جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

آغاز دور تازه؛ خلیلزد سفرش به کابل، دوحه و منطقه را از سفر گرفت

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در آستانه یک سالگی توافق‌نامه صلح امریکا با گروه طالبان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص این کشور برای صلح افغانستان دور تازه سفرهایش را به کابل، دوحه و منطقه آغاز کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در خبرنامه ای گفته است که در جریان این سفر خلیلزاد با مقامات حکومت و دیگر رهبران سیاسی افغانستان، نمایندگان طالبان و کشورهای منطقه که منافع شان را در یک راه حل پایدار سیاسی و آتش‌بس فراگیر در افغانستان می‌بینند گفتگو می کند.

این نخستین سفر خلیلزاد در پس از ابقای او به حیث نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان در دوره حکومت جوبایدن رییس جمهور تازه آمریکا است.

این سفر خلیلزاد پس از آن آغاز شده است که حکومت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن اعلام کرده است که در حال بررسی توافق‌نامه صلح این کشور با طالبان است.

یک سا‌لگی توافقنامه دوحه

این سفر در حالی آغاز شده است که از امضای توافق‌نامه دوحه یک سال می گذرد و در تازه ترین اظهارات روز گذشته دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که از دیدگاه افغان ها توافق نامه دوحه وقت را برای رسیدن به صلح تلف کرده است.

مینه پال تاکید کرده که این توافق‌نامه خسارات سنگین شخصی و مالی به افغان ها وارد کرده و افغانستان را به کلی نابود کرده است.

از سوی هم رحمت الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی نیز روز گذشته گفته است که توافق‌نامه دوحه انتظار افغان ها را در مورد صلح و امنیت برآورده نساخته و هیچ دستاورد مثبتی برای شهروندان افغانستان در پی نداشته است.

به گفته او توافق‌نامه دوحه تاکنون فقط آتش بس با ایالات متحده برقرار کرده و روابط طالبان با افغان ها همچنان به قتل، غارت، ترور و قساوت محدود شده است.

اندر افزوده که از نظر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اگر به موافقت‌نامۀ صلح دوحه دیده شود، این توافق زمان طولانی را در روند صلح هدر داده و نیز زیان‌های سنگینی بر زیرساخت‌های کشور وارد کرده و هزاران شهروند کشور قربانی خشونت‌های طالبان شده‌اند.

گروه طالبان اما در اعلامیه ای گفته است که این توافق‌نامه برای مردم افغانستان و مردم امریکا می باشد که به هدف پایان دادن جنگ بیست ساله امضا شده و این گروه به تمام محتویات توافق‌نامه متعهد است.

طالبان ضمن اینکه از آمریکا خواسته است که با پایبندی به تمام مواد توافق‌نامه تعهدات خود را عملی کند تاکید کرده که رهایی زندانیان باقی مانده و حذف نام ها از لیست سیاه از ماده های توافقنامه است که تا هنوز عملی نشده است.

این گروه همچنان هشدار داده که اگر بدیلی برای این توافق‌نامه جستجو شود، نتیجه به ناکامی منجر می شود.

توافق‌نامه صلح دوحه به تاریخ 10 حوت سال گذشته میان زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان و ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون سیاسی این گروه در شهر دوحه امضا شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان