جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

یک سا‌لگی توافقنامه دوحه؛ از انتقاد حکومت تا هشدار طالبان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

با گذشت یک سال از امضای توافق‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا در دوحه قطر حکومت افغانستان امضای این توافق‌نامه برای مردم افغانستان را زیان بار خواند اما گروه طالبان اعلام کرده اند که تلاش به هدف یافتن بدیل برای این توافق‌نامه به شکست محکوم است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری امروز یک‌شنبه (10حوت) در توییتی نگاشته است که از دیدگاه افغان ها توافق نامه دوحه وقت را برای رسیدن به صلح تلف کرده است.

مینه پال تاکید کرده توافق‌نامه دوحه خسارات سنگین شخصی و مالی به افغان ها وارد کرده و افغانستان را به کلی نابود کرده است.

از سوی هم رحمت الله اندر سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی نیز امروز گفته است که توافق‌نامه دوحه انتظار افغان ها را در مورد صلح و امنیت برآورده نساخته است.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی تاکید کرده توافق‌نامه صلح دوحه هیچ دستاورد مثبتی برای شهروندان افغانستان در پی نداشته و تاکنون فقط آتش بس با ایالات متحده برقرار کرده و روابط طالبان با افغان ها همچنان به قتل، غارت، ترور و قساوت محدود شده است.

اندر افزوده که از نظر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اگر به موافقت‌نامۀ صلح دوحه دیده شود، این توافق زمان طولانی را در روند صلح هدر داده است.

به گفتۀ او، پس از امضای این موافقت‌نامه زیان‌های سنگینی بر زیرساخت‌های کشور وارد شده و هزاران شهروند کشور قربانی خشونت‌های طالبان شده‌اند.

هشدار طالبان

اما گروه طالبان نیز در آستانه یک سالگی توافقنامه دوحه در اعلامیه ای گفته است که این توافق‌نامه برای مردم افغانستان و مردم امریکا می باشد که به هدف پایان دادن جنگ بیست ساله امضا شده است.

در اعلامیه طالبان با اشاره به تعهدات دو طرف در توافق‌نامه صلح آمده است که این گروه به تمام محتویات توافق‌نامه متعهد است و عملی کردن آن را وسیله موثر برای حل معضل و تامین صلح در افغانستان می داند که زیر چتر «نظام اسلامی» تحقق می یابد.

طالبان ضمن اینکه از آمریکا خواسته است که با پایبندی به تمام مواد توافق‌نامه تعهدات خود را عملی کند تاکید کرده که رهایی زندانیان باقی مانده و حذف نام ها از لیست سیاه از ماده های توافقنامه است که تا هنوز عملی نشده است.

به گفته طالبان این اقدام بمنظور تسریع مذاکرات جاری بین الافغانی باید برداشته شود.

این گروه همچنان هشدار داده که اگر در مقابل این توافق‌نامه به هر بدیلی دیگر تلاش شود، نتیجه آن از همین اکنون به ناکامی محکوم است.

هرچند طالبان پس از امضای توافق‌نامه بارها متهم به افزایش خشونت ها شده اند اما این گروه در این اعلامیه تاکید کرده که در عملیات های خود کاهش آورده و بر مراکز بزرگ نظامی و استخباراتی حملات انجام نداده و هیچ ولسوالی را سقوط نداده اند.

طالبان در این اعلامیه خواستار خروج نیروهای باقی مانده آمریکایی از افغانستان شده اند.

گروه طالبان در اخیر از قطر، شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمام کشورها و ناظران بین‌المللی که در مراسم امضای توافق‌نامه حضور داشتند، خواسته است که مسوولیت عملی شدن کامل توافق‌نامه دوحه را ادا کنند.

امضای توافق‌نامه صلح دوحه

توافق‌نامه صلح دوحه به تاریخ 10 حوت سال گذشته میان زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان و ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون سیاسی این گروه در شهر دوحه در زمان ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ امضا شد.

این توافق‌نامه بعد از ۱۱ دوره مذاکره طی ۱۸ ماه میان دو طرف به امضا رسید و بر اساس آن طالبان حملات شان بالای نیروهای بین المللی را در افغانستان متوقف و بیش از 5 هزار زندانی این گروه از سوی دولت افغانستان از بند رها شدند.

اما با روی کارآمدن جوبایدن به حیث رییس جمهور تازه آمریکا دولت آقای بایدن اعلام کرده است که در حال بررسی توافق‌نامه دوحه و تعهداتی است که طالبان ملزم به رعایت آن شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان