برگزاری نهمین کنفرانس قلب آسیا؛ غنی یک بار دیگر بر انتقال قدرت از طریق انتخابات تاکید کرد

توسطفریدون حسنی

فروردین ۱۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی در سخنرانی اش در نهمین کنفرانس کشور های قلب آسیا در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان یک بار دیگر بر انتقال قدرت از طریق انتخابات تاکید کرده گفت انتخاباتی که در نتیجه گفت‌وگوهای صلح برگزار می‌شود باید طبق قانون اساسی، سراسری، عادلانه و شفاف باشد و جامعه جهانی بر آن نظارت کند.

نهمین کنفرانس کشور های قلب آسیا امروز سه‌شنبه (10حمل) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برای یک روز برگزار شد. رییس جمهور غنی در سخنرانی اش در این نشست در خصوص روند صلح افغانستان گفت که صلح برای افغانستان یک آرزو نه بلکه یک ضرورت است و افغانستان با متحدین خود به دنبال یک راه حل و دستیابی به صلح می باشد.

او ابراز امیدواری کرد که «خشونت و زورگویی» در افغانستان خاتمه داده شود.

غنی همچنان بر آتش‌بس سراسری تاکید کرده افزود که بر این آتش‌بس نیز باید نهادهای بین المللی نظارت کنند.

رییس جمهور ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان نشست قلب آسیا و جامعه جهانی برای حمایت از روند صلح در افغانستان، صلح و ثبات در کشور را به معنای صلح و ثبات در منطقه خواند و خاطرنشان کرد: «تامین صلح و ثبات در افغانستان به مانند اکسیجن برای همه ما مهم است.»

غنی با بیان اینکه مردم افغانستان از 42 سال بدینسو حق شان برای صلح را بدست نیاورده اضافه کرد: «من نمی توانم درد و رنج مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی خویش را که همه روزه بخاطر وطن قربانی میدهند، به کلمات بیان کنم. ادامه جنگ و خشونت برضد منافع ما بوده و از آن باید رهایی یابیم.»

او در ادامه سخنان اش گفت که سرحدات میان افغانستان و تاجیکستان منحیث نمونه همکاری متقابل تبدیل شده طرح ها باید موجب رفاه و آسایش مردمان دو کشور و منطقه شود.

رییس جمهور غنی تصریح کرد که افغانستاان نقش خود را منحیث چهار راه آسیا و محل تلاقی این قاره ایفا می کند و آماده است تا در زمینه راه اندازی و عملی نمودن پروژه های منطقوی همکاری کند.

آقای غنی پیش از این نیز از برگزاری انتخابات زود هنگام خبرداده گفته بود که حاضر نیست به جز از راه انتخابات قدرت را انتقال دهد.

کنفرانس کشور های قلب آسیا

کنفرانس کشور های قلب آسیا برای یک روز به میزبانی مشترک وزیران خارجه‌ی افغانستان و تاجیکستان و در حضور رییسان‌جمهور دو کشور برگزار شده است.

در این کنفرانس وزیران خارجه 13 کشور منطقه نیز  شرکت کرده اند.

امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست گفت که طرفدار صلح و ثبات افغانستان است. به گفته او استقرار صلح و ثبات در منطقه به صلح و ثبات در افغانستان وابسته است.

امام علی رحمان تاکید کرد: «مردم افغانستان در اثر جنگ و جدال تحمیلی که عامل آن مداخلات بیرونی است و همه روزه رنج می برند، مایه نگرانی همه ما است و کشورهای منطقه نباید افغانستان را در چالش های تحمیل شده، تنها بگذارد.»

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این نشست گفت که یک فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان فراهم شده است اما این روند با چالش هایی روبه رو است.

قریشی افزود: «ما همواره از نقش مخربین هم در داخل و هم در بیرون از افغانستان هشدار داده ایم. ما از ادامه خشونت‌ها در افغانستان… نگران استیم.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان در این نشست گفت: «مهم است که جامعه بین المللی مراقبت نماید که کنش گران خارجی برای اهداف سیاست داخلی خود آینده افغانستان را به مخاطره نیندازند.»

وزیر خارجه ایران افزود که کشورش بر نقش شفاف سازمان ملل متحد و خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان، تأکید می کند.

به گفته او همه باید در خصوص تلاش داعش برای به کار گیری عناصر افراطی مذهبی جهت تغییر منازعات مذهبی و قومی در افغانستان هوشیار باشند.

قرار است در پایان نشست وزرای خارجه قلب آسیا اعلامیه ای نیز از سوی وزرای خارجه کشور های عضو منتشر شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *