جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آغاز سال سوم تقنینی مجلس؛ از تاکید بر پایان سرپرستی تا غیر قابل معامله خواندن اصل انتخابات در روند صلح

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور غنی در افتتاح سال سوم تقنینی دوره هفدهم مجلس نمایندگان بدون اشاره به طرح حکومت انتقالی پیشنهاد شده از سوی امریکا و شماری از سیاست گران داخلی می گوید که بربنیاد قانون اساسی، یگانه راه انتقال قدرت، انتخابات است و در این باره هیچ معامله یی را نمی پذیرد.

آقای غنی که امروز شنبه (16قوس) که در مراسم گشایش سال سوم تقنینی دور هفدهم مجلس سخنرانی می کرد گفت که رسیدن به صلح پایدار برای حکومت نه تنها یک خواست، بلکه یک هدف مقدس است.

او افزود که در حالی که اعلامیه‌های جهانی و قانون اساسی افغانستان حقوق فردی شهروندان را تضمین می‌کند اما 42 سال است که ملت افغانستان از اساسی‌ترین حق جمعی خود که زند‌گی صلح آمیز است، محروم بوده اند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد که رسیدن به صلح پایدار ممکن است اما رسیدن به آن کاهش خشونت، ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می خواهد که لازمه آن تدبیر و فداکاری است.

او افزود اجماعی که در سطح ملی، بین المللی، منطقه یی و جهان اسلام برای صلح پایدار که محصول آن یک افغانستان مستقل، واحد و مردم سالار باشد، به وجود آمده بی نظیر است.

غنی تاکید کرد که تضمین منطقه و جهان برای صلح پایدار در افغانستان یک امر حتمی و ضروری است و هیچ تصمیمی در باره صلح بدون مشوره مداوم، سهم مستقیم و تأیید تمام اقشار مردم افغانستان نمی تواند اتخاذ گردد.

رییس جمهور افزود هر نهادی میتواند طرح های خیالی داشته باشد اما تصمیم نهایی را مردم افغانستان می گیرند. به گفته او اقتدار سیاسی در افغانستان یک راه دارد و آن از طریق رأی مردم افغانستان است.

او فرصت پیش آمده را برای صلح در چهاردهه گذشته بی پیشنیه خواند اما گفت افغانستان زمانی به صلح خواهد رسید که مالکیت روند صلح را مردم افغانستان داشته باشند.

در همین حال آقای غنی از طالبان خواست که خشونت ها را کاهش دهند.

این سخنان آقای غنی در حالی مطرح می‌شود که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، در سفر اخیر اش به کابل در مورد بدیل‌ها و گزینه‌های مختلفی برای پیشبرد روند صلح با مقامات افغان گفتگو کرده است.

از سوی هم شماری از سیاسیون گفته اند که خلیلزاد در دیدار با آنها طرحی تازه ای را شریک کرده است که ایجاد یک حکومت مشارکتی نیز شامل آن است.

تاکید بر پایان سرپرستی در ادارات

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان نیز در این مراسم از رییس جمهور غنی خواست به «به عرف سرپرستی» در ادارات دولتی خاتمه دهد و اعضای کابینه، دادگاه عالی و سایر مقام‌هایی را که نیاز به رای اعتماد مجلس دارند، برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند.

رحمانی افزود که رای اعتمادگرفتن اعضای کابینه از سوی مجلس نمایند‌گان قانونی بودن این نهاد را تقویت می‌کند.

او گفت که احترام گذاشتن به مصوبه‌های مجلس نماینده‌گان، احترام به قانون است.

رییس مجلس با اشاره به روند صلح از طالبان خواست خشونت ها را کاهش داده و نیز در مذاکرات انعطاف پذیری نشان دهند.

رحمانی تاکید کرد که طالبان از طرح و اجرای اجنداهایی که جنبه اجرایی ندارد، دست بردارند تا در تاریخ کشور به عنوان «صلح‌کنند‌گان با عزت» یاد شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان