۱۰ مهم ترین مشکلات روانشناختی که به دلیل اشتباهات والدین بروز می‌کند

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۵, ۱۴۰۰

دلایل بروز اکثر مشکلات روانشناختی کاملاً واضح هستند: اثرات عاطفی دوران کودکی.

در این نوشتار ۱۰ مهم ترین مشکلات روانشناختی را می‌بینیم که به دلیل رفتارهای نادرست و اشتباهات والدین بروز کرده‌اند. با خبرنامه همراه باشید.

۱. اضطراب زیاد، افسردگی و عدم استقلال

“والدین هلی کوپتری” همیشه مراقب زندگی فرزندشان هستند و هر جنبه‌ای از آن را موشکافی می‌کنند. مسلما آنها منظور بدی ندارند، اما این محافظت بیش از حد منجر به مشکلات روانشناختی می‌شود. اگر نمی‌توانید بدون تماس با والدین خود تصمیم مهمی بگیرید، احتمالاً چنین کودکی داشته‌اید.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه که کودک درون تان زخمی است

۲. اعتیادهای مضر و ورزش سنگین

اگر والدین همیشه به فرزند خود بگویند که او مدام مشکل ایجاد می‌کند، او به این نتیجه می‌رسد که بدون او وضعیت همه بهتر خواهد بود.

در نتیجه، کودک به بزرگسالی تبدیل می‌شود که ناخودآگاه راهی برای از بین بردن خود پیدا می‌کند: الکل، سیگرت، مواد مخدر یا ورزش‌های سنگین.

۳. مشکلات روانشناختی؛ ناتوانی در استراحت کردن و ریلکس شدن

“جدی باش!” “دست از کارهای احمقانه بردار!” “اینطور رفتار نکن!” چنین عباراتی منجر به مشکلات روانشناختی و پدید آمدن بزرگسالانی می‌شود که بیش از حد کوشا و جدی هستند و هرگز کاملاً آرامش ندرند، کودکان را درک نمی‌کنند و از افراد نابالغ متنفر هستند.

مطلب مرتبط: ۹ راهکار طلایی برای متوقف کردن دروغگویی در کودکان

۴. عزت نفس به شدت پایین

والدینی که کودک خود را با بچه‌های “موفق‌تر” مقایسه می‌کنند، یک نوجوان منتقدِ خود و سپس یک بزرگسال با عقده حقارت پرورش می‌دهند. آنها همیشه سعی می‌کنند عملکرد بهتری داشته باشند در حالی که از ابتدا از خودشان به این دلیل که برتر نیستند، تنفر دارند. عزت نفس پایین از مشکلات روانشناختی استکه ریشه در کودکی و رفتار والدین دارد.

 ۵. مشکلات زندگی شخصی

جمله «به کسی اعتماد نکن» منجر به این خواهد شد: درک جهان به عنوان مکانی پر از دشمنی که هر جایی برایت دام پهن کرده‌اند. چنین بزرگسالی ممکن است دارای مشکلات جدی اعتماد باشد.

مطلب مرتبط: ۵ دلیل که کودکان باید بیاموزند برنده شدن همه چیز نیست

۶. جستجو برای یک شریک زندگی که رفتار پدرگونه یا مادرگونه دارد

“تو برای این کار خیلی جوان هستی!” راه عالی برای تربیت  یک”بزرگسالی با رفتاری بچگانه” است. مشکل روانشناختی ایجاد شده در اینجا این است که این کودک احتمالاً برای همیشه “خیلی بچه” خواهد ماند، وابسته خواهد بود و به یک شریک احتیاج دارد که نقش پدر یا مادرش را ایفا کند.

۷. سرکوب استعدادهای خود

اگر والدین مرتباً از عباراتی مانند “سعی نکن زرنگی کنی!” استفاده کنند یا به فرزندشان بگویند که “دست از خیال پردازی بردار!” فرزند آنها هیچ ایده، ابتکار یا خصوصیات مثبت رهبری را نخواهد داشت. او احتمالا در بزرگسالی، جاه طلبی های خود را در الکل و “سرگرمی” غرق می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۱ استراتژی که کمک مان می کنند کودکانی با مسئولیت بار بیاوریم

۸. سرکوب احساسات

کمبود احساسات و عواطف در والدین توسط ناخودآگاه فرزندشان قابل چشم پوشی نیست. وقتی مرتباً به او می‌گویند گریه یا شکایت را متوقف کند، کودک همه چیز را در خودش حبس می‌کند. این احساسات سرکوب شده می‌توانند به مشکلات روانشناختی در بزرگسالی تبدیل شوند.

 ۹. افسردگی و احساس گناه

“ما از همه چیز خودداری کردیم تا تو تحصیلات عالی داشته باشی!” احساس گناه بی‌دلیل کودک را تحت فشار قرار می‌دهد. تهدیدهای مربوط به نمرات بد نیز همین نتیجه را دارد – کودک مدام تحت استرس است.

۱۰. عدم استقلال و مسئولیت‌پذیری

نوع خاصی از والدین پارانوئید با محافظت بیش از حد وجود دارند که اجازه نمی‌دهند کودک خودش کاری انجام دهد. “به گربه دست نزن! این دستت را خراش می‌دهد!” “آنجا نشین!” این پیام ها قدرت تصمیم گیری را در کودک از بین می‌برد. او در بزرگسالی آدمی عاری از استقلال و مسئولیت‌پذیری خواهد بود، یکی از مشکلات روانشناختی که در همه جنبه‌های زندگیش تاثیر خواهد گذاشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *