جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روزجهانی زن؛ کمیسیون حقوق بشر خواهان حضور زنان در تمام مراحل روند صلح شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با هشتم مارچ روز جهانی زن کمیسیون حقوق بشر در اعلامیه گفته است که زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامه صلح حضور داشته باشند و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود.

این اعلامیه که امروز دوشنبه (18حوت) منتشر شده تاکید کرده که زنان افغانستان در نزدیک به دو دهۀ اخیر با تلاش‌های پیگیر، دوامدار و قربانی‌های زیاد در عرصه‌های متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دستاوردهایی چشم‌گیر داشته‌ اما هنوز با چالش‌ها و مشکلاتی جدی مواجه‌‌اند.

کمیسیون افزوده که زنان از میزان بالای آسیب‌پذیری رنج می‌برند و یکی از گروه‌های اصلی قربانی‌ مخاصمات مسلحانه در افغانستان بوده اند.

به گفته این کمیسیون ادامه جنگ منجر به نقض حقوق بشری شهروندان‌، به‌ویژه ‌زنان، شده است.

کمیسیون حقوق بشر در این اعلامیه از طرفین مذاکره‌کننده‌، شورای عالی مصالحه، فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و جامعه جهانی خواسته است که به صدای زنان افغانستان گوش دهند و به خواسته‌های آن‌ها در مورد نقش‌شان در روند مذاکرات صلح و نگرانی‌های آن‌ها درباره پیامدهای آن ‌‌‌به گونه جدی ‌توجه کنند‌.

این کمیسیون تاکید کرده که زنان باید در تمام مراحل پروسه صلح اعم از تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، جریان مذاکرات و اجرای توافق‌نامه صلح حضور داشته و نگرانی‌ها، خواسته‌ها و پیشنهادهای‌شان شنیده شود و نیز تامین عدالت، پاسخگویی در برابر قربانیان و رسیدگی به نیازها و حقوق آن‌ها، به‌ویژه زنان، باید محور اصلی پروسه صلح باشد.

در این اعلامیه خاطرنشان شده که نباید در نتیجه مذاکرات صلح، درخواست قربانیان برای عدالت زیر پا شود و در روند صلح باید التیام‌بخشیدنِ درد و رنج قربانیان و در نظر گرفتن حقوق قربانیان جنگ و خاتمه دادن به فرهنگ معافیت در زمینه جرایم جنگی و جرایم ضد‌بشری به گونه جدی در نظر گرفته شود.

کمیسیون حقوق بشر با بیان این که ارزش‌های حقوق بشر‌ی، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، اصلِ انتخابات آزاد و عادلانه به‌منظور شرکت شهروندان، به‌ویژه زنان‌، برای تعیین سرنوشت ‌اصول غیر‌قابل ‌معامله‌اند تاکید کرده که طرف‌ها آن‌ها را به‌عنوان خطوط اساسی مصالحه در جریان مذاکرات صلح‌ ‌در نظر گیرند.

این کمیسیون در عین حال خواهان آتش‌بس فوری شده و گفته است که برقراری آتش‌بس زمینه‌ساز تفاهم، تبادل نظر و اعتماد بیشتر می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر افزوده که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید بر حفظ و گسترش امکان دسترسی مردم افغانستان به حقوق بشری‌شان تأکید ‌و از حقوق اساسی مردم افغانستان از جمله حقوق زنان، حقوق اطفال، حقوق افراد دارای معلولیت، حقوق اقلیت¬ها و حقوق قربانیان جنگ دفاع و حمایت کنند.

روز جهانی زن

افغانستان در حالی از روز جهانی زن تجلیل می کند که دست آورد های دو دهه اخیر زنان این روز ها در سایه مذاکرات صلح با طالبان قرار گرفته است.

در همین حال شهرزاد اکبر رییس کمیسیون حقوق بشر امروز در برنامه گرامیداشت هشتم مارچ گفت در افغانستان زنان سال دشواری داشته اند و شروع سال ۲۰۲۱ میلادی نیز «سالی تلخ» برای زنان که در فعالیت های سیاسی و اجتماعی سهم داشتند بوده است.

اکبر تاکید کرد که از شروع سال میلادی جدید ۶ زن افغان به خاطر فعالیت‌های اجتماعی‌شان به قتل رسیدند.

او خاطرنشان کرد: «یک پیام اصلی کمیسیون این است که اولویت افغانستان باید ختم خشونت، آتش‌بس و دستیابی به صلح باشد. صلحی که در آن دیدگاه و نگرانی‌های تمام شهروندان، به‌ویژه زنان، شنیده شود.»

صلح بدون حضور زنان معنا ندارد

از سوی هم شورای عالی مصالحه در اعلامیه ای گفته است که محرومیت‌ها و مشکلات نمی‌تواند زنان افغانستان را از تلاش و پیکار برای رسیدن به جایگاه حقیقی شان باز دارد.

شورای مصالحه افزوده که بیست سال تلاش و فعالیت زنان کشور در تمامی عرصه‌ها نشان داده که اراده‌ی آنها برای به‌دست آوردن حقوق و آزادی‌های انسانی‌شان استوار و ستودنی است.

در اعلامیه شورای مصالحه آمده است که هرچند پیشرفت قابل توجه زنان افغانستان در عرصه‌های مختلف، «الهام‌بخش» و امیدوار کننده است، اما تا رسیدن به جایگاه واقعی زنان هنوز فاصله است.

شورای مصالحه با اشاره بر اینکه افغانستان در آستانه یک توافق صلح و ختم جنگ و خشونت‌ها قرار دارد تاکید کرده که صلحی بدون حضور زنان معنا ندارد و جامعه‌ی افغانستان بدون حضور موثر و ملموس زنان در تمامی عرصه‌ها، به ثبات منجر نمی‌شود.

شورای مصالحه همچنان اطمینان داده که به تلاش‌ها در راستای حفاظت و حراست از حقوق همه اقشار جامعه به ویژه زنان ادامه خواهد داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان