واکنش گسترده به ترور سه کارمند زن رسانه ای در ننگرهار: ارگ این رویداد را کار طالبان دانست

توسطفریدون حسنی

اسفند ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

ترورسه کارمند زن رادیو تلویزیون انعکاس با واکنش های گسترده همراه شده است. ارگ ریاست جمهوری این رویداد را کار گروه طالبان خواند گفته است که چنین حملات بحران و جنگ موجود را دشوار و طولانی می سازد.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه گفته است که حملات تروریستی بالای مردم و به خصوص زنان، در تضاد با ارشادات دین، فرهنگ افغانی و روحیه صلح است و بحران و جنگ موجود را دشوار و طولانی می سازد.

رییس جمهور غنی تاکید کرده که طالبان با انجام چنین حملات و ایجاد فضای رعب و وحشت، نمی توانند صدای رسای دفاع از جمهوریت و دستآوردهای دو دهه پسین را خاموش سازند.

او به ارگان‌های مربوطه هدایت داده است که عاملان این حمله را شناسایی و مجازات کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز گفته است که «دشمنان افغانستان» با هدف قراردادن خبرنگاران و افراد بی‌گناه نمی‌توانند به اهداف شوم‌شان برسند.

آقای عبدالله گفته است که برای جمهوری اسلامی افغانستان صلح اولویت دارد و این گونه حملات وحشیانه ما را از اهداف اصلی ما که صلح عادلانه و پایدار است، دور نمی‌سازد.

کمیسیون حقوق بشر این حمله را نگران‌کننده خوانده گفته است که با هدف قرارگرفتن فعالان رسانه‌ای، مدنی و حقوق بشر،‌ آزادی بیان نیز با تهدید مواجه شده است.

این کمیسیون با بیان اینکه حکومت مسوول اصلی محافظت و تامین امنیت است از حکومت خواستار شناسایی عاملان حمله و تأمین عدالت و امنیت برای این فعالان و چهره‌های تأثیرگذار شده است.

سفارت امریکا در کابل نیز خواستار «تحقیقات باز و شفاف» قتل سه کارمند تلویزیون خصوصی انعکاس و همچنان پایان دادن به فرهنگ معافیت شده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز نیز قتل این سه کارمند رسانه‌ای را محکوم کرده‌اند.

سازمان «عفو بین الملل» در توییتی حمله امروز بر کارمندان زن رادیو تلویزیون انعکاس را در شهر جلال آباد محکوم می‌کند و می‌گوید که چنین حملات هولناک باید هرچه زودتر متوقف شوند و دولت باید در مورد این قتل‌ها تحقیق نموده عاملان آن را به محاکمه بکشاند.

واکنش نهاد های حامی رسانه ها

این رویداد با واکنش گسترده نهاد های حامی رسانه ها نیز همراه شده است. نی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان گفته است مرسل وحیدی، شهناز و سعدیه کارمندان تلویزیون انعکاس در ولایت ننگرهار که در بخش دوبله با این تلویزیون ایفای وظیفه کردند در حمله افراد ناشناس ترور شده اند.

نی تاکید کرده که حکومت افغانستان درزمینه‌ی بررسی قتل‌های زنجیره‌ای و هدفمند خبرنگاران کار به سزایی انجام نداده است.

این نهاد یک‌بار دیگر از حکومت افغانستان می‌خواهد تا این موارد را به‌صورت جدی بررسی و عاملان آن‌را به سزای اعمال شان برساند.

به گفته نی این دهمین رویداد قتل‌های هدفمند خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها به‌حساب می‌آید که در کمتر از 3 ماه در ولایات مختلف کشور از جامعه رسانه‌ای قربانی گرفته است.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان نیز در واکنش به این رویداد از حکومت خواسته است تا تحقیقات معنی‌دار و بررسی‌های جدی را در مورد این قضایا انجام دهد تا به‌صورت واضح و روشن با مردم و جامعه رسانه‌ای شریک کند.

این کمیته همچنان گفته است که در چند ماه اخیر قضایای قتل خبرنگاران را به‌صورت جدی پیگیری کرده است، اما رویکرد فعلی نهادهای امنیتی در روند تحقیق و شریک‌سازی اطلاعات درباره‌ی قضایای قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، با جامعه‌ی رسانه‌ای اصلا رضایت‌بخش نیست و به تغییر نیاز دارد.

طبق اعلامیه‌ی کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، حکومت مسئولیت محافظت جان و مال و تأمین امنیت مردم را به‌دوش دارد و باید در راستای تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران به‌عنوان غیرنظامیان گام‌های عملی و موثر بردارد.

ترور سه کارمند زن تلویزیون انعکاس

سه کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس بعد از ظهر روز گذشته در دو رویداد جداگانه در شهر جلال‌آباد در تیراندازی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

احمد فرید خان سخنگوی پولیس ننگرهار به خبرنامه گفته بود حوالی ساعت 4:30 بعد از ظهر دو کارمند زن این رسانه در ناحیه چهار کشته شده بودند.

ساعت پس از این رویداد جمعه‌گل همت، فرمانده پولیس ننگرهار اعلام کرد که طراح و عامل حمله بر سه کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد بازداشت شده است.

به گفته او قاری بصیر، طراح و حمله‌کننده بر کارمندان تلویزیون انعکاس از محل رویداد بازداشت شده و از نزد وی یک قبضه تفنگچه و یک موتر سایکل ریکشا بدست آمده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *