اگر این رفتارها را از خود بروز بدهید، دارای هوش هیجانی پایینی هستید!

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

آیا کسی را می‌شناسید که به نظر می‌رسد اصلا نمی‌تواند احساسات خود را کنترل کند؟ مثلا شاید مرتباً، و در زمان نامناسب، کارهای اشتباه انجام می‌دهد یا حرف‌های اشتباهی می‌زند. یا شاید همیشه درمورد دیگران قضاوت می‌کند، اما پذیرفتن انتقاد برایش دشوار است. اگر این توصیف شخصی باشد که می‌شناسید، احتمال اینکه او هوش هیجانی پایینی داشته باشد، زیاد است. و اگر تمایلی دارید که نشانه های هوش هیجانی پایین را بدانید، در این مقاله با خبرنامه همراه باشید!

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی که گاه به عنوان “هوش احساسی” یا “EQ” خطاب می‌شود برای هر جنبه‌ای از زندگی ضرورت دارد. در حقیقت، بسیاری از کارشناسان اکنون بر این باورند که در تعیین موفقیت کلی در زندگی، EQ بیش از ضریب هوشی اهمیت دارد. به همین ترتیب، داشتن ضریب هوشی پایین یا هوش هیجانی پایین می‌تواند نه تنها بر روابط شما با سایر آدم‌ها بلکه بر سلامت روحی و جسم‌تان هم تأثیر منفی بگذارد.

مطلب مرتبط: هوش هیجانی در کودکان؛ ۷ نشانه که فرزندتان ای کیوی بالایی دارد

در اینجا نشانه های هوش هیجانی پایین را می‌بینید.

۱. همیشه حق با آنهاست

شاید شما هم شخصی را بشناسید که به نظر می‌رسد همیشه با دیگران درگیر می‌شود. افراد دارای هوش هیجانی پایین در حالی که از گوش دادن به صحبت‌های دیگران خودداری می‌کنند، اغلب به شدت با دیگران وارد بحث و جدل می‌شوند. حتی اگر غلط بودن حرف‌شان را به آنها ثابت کنید، باز هم می‌گویند که شما اشتباه می‌کنید.

این یکی از نشانه های هوش هیجانی پایین است که فرد باید به هر قیمتی که شده برنده شود و نمی‌تواند درک کند که می‌شود گاهی به عدم توافق رسید.

۲. درکی از احساسات دیگران ندارند

به نظر می‌رسد بسیاری از افراد دارای EQ پایین از احساسات دیگران غافلند. حتی ممکن است واقعاً متعجب شوند از اینکه همسرشان از دست‌شان عصبانی شده یا همکاران‌شان آنها را دوست ندارند. به علاوه، وقتی دیگران از آنها توقع دارند که احساسات‌شان را درک کنند، آزرده خاطر می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۱۰ عادت آدم هایی که هوش هیجانی بالا دارند

۳. نشانه های هوش هیجانی پایین؛ رفتاری عاری از احساس و ملاحظه دارند

در بیشتر موارد، افراد EQ پایین نمی‌دانند که چه حرفی مناسب است که بیان کنند. همچنین ممکن است در درک زمان مناسب و نامناسب برای گفتن مطالب قصور داشته باشند.

مثلا ممکن است در مراسم خاکسپاری حرف نامربوطی بگویند یا بلافاصله پس از یک اتفاق غم‌انگیز شوخی کنند. اگر نسبت به رفتار غیرعادی آنها واکنشی نشان دهید، طوری رفتار می‌کنند که انگار شمایید که بیش از حد حساس هستید.

۴. آآدم‌ آدم‌ها را به خاطر مشکلاتی که خودشان ایجاد کرده‌اند، سرزنش می‌کنند

افراد EQ پایین بینش کمی دارند در مورد اینکه چگونه احساسات‌شان ممکن است منجر به مشکلات شود. این یکی از نشانه های هوش هیجانی پایین است که فرد نمی‌تواند خود را در قبال عملکرد خودش مسئول بداند.

وقتی مشکلی پیش می‌آید، اولین واکنش او یافتن شخص است که تقصیر را بر گردنش بیندازد. آنها ممکن است بگویند که چاره دیگری نداشته‌اند و دیگران اصلا نمی‌توانند وضعیت آنها را درک کنند.

به عنوان مثال، اگر آنها پیام‌های تلفن‌تان را بخوانند، تقصیر شماست که قفل آن را باز گذاشته‌اید!

مطلب مرتبط: اگر به یکی از این ۶ سوال پاسخ مثبت بدهید، هوش هیجانی شما بالاتر از غالب آدمهاست

۵. مهارت‌های مقابله‌ چندانی ندارند

عدم توانایی در کنار آمدن با موقعیت‌های حاوی احساسات زیاد می‌تواند یکی از نشانه های هوش هیجانی پایین باشد. درک عواطف شدید خواه متعلق به خود فرد و خواه دیگران برای کسانی که از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند، دشوار است.

این افراد برای جلوگیری از کنار آمدن با شرایط احساسی، معمولاً دور می‌شوند. پنهان کردن احساسات واقعی نیز در آنها بسیار رایج است.

۶. برون‌ریزی‌های شدید احساسی دارند

توانایی تنظیم احساسات یکی از عناصر اصلی هوش هیجانی است. افراد دارای هوش هیجانی پایین معمولاً در درک و کنترل احساسات خود مشکل دارند. آنها ممکن است بدون اینکه بدانند واقعاً چه احساسی دارند یا چرا اینقدر ناراحت هستند، واکنش نامناسبی نشان بدهند.

فردی که فاقد EQ یا هوش هیجانی است می‌تواند دچار برون‌ریزی‌های احساسی غیرمنتظره‌ شود که بیش از حد و غیرقابل کنترل است. کوچک‌ترین چیزی او را به شدت خشمگین می‌کند و این حالت ممکن است چند دقیقه یا حتی چندین ساعت دوام بیابد.

مطلب مرتبط: ۹ عضو بدن که میزان هوش شما را نشان می دهند

۷. در روابط‌شان مشکل دارند

کسانی که هوش هیجانی پایینی دارند، معمولاً دوستان نزدیک زیادی ندارند، زیرا دوستی نزدیک نیاز به یک رابطه متعادل و متقابل، تقسیم عواطف، عطوفت و حمایت عاطفی دارد؛ و این‌ها همه ویژگی‌هایی هستند که در آدم‌های دارای هوش هیجانی پایین دیده نمی‌شود. در عوض، افراد دارای هوش هیجانی پایین اغلب به عنوان آدم‌هایی ظاهر می‌شوند که دلخوری ایجاد می‌کنند و عاری از احساس هستند.

۸. نشانه های هوش هیجانی پایین؛ موضوع گفتگو مدام حول محور خودشان است

افراد دارای هوش هیجانی پایین تمایل دارند که بر گفتگو تسلط داشته باشند. حتی اگر گاهی سوالی بپرسند و طوری به نظر برسد که با دقت حرف‌های‌تان را گوش می‌دهند، باز هم همیشه راهی می‌یابند که همه چیز را به سمت خودشان بچرخانند. آن‌ها معمولاً، باید ثابت کنند که هر چه شما تجربه می‌کنید، به گونه‌ای بهتر یا بدتر تجربه کرده‌اند.

فرقی نمی‌کند که شما چه بگویید به هر حال آنها هم فلان جا بوده‌اند و فلان کار را تجربه کرده‌اند. اخیرا با ماشین‌تان تصادف کرده‌اید؟ آنها هم چنین تجربه‌ای داشته‌اند … و خوش گذرانی کرده‌اید! آنها هم در یک دور همی عالی بود‌ه‌اند! قصد صعود به کلیمانجارو را دارید؟ آنها چهار سال پیش قله اورست را فتح کرده‌اند.

کلام پایانی

پایین بودن هوش هیجانی می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های زندگی شما مشکل ایجاد کند. خوشبختانه مواردی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش هوش هیجانی انجام بدهید. بهبود دادن مهارت‌های شما می‌تواند روابط شخصی و شغلی شما را بهبود ببخشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *