۶ نشانه که کودک درون تان زخمی است

توسطتحریریه خبرنامه

اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

همه یک کودک درونی دارند. این بخشی ناآگاهانه از ماست که کمک‌مان می‌کند درک کنیم که چرا نسبت به آدم‌ها و موقعیت‌های متفاوت واکنش‌های خاص خودمان را نشان می‌دهیم. اما آیا می‌دانستید کودک درون زخمی ماست که در بسیاری از حالات روحی بدما نقش دارد؟

متأسفانه، غالب ما در بزرگسالی کودک درون‌مان را رها می‌کنیم. در واقع طرز فکرمان این است که باید بزرگ شویم و چیزهای کودکانه را کنار بگذاریم. تعجبی ندارد که اینقدر مضطرب، افسرده و ناراضی هستیم.

نکته مهم این است که مفهوم کودک درونی فقط یک فرضیه معنوی و بی‌اساس نیست. در واقع به طور گسترده ای در بین روانشناسان مورد استفاده و پذیرش قرار گرفته و می‌تواند تحولات زیادی را در زندگی شما ایجاد کند.

وقتی به خود اجازه می‌دهید ندای کودک درون‌تان را بشنوید، جادو اتفاق می‌افتد. شما نه تنها از نقاط قوت و ضعف خود آگاه می‌شوید بلکه به تدریج می‌فهمید که آنها از کجا آمده‌اند. این روند می‌تواند بسیار شفابخش باشد، اگرچه مسیری طولانی و طاقت فرسا است.

در اینجا ۶ نشانه یک کودک درون زخمی را می‌بینید. با خبرنامه همراه باشید!

مطلب مرتبط: ۱۰ چیزی که کودک درون تان می خواهد به شما بگوید

1- از رها شدن ترس عمیقی دارید

این ترس می‌تواند به صورت وابستگی، احساس ناامنی بیش از حد یا حتی به عنوان افسردگی و اضطراب پدیدار شود.

اگر از رها شدن می‌ترسید، به طور مداوم می‌ترسید که آدم‌های زندگی‌تان شما را ترک کنند، و حفظ روابط سالم برای‌تان تقریباً غیرممکن است، کودک درون زخمی شما نیازمند شفاست.

2- برای تعیین مرزهای‌تان مشکل دارید

مرزها قوانینی هستند که ما در ذهن خود ایجاد می‌کنیم تا دریابیم که چقدر به دیگران اجازه می‌دهیم از زندگی ما دور بمانند. اما گاهی اوقات افراد در تعیین محدودیت‌هایی که می‌توانند به دیگران بدهند مشکل دارند. آنها نمی‌توانند به درستی مرزهایی را که ایجاد می‌کنند اعمال کنند. مثلا وقتی کسی از شما می‌خواهد کاری برایش انجام بدهید، نمی‌توانید “نه” بگویید. شما می‌دانید که نمی‌خواهید بیش از حد به دیگران کمک کنید و برای خودتان مشکل ایجاد کنید ، اما نمی‌توانید مرزی را که می‌خواهید وجود داشته باشد، اجرا کنید. این می‌تواند به این دلیل باشد که می‌ترسید احساسات آنها را جریحه دار کنید یا شاید فقط در گفتن نظرتان مهارت ندارید. به هر حال این اغلب نشانه کودک درون زخمی است.

3- کودک درون زخمی؛ زود عصبانی می‌شوید

خشم احساسی است که همه گاهی تجربه می‌کنند. دلایل زیادی برای عصبانیت وجود دارد، از بزرگ تا کوچک، و در بعضی موارد، ابراز عصبانیت می‌تواند واکنشی سالم باشد. اما وقتی شخصی مرتباً خونسردی خود را از دست می‌دهد و برای مدیریت صحیح آن تلاش می‌کند، مشکل عمیق‌تری وجود دارد. عصبانیت می‌تواند ناشی از کودک درون شما باشد. این می‌تواند به این معنی باشد که شما زمانی را سپری کرده‌اید که نیازهای‌تان برآورده نشده یا شرایط شما ناعادلانه و ناامید کننده بوده‌است. عصبانیت‌های مدام نشانه دیگری از کودک درون زخمی است. شاید لازم باشد در پی شفای او باشید.

۴- به همه از جمله خودتان بی اعتماد هستید

مشکلات مربوط به اعتماد سازوکاری دفاعی است در تلاش برای اینکه دوباره دچار همان اضطراب و دردسر نشویم، و این عدم اعتماد اغلب از یک کودک درون زخمی ناشی می‌شود که راه سختی را سپری کرده و آموخته است که به مردم نمی‌توان اعتماد کرد.

۵- دوست دارید آدمها را راضی نگه دارید و به هر قیمتی از درگیری اجتناب می‌کنید

شما از ناامید کردن آدم‌های دیگر می‌ترسید زیرا ناخودآگاه ارزش خود را با کسب اعتبار خارجی مرتبط می‌دانید.

اینکه تمایل دارید آدمها را راضی نگه دارید ریشه در کودکی‌تان دارد، همان زمانی که معمولاً نیازها، افکار و احساسات‌تان را به اجبار خاموش نگه می‌داشتید، و کودک درون زخمی شما حالا سبب شده که، از ترس از دست دادن و ناراحت کردن دیگران، به خودتان فشار بیاورید و خواسته‌های دیگران را تامین کنید.

۶- کودک درون زخمی؛ نمی‌توانید اتفاقات ناخوشایند را فراموش کنید

آیا مدتها پس از اتمام جر و بحث‌ها همچنان به آنها فکر می‌کنید؟ آیا درباره چیزهای بدی که اتفاق افتاده، نشخوار فکری دارید حتی اگر می‌دانید با فراموش کردن خوشحال‌تر خواهید شد؟ ما خواسته یا ناخواسته چالش‌های کودکی خود را به بزرگسالی‌مان وارد می‌کنیم. آنچه مهم است نحوه برخورد شما با آنها است تا به عنوان یک شخص رشد کنید. کودک درون زخمی شما نیاز به شفا دارد، تا بپذیرید که گذشته‌های بد را رها کنید و پیش بروید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 15

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *