جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمیته مصئونیت خبرنگاران از افزایش 26 درصدی خشونت علیه خبرنگاران خبر داد

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان می‌‎گوید که میزان خشونت علیه خبرنگاران در جریان سال 2020 در مقایسه با سال 2019، 26 درصد افزایش یافته است.

در گزارشی که امروز پنج شنبه (16 دلو) از سوی این کمیته منتشر شده، آمده که در جریان سال 2020 میلادی، 132 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

این موارد شامل قضایای قتل، مجروحیت، لت و کوب، تهدید، اختطاف، برخوردهای غیرقانونی، توهین و بدرفتاری می‌شود.

در گزارش کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان همچنین آمده که از مجموع این موارد، 7 مورد آن شامل قتل خبرنگاران می‌شود که 5 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در نتیجه ترورهای هدفمند و دو نفر دیگر آنان نیز در نتیجه انفجار ماین کشته شده اند.

از قضایای دیگر نیز 18 مورد مجروحیت، 10 مورد لت و کوب، 47 مورد تهدید، 28 مورد بدرفتاری، توهین و تحقیر، 13 مورد برخوردهای غیرقانونی توسط مدیران و مالکان رسانه ها و 7 مورد اختطاف، و همچنان 2 مورد دیگر نیز شامل سرقت وسایل کاری خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به ثبت رسیده است.

طبق این گزارش عامل بیشتر این خشونت‌ها و تهدیدات علیه خبرنگاران توسط گروه‌های طالبان و داعش در سال 2020 صورت گرفته است.

حکومت نیز در جایگاه دوم عاملان این خشونت‌ها قرار دارد که ماهیت تهدیدها و خشونت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولین حکومتی اغلب خفیف بوده، در حالی که تهدیدها و خشونت های طالبان و داعش معمولاً خشن و خونین بوده است.

در این گزارش نوشته شده که “منسوبین حکومتی بیشتر تهدیدهای لفظی و حمله‌ی فزیکی را اعمال می‌کنند، در حالی که داعش و طالبان اغلب به حملات مستقیم بر رسانه‌ها و خبرنگاران متوسل می‌شوند.”

نجیب شریفی، رییس کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان گفته که افزایش حملات مستقیم و ترورهای زنجیره‌ای و هدفمند خبرنگاران در اواخر این سال سبب ایجاد وحشت و هراس گسترده میان خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان شده است.

نجیب شریفی همچنین افزوده که در سال 2020 جامعه‌ی رسانه‌ای به‌دلیل نبود یک برنامه‌ی منسجم برای حراست از حقوق اساسی‌شان در تیم مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در گفت‌وگو با طالبان، نگران بوده‌اند و همچنان این نگرانی ها پابرجا است.

علاوه بر چالش‌های امنیتی، شیوع ویروس کرونا در سال 2020 را نیز مسبب افزایش چالش‌های مالی در رسانه‌ها عنوان کرده که بر ظرفیت رسانه‌ها در قسمت تولید محتوا تأثیر منفی گذاشته است.

شیوع کرونا همچنین سبب شده تا ده ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای وظایف خود را از دست بدهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان