جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

استقبال از آغاز مذاکرات؛ مارشال دوستم بر بازگشایی شاهراه ها و کنترول ولسوالی ها تاکید کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با آغاز مجدد مذاکرات دوحه مارشال عبدالرشید دوستم که به تازگی وارد کابل شده است می گوید دولت باید با استفاده از امکانات برای باز گشایی شاهراه ها وباز پس گیری ولسوالی های سقوط کرده به دست طالبان اقدام کند.

آقای دوستم که امروز شنبه (9حوت) پس از یک و نیم سال دوباره به پایتخت برگشته است در نشستی با حضور عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه و محمد محقق مشاور رییس جمهور غنی گفت به کابل آمده است تا با رییس جمهور و مقام‌های سیاسی دیدار و در صورت شکست گفتگوها در تمام جبهات جنگ شرکت کند.

دوستم افزود: «در مرحله حساس تاریخی قرار داریم. رییس جمهور باید سیاسیون را گرد هم جمع کند. در این مرحله حساس جزی ترین غفلت تاریخ را به ضد ما می سازد و باز ملامت خواهیم شد».

این مارشال افغانستان مرحله کنونی را حساس خوانده تاکید کرد که از سفرها به کشور های خارجی ناراضی است.

دوستم خاطرنشان کرد: «دشمنان مردم افغانستان برای گرفتن قدرت و یا شریک شدن قدرت تلاش می‌کنند، که نباید به آنها فرصت بدهیم.»

او با بیان اینکه صلح تنها با گفتن با شعار به وجود نمیاید تاکید کرد که با استفاده از امکانات شاهراه ها باز گشایی و ولسوالی ها تحت کنترول طالبان دوباره پس گرفته شود.

مارشال دوستم گفت که با جدیت از صلح حمایت می‌کند و با قاطعیت از نظام و سیستم کنونی نیز دفاع خواهد کرد.

او جنگ نیروهای امنیتی را در برابر طالبان «حلال» خواند و به مردم اطمینان داد که در میدان جنگ پیروز خواهد شد.

به گفته او اگر در این مرحله تاریخی «غلفت» شود، همه رهبران سیاسی در برابر تاریخ پاسخ‌گو خواهند بود.

مارشال دوستم اضافه کرد که اگر صلح به نتیجه نرسید باید از فروپاشی وضعیت موجود و نظم حاکم جلوگیری شود. به گفته او، اگر شورای امنیت و رییس جمهور غنی اجازه دهد، طالبان را در صورت ناکامی روند صلح سرکوب خواهد کرد.

مارشال عبدالرشید دوستم در حالی پس از یک ونیم سال وارد کابل شده است که در دوران حکومت وحدت ملی با وجود داشتن معاونیت اول ریاست جمهوری روابط تیره‌ای با رییس جمهور غنی داشته است.

دوستم در زمان معاونیت اول اش برای مدتی به صورت اعلام نشده در ترکیه در تبعید بود و پس از تظاهرات گسترده‌ای که برای سه هفته در شمال کشور برای رهایی نظام‌الدین قیصاری راه اندازی شده بود به افغانستان بازگشت و در جوزجان اقامت گزید.

او پس از آن عنوان مارشالی بدست آورد که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از حامیان اصلی عبدالله عبدالله محسوب می شد و پس از جنجال انتخابات و امضای توافق نامه سیاسی میان رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله به او عنوان مارشالی اعطا شد.

استقبال از آغاز مذاکرات در دوحه

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی که امروز از مارشال دوستم در میدان هوایی استقبال کرده بود در این نشست گفت که ادامه جنگ در افغانستان هر روز از شهروندان این کشور قربانی می‌گیرد و باید آتش‌بس در این کشور تامین شود.

آقای عبدالله با بیان اینکه در روزهای اخیر تماس‌ها میان هیات‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان در قطر بیشتر شده تاکید کرد که آنچه که مردم افغانستان از این گفتگوها توقع دارند، تا اکنون برآورده نشده است.

رییس شورای مصالحه ملی یکبار دیگر بر برقراری آتش بس تاکید کرده گفت که حکومت افغانستان و گروه طالبان با آغاز مذاکرات صلح تعهد کردند که جنگ و خون‌ریزی راه حل نیست و باید از طریق مذاکره به یک نتیجۀ نهایی برسد اما این تعهدات نه تنها که جنبۀ عملی نداشته بلکه خشونت‌ها با گذشت هر روز، رو به افزایش بوده است.

در همین حال محمد محقق نیز در این نشست عدم نتیجه مذاکرات دوحه را «پی‎چیده بودن اوضاع» خوانده گفت که تحولات اخیر در منطقه و جهان شرایط را در افغانستان نیز تغییر داده است.

او تصریح کرد که بازنگری توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان از سوی آمریکا بدون تاثیر در تحولات افغانستان نیست و حضور مارشال دوستم در کابل به جهان نشان می‌دهد که همه رهبران سیاسی از صلح و جمهوریت دفاع می‌کنند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که مذاکرات بین الافغانی پس از ماه ها تاخیر هفته گذشته در دوحه از سر گرفته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان