قدرتمند، چند وجهی و غالباً غیرقابل کنترل است که بشر پس از یک واقعه دردناک یا آسیب‌زا مانند مرگ یا از دست دادن یک عزیز تجربه می‌کند. به عبارت دیگر، غم و غصه می‌تواند نه تنها از نظر عاطفی بلکه از نظر جسمی بر ما تأثیر بگذارد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا تاثیر غم و غصه بر بدن را بشناسید!

۱. مشکلات گوارشی

افراد سوگوار و ناراحت اغلب در سیستم گوارشی خود دچار مشکلات موقتی مانند یبوست، اسهال، درد معده، احساس خالی بودن معده، ضعف یا حالت تهوع می‌شوند.

۲. توانایی رانندگی

رانندگی همیشه به تمرکز فوق‌العاده‌ای نیاز دارد، اما کسانی که با غم و اندوه دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است نقص این مهارت‌ها را تجربه کنند، خواه خودشان هم متوجه این نقص باشند و خواه نباشند.

این علائم اختلال در مهارت‌های حرکتی ممکن است عدم توانایی در تمرکز یا توجه باشد. فرد زمان واکنش (ها) نسبت به محرک‌های خارجی یا موقعیت‌ها در جاده کندتر می‌شود؛ یا واکنش‌های احساسی غیرمنتظره د ر حین رانندگی دارد، مانند گریه کردن یا مشکلاتی که ‌توانایی رانندگی ما را به لحاظ جسمانی مختل می‌کنند.

۳. تاثیر غم و غصه بر بدن؛ کمبود انرژی

غم و اندوه فشار زیادی روی هر کسی وارد می‌کند و همانطور که در بالا گفته شد، آسیب‌هایی به بدن ما وارد می‌کند. آدم‌های اندوهگین بنا به دلایل متعددی، از جمله عادات غذایی ضعیف و اختلالات خواب، غالباً سطح انرژی پایین، احساس خستگی یا ضعف در عضلات را تجربه می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

۴. بیماری

استرس و غم و غصه می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف یا سرکوب کند، اتفاقی که شما را مستعد ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌کند. به علاوه، افرادی که دارای یک بیماری مزمن هستند ممکن است بدتر شدن علائم را تجربه کنند (سایر اشتباهاتی ا که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند، در این مقاله بخوانید).

۵. مشکلات فیزیکی کوچک

برخی از کسانی که غم و غصه شدید داشته‌اند و سوگوار بوده‌اند علاوه بر اثرات جسمی، دهان خشک، حساسیت صدا، لرزش یا احساس لرزش، گرفتگی در گلو یا قفسه سینه، تنگی نفس و افزایش علائم آلرژی را گزارش کرده‌اند.

۶. تاثیر غم و غصه بر بدن؛ عصبی بودن

احساس عصبی بودن یا اضطراب داشتن اغلب خود را با علائم جسمی نشان می‌دهد، از جمله ضربه زدن با انگشتان، گام برداشتن به جلو و عقب، بی نظمی، ناتوانی در نشستن و استراحت در یک مکان به مدت طولانی، تعریق دست و پا، یا احساس گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها.

۷. درد یا ناراحتی

بدن ما واقعاً شگفت‌انگیز است و علی‌رغم پیشرفت‌های فراوان در علم و پزشکی، ما هنوز پیوندهای خارق‌العاده درون”بدن انسان” را به طور کامل درک نمی‌کنیم. با این حال، می‌دانیم که مغزمان می‌تواند واکنش‌های بدنی واقعی را نسبت به چیزهای واقعی یا تصوری که درک می‌کنیم، تحریک کند، مانند دردی که پس از قطع عضو در یک «اندام خیالی» احساس می‌شود یا دردی که فرد در هنگام سوگواری احساس می‌کند.

به همین ترتیب، تجربه غم و غصه شدید می‌تواند احساس واقعی درد یا ناراحتی در بدن ما ایجاد کند. سردرد یا میگرن، درد قلب، سنگینی در اندام‌ها، درد در ناحیه گردن، پشت، یا مفاصل اسکلتی یا درد عضلانی کلی، هر یک می‌تواند تاثیر غم و غصه بر بدن باشد.

مطلب مرتبط: با این راهکار ساده از شر سردرد میگرنی خلاص شوید

۸. خواب خیلی کم

مشکل در به خواب رفتن در شب یا بی‌خوابی کامل می‌تواند فرد غمگین را از مزایای بهبودی خواب خوب شبانه محروم کند.

این کمبود خواب می‌تواند در ظاهر فرد تأثیر بگذار، مثلا این‌که زیر چشم‌هایش پف یا حلقه‌های تیره ایجاد کند. علاوه بر این، کمبود خواب به دلیل غم و اندوه اغلب بر هماهنگی جسمانی فرد، عملکرد و واکنش مغزی / شناختی و فشار خون او تأثیر می‌گذارد.

۹. خواب خیلی زیاد

در حالی که خواب ضرورت زیادی برای سلامت انسان دارد، خوابیدن بیش از حد در یک ساعت یا در طول روز، در واقع می‌تواند انرژی شما را کم کند و سبب شود که سست و بی‌حال باشید.

متأسفانه، خوابیدن مانند “پناهگاهی” است که غالباً به فرد ناراحت کمک می‌کند تا به طور موقت از درد غم و اندوه نجات پیدا کند، بنابراین او ممکن است زیاد بخوابد اما بعد از چندین ساعت که خواب بیدار می‌شود احساس آرامش و طراوت ندارد.

مطلب مرتبط: ۵ بهترین ماده غذایی برای افزایش ملاتونین و رفع مشکل بی خوابی

۱۰. افزایش وزن

غم و غصه در بسیاری از افراد سبب می‌شود که سلامتی و مراقبت از خودشان را فراموش کنند. پرخوری، بیرون غذا خوردن، مصرف فزاینده غذاهای ناسالم همگی سبب افزایش وزن می‌شوند.

مطلب مرتبط: افزایش وزن بی دلیل؛ ۷ بیماری و اختلال که باعث بالا رفتن وزن می شوند

۱۱. کاهش وزن

کاهش وزن هم می‌تواند تاثیر غم و غصه بر بدن باشد. بسیاری از آدم‌ها نمی‌توانند وعده‌های غذایی منظم خود را داشته باشند، یا اصلا چیزی نمی‌خورند.

علاوه بر این، کاهش وزن ممکن است ناشی از کمبود انرژی برای پختن یک وعده غذای مناسب در خانه باشد.

کنار آمدن با اثرات جسمی غم و اندوه

متأسفانه، هیچ روشی برای از بین بردن یا جلوگیری از تأثیر غم و غصه بر بدن وجود ندارد. غم و اندوه هرچند دشوار و غالباً دردناک است، اما واکنشی طبیعی و ضروری به یک اتفاق بد محسوب می‌شود و اکثر مردم با گذشت زمان شاهد کاهش اثرات جسمی ناشی از غم و اندوه خواهند بود.

اگر هر یک از اثرات جسمی که تجربه می‌کنید به مرور فروکش نکرد یا احساس غیرقابل تحملی داشتید، باید با پزشک یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید، به ویژه اگر درد یا ناراحتی جسمی، مشکلات گوارشی، وخیم شدن بیماری یا آنفولانزا و اختلالات مزمن را به طور مداوم تجربه می‌کنید.

علاوه بر این، مهم‌ترین راه برای این‌که بتوانید در هنگام بروز اتفاقات بد به خودتان کمک کنید، مراقبت از خود و نیازهای‌تان است. بسیاری از موارد تأثیر غم و اندوه بر بدن که در این نوشتار ذکر شد، ناشی از عدم گوش دادن به پیام‌های بدن‌مان و انجام ندادن عادات سالمی است که معمولا داشته‌ایم. در این‌جا چند روش می‌بینید که در صورت بروز اتفاقات ناگوار می‌توانید برای مراقبت از خودتان به کار ببندید:

۱. هیدراته بمانید

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. دهیدراته شدن می‌تواند اثرات منفی غم و غصه را تشدید کند.

مطلب مرتبط: دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان های بدن می آورد

۲. ورزش کنید

حتی ورزش سبک ​​روزانه می‌تواند به شما برای بهبود اوضاع خواب‌تان کمک کند، در رفع سفتی یا ناراحتی عضلات موثر باشد و اغلب می‌تواند روحیه‌تان را بهبود بدهد.

۳. غذای مناسب بخورید

همانطور که در بالا ذکر شد، افرادی که دچار غم و اندوه هستند، اغلب برای خوردن غذا مشکل دارند حتی اگر پیشتر مشکلی در این رابطه نداشته‌اند. در چنین شرایطی اگر روال معمول صبحانه، ناهار و شام‌تان دچار تداخل شده‌است، در طول روز چند وعده غذایی کوچک بخورید.

علاوه بر این، غذاهایی که مصرف می‌کنید باید از مواد غذایی سالم و مغذی تشکیل شده باشد، نه فست فود یا غذاهایی که ارزش غذایی مناسبی ندارند. اگر وقت و انرژی کافی برای خرید مواد غذایی ندارید، از یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان بخواهید که این کار را برای‌تان انجام بدهد تا به این ترتیب از تاثیر غم و غصه بر بدن بکاهید.

۴. استراحت کنید

هرچند غم و اندوه به طور معمول الگوی خواب طبیعی ما را مختل می‌کند، اما استراحت اهمیت زیادی دارد. تا جایی که ممکن است، سعی کنید یک برنامه منظم خواب و بیداری ایجاد کنید. استفاده از عوامل حواس‌پرتی را مانند تلویزیون، آی‌پد یا تبلت و تلفن همراه را به حداقل برسانید. و اتاق خواب‌تان را تاریک نگه دارید. علاوه بر این، سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از مصرف خواب از نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *